BMW 330e – sportowa hybryda z systemem XtraBoost
Nie od dziś wiadomo, że hybrydowy napęd nie musi być kojarzony wyłącznie z ekologią i niskim zużyciem paliwa. BMW prezentuje nową generację Serii 3 z technologią eDrive także nowej generacji. Ma zmienić zwykłego sedana w sportowego, a jednocześnie bezemisyjnego na dystansie 66 km.
14.08.2019 | aktual.: 13.03.2023 14:01
Elektryfikacja układu napędowego nowego BMW Serii 3 oznaczonego jako 330e nie tylko zwiększa wydajność, ale także charakterystyczną dla marki radość z jazdy bardziej niż kiedykolwiek dotąd.
Napęd hybrydowy plug-in składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego BMW TwinPower Turbo o pojemności 2,0 l i mocy 184 KM oraz silnika elektrycznego o mocy 113 KM. Maksymalna moc systemu to 252 KM, a moment obrotowy obu jednostek wynosi łącznie 420 Nm, czyli więcej niż w typowym dieslu 2.0.
Debiut systemu XtraBoost
BMW 330e jest wyposażony w system XtraBoost, absolutną nowość w gamie tej marki. Aktywuje się go poprzez włączenie trybu sportowego, a daje dodatkowe 40 KM mocy przez 10 sekund. Jest to więc coś w rodzaju KERS w Formule 1.
Motor elektryczny daje porządnego "kopa", kiedy kierowca wciśnie gaz. Działa również w trybie niesportowym, ale tylko po przełamaniu pierwszego oporu na pedale gazu. Można go też szybko uruchomić przesuwając drążek skrzyni biegów w pozycję M/S.
BMW dodaje, że nowa Trójka jest pierwszym autem hybrydowym ze sportową i precyzyjną charakterystyką pedału gazu. Natomiast 8-stopniowy automat Steptronic pozwala na hamowanie biegami.
Osiągi BMW 330e
Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s, a maksymalna prędkość to 230 km/h. Tryb hybrydowy pozwala na rozpędzenie się do 110 km/h z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego. Tryb elektryczny zwiększa maksymalną prędkość bezemisyjną do 140 km/h. Warto wspomnieć, że podczas jazdy w trybie elektrycznym zewnętrzne głośniki emitują charakterystyczny dźwięk stworzony specjalnie do zelektryfikowanych modeli BMW.
Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy ma pojemność energetyczną 12 kWh, co według deklaracji producenta ma pozwolić na przejechanie 59-66 km w trybie elektrycznym. Dzięki dużej pojemności wystarczy też na wielokrotne korzystanie z funkcji XtraBoost.
Funkcjonalność i komfort
Akumulator BMW 330e został umieszczony pod tylną kanapą, a zbiornik paliwa nad tylną osią. Pojemność bagażnika ograniczona jest do 375 l. Cieszy ładowność 525 kg oraz możliwość zamówienia haka do przyczepy o masie 750 kg. Samochód wg DIN waży 1740 kg.
Standardowe wyposażenie obejmuje ogrzewanie i klimatyzację postojową. Przy niskich temperaturach wnętrze można komfortowo podgrzać jeszcze przed rozpoczęciem jazdy nawet przy niskim poziomie naładowania akumulatora. Tak samo klimatyzacja postojowa pozwala na schłodzenie wnętrza przy wysokich temperaturach zewnętrznych.
W pewnym sensie komfort zapewniać ma także stosunkowo duży zasięg w trybie elektrycznym, który pozwala korzystać ze stref bezemisyjnych w miastach. Ponadto samochód cechuje się elementami charakterystycznymi dla modeli BMW, czyli sportowa stylistyka pomimo tzw. ekologicznego napędu oraz sportowe właściwości jezdne. W opcji jest bowiem adaptacyjne zawieszenie i układ kierowniczy M, a także wydajniejszy układ hamulcowy.
Dla osób ceniących sobie praktyczność, BMW przygotuje także model 330e Touring. Wersja kombi zostanie zaprezentowana latem 2020 r.