Cybertruck niebezpieczny dla przechodniów? Eksperci zaniepokojeni
Bezpieczeństwo Tesli Cybertruck - zarówno dla pasażerów, jak i dla przechodniów - stawiane jest pod znakiem zapytania zarówno przez ekspertów, jak i fanów. Rzeczywistość jednak wcale nie jest zero-jedynkowa.
10.12.2023 | aktual.: 11.12.2023 09:05
Premiera Tesli Cybertruck, po latach perturbacji, nareszcie miała miejsce. Trudno było jednak sądzić, że będzie to wydarzenie spokojne i pozbawione kontrowersji. Słowo "kontrowersja" jest bowiem nierozerwalnie związane z tym wyjątkowym projektem amerykańskiej marki.
Tym razem uwagę internautów oraz ekspertów przyciągnęło wydarzenie z 30 listopada br., podczas którego odbyła się de facto oficjalna rynkowa premiera Cybertrucka. Podczas niej pokazano również filmy z crash testów samochodu. I to w tym właśnie momencie rozpoczęła się bardzo burzliwa dyskusja.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Okazało się, że pickup Tesli jest wyjątkowo sztywny, a obecne strefy zgniotu pozostawiają w razie wypadku wiele do życzenia. Już w 2019 r. informowano o tym, że przez to Cybertruck może nie otrzymać homologacji w Europie. Od tego czasu zmieniło się niewiele i mówi się, że jeśli Tesla będzie chciała wprowadzić Cybertrucka do Europy, będzie musiała się wyjątkowo mocno natrudzić.
Jest jednak jeszcze jedna kwestia, która obecnie nurtuje specjalistów - bardzo kanciaste rysy oraz wykorzystanie stali nierdzewnej. Niektórzy obawiają się, że w momencie kolizji z człowiekiem skutki wypadku mogą być przez to o wiele poważniejsze.
Z tym stanowiskiem, a jakże, nie zgadza się za to Elon Musk. Właściciel Tesli przekonuje, że pod kątem bezpieczeństwa Cybertruckowi nie można absolutnie nic zarzucić i góruje nad konkurencją.
Gdzie leży prawda? Być może nie pośrodku, lecz sytuacja nie jest czarno-biała. Owszem, wielu ekspertów wyraża spore obawy względem stref zgniotu czy kształtów auta, lecz równocześnie wskazują oni na rozwiązania, które mogą być w stanie redukować te wady. Dla przykładu auto wydaje się wyjątkowo bezpiecznie w przypadku zderzeń bocznych, a specjalne żebra mają świetnie absorbować energię także w przypadku uderzeń z tyłu i przodu.