Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony

Czy polityczne zapędy Elona Muska, wykonywanie "rzymskiego salutu" i działalność w Departamencie Efektywności Rządowej (DOGE) wpłynęły na ceny używanych Tesli? Nawet jeśli, to tylko chwilowo, a jeden z modeli wciąż jest szczególnie pożądany.

Tesla Model Y PlaidTesla Model Y Plaid
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Redakcja WP Autokult
Mateusz Lubczański

"Kupiłem to, zanim Elon zwariował" – w marcu 2025 roku naklejki o takiej treści stały się popularnym widokiem na samochodach marki Tesla. Trend dotyczył nie tylko Stanów Zjednoczonych, bowiem podobne wlepy pojawiły się też chociażby an autach w Poznaniu. Dyskusyjne zachowanie Muska, który jednoznacznie kojarzony jest z Teslą, miało – wg wielu głosów w sieci – odbić się na sprzedaży samochodów. Ale czy właściciele, którzy chcieli pozbyć się swoich aut, zmienili sytuację rynkową?

W przypadku używanego modelu 3 – jak wynika z danych dostarczonych przez serwis Otomoto – w marcu 2025 roku można było zauważyć spadek średniej ceny poniżej 120 tys. zł. Kwiecień to lekkie odbicie, a w końcu – po niesnaskach i rozejściu się dróg Muska oraz prezydenta Trumpa – można mówić o stabilizacji.

Ceny Tesli
Ceny używanych modeli Tesli © Autokult

Nieco inaczej wygląda sytuacja z modelem Y, który już w czerwcu drożał. To swego rodzaju ewenement rynku wtórnego. Czteroletnie egzemplarze są wyjątkowo wartościowe. Droższe nawet od aut dwu- i trzyletnich.

Ceny używanych modeli Tesli
Ceny używanych modeli Tesli © WP Autokult | Wojciech Kozioł

Za trzyletnią Teslę Model Y trzeba było średnio zapłacić 132 937 zł. "Pięciolatek" nie był specjalnie tańszy: średnia cena to 122 929 zł (choć trzeba przyznać, że ich podaż jest ograniczona, gdyż był to dopiero początek produkcji tego auta). Zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku Modelu 3. Trzyletni samochód kosztował w 2025 r. 120 118 zł, a pięcioletni – już 95 611 zł.

Pierwsza jazda elektrycznym Porsche Cayenne: tak jeździ ponad 1000 KM na torze... i w terenie!

– 5-letni Model Y był tylko o 7 proc. tańszy od swojego 3-letniego odpowiednika, podczas gdy różnica w cenie pomiędzy 3-letnią a 5-letnią Teslą Model 3 wynosiła już około 20 proc. – podkreśla Kalina Stawiarz, Senior PR & Marketing Manager w grupie OLX.

O ile więc spadły ceny używanych aut Tesli od początku roku? Od stycznia do września cena 3-letnich Tesli Model 3 spadła o około 11 proc., a Modelu Y – o 7 proc. Gorzej wygląda sytuacja z pięcioletnimi modelami 3. Ogłoszenia z września wskazywały na cenę o 23 proc. niższą w porównaniu do tych z początku roku. 

Najwyraźniej "zrezygnowanie z jazdy Teslą" było tylko chwilowym trendem, który nie odbił się wyraźnie na cenach w perspektywie roku. Dziwi coś zupełnie innego: prognoza stabilnego trzymania wartości przez – podkreślmy: elektryczny – Model Y się potwierdza. Duży popyt jest też, wg warszawskiego dealera, na zupełnie nowe egzemplarze. Po otwarciu zamówień, jak podkreślał sam sprzedawca, telefony urywały się od rana.

Wybrane dla Ciebie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost