Polska ma problem. Nie spełniamy unijnych wymogów
Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) Polska nie zrealizuje w tym roku wymagań unijnego rozporządzenia AFIR dotyczących uruchomienia stref ładowania dla samochodów elektrycznych wzdłuż sieci TEN-T – informuje Polska Agencja Prasowa.
Rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) nakłada na państwa członkowskie obowiązek instalacji punktów ładowania o minimalnej mocy 400 kW dla pojazdów osobowych i dostawczych co 60 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T. Polskę przecinają dwa z dziewięciu korytarzy transeuropejskich łączących Bałtyk z Adriatykiem oraz Morzem Północnym. Regulacje przewidują także zwiększenie mocy do co najmniej 600 kW do 2027 r. oraz rozwój infrastruktury dla ciężkich pojazdów elektrycznych (eHDV).
Z raportu PSNM wynika, że w pierwszej połowie 2025 r. stopień realizacji stref ładowania dla "elektryków" wzrósł jedynie z 11 do 14 proc. Sieć kompleksowa TEN-T – obejmująca również drogi dojazdowe – pozostaje praktycznie nieobsadzona, z niskim poziomem wykonania poniżej 1 proc. W obszarze infrastruktury dla pojazdów ciężkich Polska w ogóle nie rozpoczęła prac; dotychczasowe stacje rozmieszczone są w zbyt dużych odstępach, przez co nie spełniają wymogów przewidzianych do 2027 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD
Obecnie Polska dysponuje niemal 1 000 ogólnodostępnymi punktami ładowania wzdłuż głównych korytarzy TEN-T, co oznacza wzrost o 12 proc. w ciągu pół roku. Mimo takiego tempa inwestycje nie nadążają za wyśrubowanymi standardami AFIR. Cele 2025 i 2027 dla samochodów osobowych zostały zrealizowane na poziomie odpowiednio 14 i 8 proc. – zdaniem PSNM to wyraźny sygnał ryzyka niedotrzymania harmonogramu.
Zdaniem autorów raportu pozytywnym znakiem jest duże zainteresowanie programem dofinansowania przyłączy. W połowie lipca pierwsza pula środków – prawie 1 mld zł – została zarezerwowana już w pierwszym naborze. Polska Agencja Prasowa cytuje Jana Wiśniewskiego z PSNM, który apeluje do NFOŚiGW i administracji centralnej o jak najszybsze udostępnienie kolejnych funduszy, by przyspieszyć rozbudowę niezbędnej sieci ładowarek zgodnie z AFIR.