Polska ma problem. Nie spełniamy unijnych wymogów

Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) Polska nie zrealizuje w tym roku wymagań unijnego rozporządzenia AFIR dotyczących uruchomienia stref ładowania dla samochodów elektrycznych wzdłuż sieci TEN-T – informuje Polska Agencja Prasowa.

Ładowanie samochodu elektrycznegoŁadowanie samochodu elektrycznego
Źródło zdjęć: © WP

Rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) nakłada na państwa członkowskie obowiązek instalacji punktów ładowania o minimalnej mocy 400 kW dla pojazdów osobowych i dostawczych co 60 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T. Polskę przecinają dwa z dziewięciu korytarzy transeuropejskich łączących Bałtyk z Adriatykiem oraz Morzem Północnym. Regulacje przewidują także zwiększenie mocy do co najmniej 600 kW do 2027 r. oraz rozwój infrastruktury dla ciężkich pojazdów elektrycznych (eHDV).

Z raportu PSNM wynika, że w pierwszej połowie 2025 r. stopień realizacji stref ładowania dla "elektryków" wzrósł jedynie z 11 do 14 proc. Sieć kompleksowa TEN-T – obejmująca również drogi dojazdowe – pozostaje praktycznie nieobsadzona, z niskim poziomem wykonania poniżej 1 proc. W obszarze infrastruktury dla pojazdów ciężkich Polska w ogóle nie rozpoczęła prac; dotychczasowe stacje rozmieszczone są w zbyt dużych odstępach, przez co nie spełniają wymogów przewidzianych do 2027 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD

Obecnie Polska dysponuje niemal 1 000 ogólnodostępnymi punktami ładowania wzdłuż głównych korytarzy TEN-T, co oznacza wzrost o 12 proc. w ciągu pół roku. Mimo takiego tempa inwestycje nie nadążają za wyśrubowanymi standardami AFIR. Cele 2025 i 2027 dla samochodów osobowych zostały zrealizowane na poziomie odpowiednio 14 i 8 proc. – zdaniem PSNM to wyraźny sygnał ryzyka niedotrzymania harmonogramu.

Zdaniem autorów raportu pozytywnym znakiem jest duże zainteresowanie programem dofinansowania przyłączy. W połowie lipca pierwsza pula środków – prawie 1 mld zł – została zarezerwowana już w pierwszym naborze. Polska Agencja Prasowa cytuje Jana Wiśniewskiego z PSNM, który apeluje do NFOŚiGW i administracji centralnej o jak najszybsze udostępnienie kolejnych funduszy, by przyspieszyć rozbudowę niezbędnej sieci ładowarek zgodnie z AFIR.

Wybrane dla Ciebie

Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Škoda 110 R powraca jako nowoczesne coupe – niestety tylko wirtualnie
Škoda 110 R powraca jako nowoczesne coupe – niestety tylko wirtualnie
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługuje zestawy na wodór
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługuje zestawy na wodór
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość