Polska ma problem. Nie spełniamy unijnych wymogów

Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) Polska nie zrealizuje w tym roku wymagań unijnego rozporządzenia AFIR dotyczących uruchomienia stref ładowania dla samochodów elektrycznych wzdłuż sieci TEN-T – informuje Polska Agencja Prasowa.

Ładowanie samochodu elektrycznegoŁadowanie samochodu elektrycznego
Źródło zdjęć: © WP

Rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) nakłada na państwa członkowskie obowiązek instalacji punktów ładowania o minimalnej mocy 400 kW dla pojazdów osobowych i dostawczych co 60 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T. Polskę przecinają dwa z dziewięciu korytarzy transeuropejskich łączących Bałtyk z Adriatykiem oraz Morzem Północnym. Regulacje przewidują także zwiększenie mocy do co najmniej 600 kW do 2027 r. oraz rozwój infrastruktury dla ciężkich pojazdów elektrycznych (eHDV).

Z raportu PSNM wynika, że w pierwszej połowie 2025 r. stopień realizacji stref ładowania dla "elektryków" wzrósł jedynie z 11 do 14 proc. Sieć kompleksowa TEN-T – obejmująca również drogi dojazdowe – pozostaje praktycznie nieobsadzona, z niskim poziomem wykonania poniżej 1 proc. W obszarze infrastruktury dla pojazdów ciężkich Polska w ogóle nie rozpoczęła prac; dotychczasowe stacje rozmieszczone są w zbyt dużych odstępach, przez co nie spełniają wymogów przewidzianych do 2027 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD

Obecnie Polska dysponuje niemal 1 000 ogólnodostępnymi punktami ładowania wzdłuż głównych korytarzy TEN-T, co oznacza wzrost o 12 proc. w ciągu pół roku. Mimo takiego tempa inwestycje nie nadążają za wyśrubowanymi standardami AFIR. Cele 2025 i 2027 dla samochodów osobowych zostały zrealizowane na poziomie odpowiednio 14 i 8 proc. – zdaniem PSNM to wyraźny sygnał ryzyka niedotrzymania harmonogramu.

Zdaniem autorów raportu pozytywnym znakiem jest duże zainteresowanie programem dofinansowania przyłączy. W połowie lipca pierwsza pula środków – prawie 1 mld zł – została zarezerwowana już w pierwszym naborze. Polska Agencja Prasowa cytuje Jana Wiśniewskiego z PSNM, który apeluje do NFOŚiGW i administracji centralnej o jak najszybsze udostępnienie kolejnych funduszy, by przyspieszyć rozbudowę niezbędnej sieci ładowarek zgodnie z AFIR.

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯