Gigantyczna fabryka baterii. Ponad 5 mld dolarów na zakład w Quebecu

Szwedzka firma Northvolt ogłosiła właśnie plany dotyczące swojej szóstej gigafabryki baterii do samochodów elektrycznych. Będzie się mieścić ona w Kanadzie, lecz produkcja akumulatorów nie będzie jedyną rzeczą wartą uwagi.

Wizualizacja fabryki Northvolt w QuebecuWizualizacja fabryki Northvolt w Quebecu
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Northvolt
Kamil Niewiński

Firma Northvolt to bardzo prężnie rozwijające się przedsiębiorstwo ze Szwecji, które specjalizuje się w budowie i obsłudze fabryk akumulatorów do samochodów. W branży motoryzacyjnej współpracują m.in. z BMW, Volkswagenem czy Volvo, a fabryki firmy zbudowane zostały lub są budowane chociażby w Göteborgu, na kole podbiegunowym czy także w Gdańsku.

Nowy zakład o nazwie Northvolt Six będzie jedną z największych inwestycji firmy na całym świecie. Fabryka ta bowiem będzie mieścić się w Kanadzie, a dokładniej rzecz ujmując w Quebecu - w Saint-Basile-le-Grand na przedmieściach Montrealu. Budowa pierwszej części fabryki ma rozpocząć się pod koniec 2023 r. i zakończyć się w 2026 r. Wtedy też moc produkcyjna placówki ma liczyć ok. 30 GWh rocznie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polski samochód elektryczny. Fabryka powstanie z unijnych funduszy?

Docelowo kanadyjska fabryka będzie produkować baterie o łącznej pojemności 60 GWh rocznie. To niewątpliwie wiele, a żeby taki poziom osiągnąć, konieczne są pokaźne inwestycje. We współpracy z rządem Kanady i Quebecu zdołano zebrać finansowanie rzędu aż 7 mld kanadyjskich dolarów (5 mld dolarów amerykańskich, ok. 21,8 mld zł). Fabryka będzie tym samym największą prywatną inwestycją w historii Quebecu.

Najważniejszym zadaniem placówki będzie oczywiście produkcja akumulatorów. To jednak nie wszystko - zakład w Kanadzie będzie również odpowiadać za produkcję materiałów katodowych dla lokalnych zapotrzebowań, a także za odpowiedni i efektywny recykling zużytych baterii.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem