Hulajnogą od 16. roku życia. ETSC ma nowe rekomendacje. Są ostrzejsze niż polskie prawo

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) przedstawiła swoje wnioski na temat tego, jak powinno kształtować się przepisy w odniesieniu do elektrycznych hulajnóg i ich użytkowników. Przynajmniej w dwóch punktach są to propozycje bardziej restrykcyjne niż obowiązujące w Polsce przepisy.

hulajnoga ehulajnoga e-hulajnoga hulajnoga elektryczna limehulajnoga ehulajnoga e-hulajnoga hulajnoga elektryczna lime
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
Tomasz Budzik

Elektryczne hulajnogi przebojem wdarły się do krajobrazów europejskich miast. Nic dziwnego, bo mają wiele zalet. Są bezemisyjne, przemieszczanie się na nich nie wymaga wysiłku, a do tego nie musimy czekać na przystankach i podróżować w ścisku, jak często ma to miejsce w przypadku transportu publicznego. Elektryczne hulajnogi mają jednak i swoje wady. Jak w 2022 r. pokazały badania z Finlandii, w przeliczeniu na jeden pokonany kilometr ryzyko wypadku jest tu wyższe nawet w porównaniu z jazdą na motocyklu. Po części jest tak dlatego, że w części państw nie uregulowano prawnie zasad korzystania z takich jednośladów. I tu pomocną dłoń wyciąga ETSC.

Rada opublikowała wskazówki dotyczące korzystania z elektrycznych hulajnóg, które mogą pomóc rządom krajów UE w kształtowaniu prawa. I trzeba przyznać, że są to propozycje bardziej restrykcyjne niż obowiązujące w Polsce przepisy. ETSC proponuje wprowadzenie:

  • zakazu korzystania z elektrycznych hulajnóg dla osób poniżej 16. roku życia,
  • obowiązku jazdy w kasku,
  • zakazu jazdy z pasażerem,
  • zakazu jazdy pod wpływem alkoholu czy narkotyków,
  • zakazu używania telefonu komórkowego podczas jazdy,
  • limitu prędkości wynoszącego 20 km/h i mocy 250 W,
  • minimalnej średnicy kół wynoszącej 30,5 cm,
  • obowiązkowego wyposażenia, obejmującego dwa niezależne hamulce, światła, kierunkowskazy oraz sygnał dźwiękowy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cadillac XT6 - Ameryka czy Europa? Tak

Czy rzeczywiście warto tak bardzo komplikować kwestię używania elektrycznych hulajnóg? Na to pytanie – przynajmniej na polskim gruncie – nie da się jeszcze w pełni odpowiedzieć. Zasady korzystania z takich jednośladów zostały u nas określone w maju 2021 r. Teraz czekamy na pełny raport Komendy Głównej Policji o bezpieczeństwie drogowym. Zapewne zostaną w nim ujęte pojazdy nowych kategorii. Wówczas będziemy wiedzieć, ile wypadków i w jakich okolicznościach ma miejsce na elektrycznych hulajnogach.

Zgodnie z polskimi przepisami mogą nimi jeździć wszyscy pełnoletni oraz niepełnoletni posiadacze karty rowerowej lub prawa jazdy kat. AM, A1, B1 albo T. Nie wolno przekraczać prędkości 20 km/h, a także jeździć po spożyciu alkoholu czy pod wpływem substancji odurzających. Hulajnogą nie wolno również nikogo przewozić, ale na ulicach często można spotkać osoby łamiące ten zakaz.

Policyjne dane na temat wypadków pokażą nam, czy przewidziane teraz w polskim prawie obostrzenia są wystarczające. Jeśli skala zdarzeń będzie duża, rząd będzie miał już gotową propozycję zmian.

Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯