Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX

ASX to kompaktowy crossover SUV produkowany od 2010 roku przez wielobranżowy koncern Mitsubishi.

  • Mitsubishi ASX 1
  • Mitsubishi ASX 2
  • Mitsubishi ASX 3
  • Mitsubishi ASX 4
  • Mitsubishi ASX 5
[1/5] Charakterystycznym elementem Mitsubishi ASX jest jego atrapa chłodnicy, nazywana Jet Fighter. Pod względem stylistycznym, wygląd chłodnicy typu Jet Fighter odnosi się do myśliwca F-2 - samolotu produkcji Mitsubishi Heavy Industries. Oryginalna atrapa chłodnicy stała się wizytówką takich modeli Mitsubishi, jak Colt, Lancer, Outlander Źródło zdjęć: |

Nazwa ASX to skrót od słów „Active Sport Crossover”. Ten model Mitsubishi jest jednak sprzedawany na niektórych rynkach pod innymi nazwami. W Stanach Zjednoczonych to auto można nabyć pod nazwą Outlander Sport. W Kanadzie i Japonii samochód nazywa się RVR, ale nie ma nic wspólnego z produkowanym w latach 1991-2001 vanem o tej samej nazwie.

Koncepcja ASX opiera się na prototypie Concept-cX przedstawionym w 2007 roku i wykorzystuje nową stylistykę zwaną przez Mitsubishi Jet Fighter.

Przednia część nadwozia ASX wykazuje podobieństwo do większego Outlandera, ale już z boku widać

różnicę. Większy brat przypomina kombi z podniesionym zawieszeniem, a ASX kojarzy się raczej z uterenowionym hatchbackiem.

ASX ma długość 4,3 m i spory jak na takie auto prześwit wynoszący 195 mm. Powinno to pozwolić na w miarę swobodną jazdę po leśnych duktach i miejskich krawężnikach, ale nie należy zapominać, że nie jest to samochód terenowy i lepiej nie zapuszczać się nim w dzikie tereny.

ASX pozwala na przewóz pięciu osób na w miarę wygodnych fotelach, jednak trzeba dodać, że dłuższa podróż tym samochodem w komplecie na pewno nie sprawi przyjemności pasażerowi siedzącemu na środku tylnej kanapy.

Kupując to Mitsubishi, klient ma do wyboru pięć poziomów wyposażenia, począwszy od Inform, a skończywszy na Instyle Navi.

Już w podstawowej wersji nabywca może się spodziewać takich elementów, jak: ABS, TCS (zwane w Mitsubishi TCL), systemu ułatwiającego ruszanie pod górę HSA, który jest z pewnością rozwinięciem układu ASR, ESP, dwustopniowych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, bocznych poduszek powietrznych oraz kurtyn gazowych, elektrycznie podgrzewanych i sterowanych lusterek i całkiem niezłej jakości systemu audio.

W najbogatszej wersji seryjnie dostępne są przeszklony panoramiczny dach, zestaw audio firmy RockfortFosgate, nawigacja z odtwarzaczem DVD, kamera cofania czy skórzana tapicerka. Można zatem śmiało powiedzieć, że w topowej wersji wyposażenie samochodu jest bardzo bogate.

W Polsce Mitsubishi ASX można nabyć z jednym z dwóch silników. Pierwszy z nich to jednostka benzynowa, drugi to diesel, dostępny w dwóch konfiguracjach.

Silnik z zapłonem samoczynnym ma objętość skokową 1,6 l i moc 117 KM przy 6000 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy to 154 Nm przy 4000 obr./min. Według danych technicznych ASX przyspiesza do 100 km/h w 11,4 s i osiąga prędkość 183 km/h.

Niestety, w rzeczywistości jednostka ta jest zdecydowanie za słaba do ASX-a. Motor jest ospały i niechętnie wchodzi na wysokie obroty. Utrudnione jest także wyprzedzanie tym samochodem przy większych prędkościach. Mimo słabych osiągów motor chętnie zużywa duże ilości benzyny. W teście Autokultu ASX potrafił w mieście spalić ponad 10 l benzyny na 100 km, co dla takiej jednostki napędowej jest wynikiem wręcz słabym.

Drugi motor to 1,8-litrowy diesel z turbodoładowaniem. W słabszej odmianie silnik ma 116 KM mocy przy 3750 obr./min i moment obrotowy 300 Nm w zakresie od 2000 do 2500 obr./min. I właśnie maksymalny moment obrotowy robi sporą różnicę między wersją benzynową a tą napędzaną olejem napędowym. Samochód jest zdecydowanie dynamiczniejszy niż auto benzynowe.

Szczytową wersją silnikową ASX-a jest ten sam motor, ale w nieco innej, mocniejszej konfiguracji. Ma on wtedy 150 KM mocy maksymalnej przy 4000 obr./min i, podobnie jak słabszy brat, 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W przypadku tej jednostki napędowej można już mówić o niezłych osiągach, bo na rozpędzenie się do 100 km/h ASX potrzebuje równe 10 sekund i rozwija prędkość maksymalną 200 km/h.

Wszystkie silniki wysokoprężne są znacznie oszczędniejsze niż motor benzynowy i śmiało można je zaliczyć do zalet samochodu. Tego natomiast nie da się powiedzieć o benzynowcu.

Plusem ASX-a jest możliwość ciągnięcia dość ciężkich, bo ważących do 1400 kg przyczep. Z uporaniem się z tym ciężarem może też pomóc opcjonalny napęd na wszystkie koła, który jest jednak dostępny tylko z najmocniejszą wersją silnika Diesla.

Ogólnie ASX to ciekawe auto, w którym na szczególną uwagę zasługują nienaganne wykonanie wnętrza i jego wyposażenie oraz silniki o zapłonie samoczynnym. Odradza się za to zakup wersji z motorem benzynowym.

Mitsubishi ASX powraca. Gama silników to spora niespodzianka

Mitsubishi ASX powraca. Gama silników to spora niespodzianka

Aleksander Ruciński Aleksander Ruciński