Niemcy dają zielone światło. Ford wprowadzi tam nowy system autonomii

Ford Blue Cruise już od dawna święci sukcesy w USA. Teraz producent otrzymuje powoli pozwolenia na wykorzystywanie swojego autonomicznego systemu również w Europie. Po Wielkiej Brytanii przyszedł czas na Niemcy.

Ford Blue Cruise od teraz jest legalny w NiemczechFord Blue Cruise od teraz jest legalny w Niemczech
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ford
Kamil Niewiński

Blue Cruise to system oferowany przez Forda w autach swojej produkcji, a także w wybranych modelach marki Lincoln. Od kiedy w 2021 roku rozpoczął on swoje działanie w Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie, został wykorzystany w 194 tys. egzemplarzy i łącznie wyręczał kierowców na dystansie 175 mln km.

Blue Cruise to system autonomiczny na poziomie 2+, co jest opisywane jako "zaawansowana częściowa automatyzacja". Oznacza to, że w gruncie rzeczy auto może przejąć pełną kontrolę nad prowadzeniem, lecz kierowca musi zachować czujność i w każdej chwili być gotowy do przejęcia sterów. To właśnie dlatego spory nacisk Ford kładzie na monitorowania kierowcy, np. gdyby zasnął lub zaczął patrzeć się w telefon.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Hakerzy będą atakować autonomiczne samochody?

Pierwszym europejskim państwem, które pozwoliło Fordowi na wykorzystywanie swojego systemu, była Wielka Brytania, a stało się to w kwietniu 2023 r. Teraz odpowiednie zezwolenia wydały Niemcy, co oznacza, że Amerykanie mogą zacząć sprzedawać tam samochody z tym systemem. Na pierwszy ogień pójdzie w tym kontekście Ford Mustang Mach-E.

Kontrowersyjnym rozwiązaniem może być jednak to, jak należy zapłacić za usługę Blue Cruise. Ford stosuje bowiem w tym przypadku… model subskrypcyjny. Konieczne jest najpierw uiszczenie opłaty aktywacyjnej, a następnie płacenie w odstępach miesięcznych lub rocznych, jeżeli nadal chcemy mieć dostęp do systemu. Na razie nie wiadomo, jakie ceny zaproponuje swoim europejskim klientom Ford.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy