Nissan Note

Nissan Note należy do segmentu minivanów, a jego sprzedaż w Europie rozpoczęła się na początku 2006 roku, rok później niż w rodzimej Japonii. Auto zastąpiło nieudaną konstrukcyjnie Almerę Tino, a jego produkcja trwa do tej pory. Konkurencją są dla niego samochody podobnej wielkości, takie jak Opel Meriva czy Citroën C3 Picasso.

  • Nissan Note należy do segmentu minivanów, a jego sprzedaż w Europie rozpoczęła się na początku 2006 roku, rok później niż w rodzimej Japonii
  • Note oparty jest na płycie podłogowej Nissan B i tak jak jego bliźniacza konstrukcja, Renault Modus, ma jednobryłowe, 5-drzwiowe nadwozie
  • Wnętrze Nissana Note'a zaprojektowano z rozmysłem, wykorzystując zalety pudełkowatego nadwozia
[1/3] Nissan Note należy do segmentu minivanów, a jego sprzedaż w Europie rozpoczęła się na początku 2006 roku, rok później niż w rodzimej JaponiiŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Porlamfer

Note oparty jest na płycie podłogowej Nissan B i tak jak jego bliźniacza konstrukcja, Renault Modus, ma jednobryłowe, 5-drzwiowe nadwozie. Wymiary auta to 4083 mm długości, 1691 mm szerokości i 1550 mm wysokości. Regularne kształty pozwoliły uzyskać przestronne i funkcjonalne wnętrze.

Projektanci Nissana Note nie mieli łatwego zadania: mieli nadać charakter trudnej bryle. Poszło im jednak całkiem nieźle. Charakterystyczne pionowe tylne światła wyróżniają auto z licznie reprezentowanej klasy minivanów.

Paleta silnikowa Nissana obejmuje diesla i dwa silniki benzynowe. Pierwszy z nich, o pojemności 1,4 (CR14DE) i mocy 88 KM, nie czyni z Note’a zawalidrogi, ale nie pozwala też na bardziej dynamiczną jazdę. Drugi motor benzynowy z pojemności 1,6 l (HR16DE) uzyskuje 110 KM, jednak i on nie zaszczepi autu ducha sportowca, za to negatywnie wpływa na spalanie.

Na wyróżnienie zasługuje silnik wysokoprężny 1,5 l dCi, znany z wielu konstrukcji koncernu Nissan-Renault, który przy względnie dobrej elastyczności zadowala się niewielką ilością paliwa. Motor dostępny jest w kilku wariantach mocy: 68 KM, 90 KM i 103 KM.

Jednostki napędowe nie są mocną stroną Nissana Note. Silniki wysokoprężne są co prawda ekonomiczne, ale nie zapewniają zadowalających osiągów. Ich benzynowa alternatywa wypada w tej kwestii jeszcze gorzej. Nieekonomiczne, słabe silniki znacząco utrudniają jazdę samochodem załadowanym na granicy maksymalnej ładowności.

Przeniesienie napędu na przednie koła odbywa się za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowego automatu.

Zawieszenie modelu Note jest jego mocną stroną. Zestrojone jest sztywno i pozwala pewnie wykonywać miejskie manewry, pozostając przy tym wystarczająco komfortowym w dłuższej trasie.

Wysoko położony środek ciężkości nie przeszkadza w przechodzeniu zakrętów bez większych wychyleń nadwozia. Dobrze tłumi wzdłużne i poprzednie nierówności, nie przenosząc dźwięków pracy do kiepsko wyciszonej kabiny. Usterkowość w dużym stopniu zależy od typu eksploatacji. Szybko zużywające się elementy metalowo-gumowe to problem dotyczący większości aut poruszających się po polskich drogach.

Wnętrze Note'a zaprojektowano z rozmysłem, wykorzystując zalety pudełkowatego nadwozia. Pozytywnie zaskakuje liczba schowków oraz duża przestrzeń wygospodarowana dla pasażerów, także z tyłu. Na uwagę zasługuje dobra jakość użytych materiałów i niespotykanie precyzyjne jak na tę klasę spasowanie. Niewątpliwą zaletą tego typu nadwozia jest także bardzo dobra widoczność.

W 2009 roku auto poddano kilku modyfikacjom. Zmieniono przednie reflektory, przemodelowano także kształt osłony chłodnicy oraz przedniego i tylnego zderzaka.

Note jest konstrukcją udaną, łączącą cechy łatwego do zaparkowania, niewielkiego na zewnątrz auta miejskiego z przestronnym i pakownym wnętrzem zdolnym pomieścić 5 pasażerów. Największym problemem, a zarazem czynnikiem świadczącym o charakterze Note’a jest jego dynamika, która niemal w każdej specyfikacji silnikowej pozostawia wiele do życzenia.