Nowa gigafabryka baterii. Będzie tworzyć akumulatory dla Renault

Startup Verkor, którego częściowym właścicielem jest Grupa Renault, zabezpieczył ogromne fundusze na budowę nowej gigafabryki. Wyprodukowane akumulatory trafią następnie do aut marki Renault czy Alpine.

Wizualizacja gigafabryki VerkorWizualizacja gigafabryki Verkor
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Verkor
Kamil Niewiński

W kwietniu 2023 r. otrzymaliśmy informację o sporej inwestycji Renault. Francuzi zauważyli potencjał w startupie Verkor, który skupia się na tworzeniu baterii do samochodów elektrycznych. Zawarte porozumienie zobowiązało firmę do dostarczania akumulatorów o łącznej pojemności 12 GWh rocznie, zaś Grupa Renault została mniejszościowym udziałowcem startupu.

Wiemy już, jak Verkor chce dotrzymać zapisów umowy. Firma poinformowała właśnie o zabezpieczeniu funduszy na budowę gigafabryki w Dunkierce o wielkości 2 mld euro (ok. 9,28 mld złotych). Pieniądze pochodzą z trzech źródeł:

  • dotacje od francuskiego rządu (650 mln euro)
  • pożyczka od Europejskiego Banku Inwestycyjnego (600 mln euro)
  • kapitał od firm zewnętrznych (850 mln euro)

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Renault Megane RS - mógłbym je mieć, ale...

Zakład ma rozpocząć swoje działanie w połowie 2025 r. i posiadać początkową moc produkcyjną na poziomie 16 GWh, z czego 12 GWh będzie trafiać do Renault. Do 2030 r. zaś ma to być już 50 GWh, z czego do Renault trafiać będą akumulatory o łącznej pojemności 20 GWh rocznie.

Lista inwestorów gigafabryki startupu Verkor
Lista inwestorów gigafabryki startupu Verkor © Materiały prasowe | Verkor

Grupa Renault nie jest jedynym inwestorem (posiada 24 proc. udziałów), który wspiera budowę gigafabryki, lecz zdecydowanie będzie jednym z jej największych beneficjentów. Baterie produkowane w gigafabryce trafiać będą do najmocniejszych modeli Francuzów. Pierwszym modelem, który będzie wyposażony w te akumulatory, będzie nadchodzący samochód GT od Alpine, który ma trafić na rynek w 2025 r.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci