Nowa gigafabryka baterii. Będzie tworzyć akumulatory dla Renault

Startup Verkor, którego częściowym właścicielem jest Grupa Renault, zabezpieczył ogromne fundusze na budowę nowej gigafabryki. Wyprodukowane akumulatory trafią następnie do aut marki Renault czy Alpine.

Wizualizacja gigafabryki VerkorWizualizacja gigafabryki Verkor
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Verkor
Kamil Niewiński

W kwietniu 2023 r. otrzymaliśmy informację o sporej inwestycji Renault. Francuzi zauważyli potencjał w startupie Verkor, który skupia się na tworzeniu baterii do samochodów elektrycznych. Zawarte porozumienie zobowiązało firmę do dostarczania akumulatorów o łącznej pojemności 12 GWh rocznie, zaś Grupa Renault została mniejszościowym udziałowcem startupu.

Wiemy już, jak Verkor chce dotrzymać zapisów umowy. Firma poinformowała właśnie o zabezpieczeniu funduszy na budowę gigafabryki w Dunkierce o wielkości 2 mld euro (ok. 9,28 mld złotych). Pieniądze pochodzą z trzech źródeł:

  • dotacje od francuskiego rządu (650 mln euro)
  • pożyczka od Europejskiego Banku Inwestycyjnego (600 mln euro)
  • kapitał od firm zewnętrznych (850 mln euro)

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Renault Megane RS - mógłbym je mieć, ale...

Zakład ma rozpocząć swoje działanie w połowie 2025 r. i posiadać początkową moc produkcyjną na poziomie 16 GWh, z czego 12 GWh będzie trafiać do Renault. Do 2030 r. zaś ma to być już 50 GWh, z czego do Renault trafiać będą akumulatory o łącznej pojemności 20 GWh rocznie.

Lista inwestorów gigafabryki startupu Verkor
Lista inwestorów gigafabryki startupu Verkor © Materiały prasowe | Verkor

Grupa Renault nie jest jedynym inwestorem (posiada 24 proc. udziałów), który wspiera budowę gigafabryki, lecz zdecydowanie będzie jednym z jej największych beneficjentów. Baterie produkowane w gigafabryce trafiać będą do najmocniejszych modeli Francuzów. Pierwszym modelem, który będzie wyposażony w te akumulatory, będzie nadchodzący samochód GT od Alpine, który ma trafić na rynek w 2025 r.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki