Oto elektryczne BMW M3. Wiemy, kiedy zrzuci kamuflaż

BMW potwierdza wprowadzenie w pełni elektrycznego M3, które zadebiutuje w 2027 roku. Nowy sportowy sedan będzie oparty na platformie Neue Klasse, przeznaczonej wyłącznie dla samochodów elektrycznych.

BMW M3 Sedan Neue KlasseBMW M3 Sedan Neue Klasse
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BMW
Aleksander Ruciński

Od debiutu w 1986 roku BMW M3 oferowało silniki cztero-, sześcio-, a nawet ośmiocylindrowe. W nadchodzącej generacji, która pojawi się pod koniec tej dekady, spalinowe M3 zachowa rzędowy silnik sześciocylindrowy. Równolegle będzie jednak oferowana również w pełni elektryczna wersja.

Oficjalne zdjęcia prototypu w kamuflażu M zdradzają wygląd elektrycznego sedana opartego na platformie Neue Klasse. Standardowy model i3 trafi na rynek w 2026 roku, a jego sportowa odmiana, oznaczona kodem "ZA0", pojawi się najwcześniej w 2027 roku. Prototyp zdaje się mieć już produkcyjne panele nadwozia.

Elektryczne M3 można postrzegać jako wzmocnioną wersję konceptu Vision Neue Klasse zaprezentowanego w 2023 roku. Dzięki dedykowanej platformie EV samochód ma krótkie zwisy, nadające mu niemal kompaktowe proporcje. W dobie coraz większych samochodów cieszy fakt, że BMW wraca do mniejszych gabarytów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW M3 CS - orzeszek z batona za 285 tys. zł

Zniknął kontrowersyjny grill obecnego M3. Zamiast niego elektryczny sedan ma szersze "nerki" znane z konceptu, gdzie grill łączy się z reflektorami. Prototypowe światła są tymczasowe, ale kształt i rozmiar przednich oraz tylnych lamp prawdopodobnie pozostaną bez zmian.

Elektryczne M3 wyposażono w wysuwane klamki drzwi, masywne hamulce, obniżone zawieszenie sportowe i subtelny spojler na klapie bagażnika. BMW nie ujawnia jeszcze wnętrza, ale koncept Vision Neue Klasse sugeruje, że możemy spodziewać się uproszczonej kabiny z dużym centralnym ekranem dotykowym i szerokim wyświetlaczem head-up. Tradycyjne przyciski, w tym charakterystyczne pokrętło iDrive, mają zniknąć.

Choć BMW zapowiada, że wszystkie sportowe EV będą ostatecznie wyposażone w cztery silniki, początkowe elektryczne M3 prawdopodobnie nie osiągnie pełnej mocy. Frank Weber, szef działu inżynierii, wspominał o 1341 KM, co byłoby przesadą dla M3. Możemy więc oczekiwać mocy poniżej 1000 KM, ale wyższej niż 543 KM w M3 CS.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki