Oto elektryczne BMW M3. Wiemy, kiedy zrzuci kamuflaż
BMW potwierdza wprowadzenie w pełni elektrycznego M3, które zadebiutuje w 2027 roku. Nowy sportowy sedan będzie oparty na platformie Neue Klasse, przeznaczonej wyłącznie dla samochodów elektrycznych.
Od debiutu w 1986 roku BMW M3 oferowało silniki cztero-, sześcio-, a nawet ośmiocylindrowe. W nadchodzącej generacji, która pojawi się pod koniec tej dekady, spalinowe M3 zachowa rzędowy silnik sześciocylindrowy. Równolegle będzie jednak oferowana również w pełni elektryczna wersja.
Oficjalne zdjęcia prototypu w kamuflażu M zdradzają wygląd elektrycznego sedana opartego na platformie Neue Klasse. Standardowy model i3 trafi na rynek w 2026 roku, a jego sportowa odmiana, oznaczona kodem "ZA0", pojawi się najwcześniej w 2027 roku. Prototyp zdaje się mieć już produkcyjne panele nadwozia.
Elektryczne M3 można postrzegać jako wzmocnioną wersję konceptu Vision Neue Klasse zaprezentowanego w 2023 roku. Dzięki dedykowanej platformie EV samochód ma krótkie zwisy, nadające mu niemal kompaktowe proporcje. W dobie coraz większych samochodów cieszy fakt, że BMW wraca do mniejszych gabarytów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
BMW M3 CS - orzeszek z batona za 285 tys. zł
Zniknął kontrowersyjny grill obecnego M3. Zamiast niego elektryczny sedan ma szersze "nerki" znane z konceptu, gdzie grill łączy się z reflektorami. Prototypowe światła są tymczasowe, ale kształt i rozmiar przednich oraz tylnych lamp prawdopodobnie pozostaną bez zmian.
Elektryczne M3 wyposażono w wysuwane klamki drzwi, masywne hamulce, obniżone zawieszenie sportowe i subtelny spojler na klapie bagażnika. BMW nie ujawnia jeszcze wnętrza, ale koncept Vision Neue Klasse sugeruje, że możemy spodziewać się uproszczonej kabiny z dużym centralnym ekranem dotykowym i szerokim wyświetlaczem head-up. Tradycyjne przyciski, w tym charakterystyczne pokrętło iDrive, mają zniknąć.
Choć BMW zapowiada, że wszystkie sportowe EV będą ostatecznie wyposażone w cztery silniki, początkowe elektryczne M3 prawdopodobnie nie osiągnie pełnej mocy. Frank Weber, szef działu inżynierii, wspominał o 1341 KM, co byłoby przesadą dla M3. Możemy więc oczekiwać mocy poniżej 1000 KM, ale wyższej niż 543 KM w M3 CS.