Škoda 110 R powraca jako nowoczesne coupe – niestety tylko wirtualnie

Škoda zaprezentowała cyfrową wersję współczesnej interpretacji kultowego modelu 110 R. Nowoczesny projekt, inspirowany klasykiem z lat 70., to część serii koncepcyjnej.

Škoda 110R ConceptŠkoda 110R Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Škoda
Aleksander Ruciński

Škoda postanowiła odświeżyć legendarny model 110 R, prezentując jego cyfrową wersję. Nowy projekt nie trafi jednak do produkcji – to jedynie wirtualna wizja, która łączy tradycję z nowoczesnością. Marka wykorzystała swój najnowszy język stylistyczny, by nadać klasykowi zupełnie nowy charakter.

Oryginalny 110 R zadebiutował w 1970 r. i kosztował równowartość 40 miesięcznych pensji. Mimo wysokiej ceny, model odniósł sukces – w ciągu dekady sprzedano ponad 57 tys. egzemplarzy. Współczesna koncepcja zachowuje sportowy charakter, ale zamiast silnika spalinowego przewidziano napęd elektryczny.

Projektant Richard Švec postawił na nowoczesność, rezygnując z retro detali. Charakterystyczne światła, aerodynamiczne felgi i czarne pasy z przodu, skrywające czujniki i radary, podkreślają futurystyczny styl. Zamiast tradycyjnych klamek pojawiły się kamery boczne, a wloty powietrza nawiązują do oryginału z lat 70.

Skoda Kodiaq - ma diesla i ogromny bagażnik

Z tyłu znalazł się emblemat "S 110 R", będący ukłonem w stronę pierwowzoru. Całość wpisuje się w serię "Icons Get a Makeover", w której Škoda prezentuje cyfrowe reinterpretacje swoich klasyków. Projekt skupia się na czystych liniach i minimalizmie.

Oryginalny model ważył zaledwie 880 kg i nie imponował osiągami – przyspieszenie do 100 km/h zajmowało mu 19 s. Miał czterocylindrowy silnik 1,1 l, napęd na tył i dwa bagażniki. Nowa koncepcja nie zdradza szczegółów technicznych, ale nacisk położono na lekkość konstrukcji.

Współczesny rynek coupe kurczy się, a elektryczny napęd nie ułatwia powrotu sportowych modeli Škody. Eksperci podkreślają, że takie projekty są dziś trudne do zrealizowania komercyjnie z powodów finansowych. Zainteresowanie takimi pojazdami jest zbyt małe, by ich opracowywanie było ekonomicznie opłacalne.

Wybrane dla Ciebie

Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługuje zestawy na wodór
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługuje zestawy na wodór
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków. Popyt rośnie, ale nadal zbyt wolno
Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków. Popyt rośnie, ale nadal zbyt wolno
Nowy Lexus ES wyceniony w Polsce. Nie tylko jako hybryda
Nowy Lexus ES wyceniony w Polsce. Nie tylko jako hybryda
Pierwsza jazda autonomicznym VW ID. Buzzem AD – autem, które w przyszłym roku zacznie zmieniać świat
Pierwsza jazda autonomicznym VW ID. Buzzem AD – autem, które w przyszłym roku zacznie zmieniać świat
Test: Alfa Romeo Junior 1.2 Hybrid Ibrida Q4 - najpiękniejsze auto z Polski
Test: Alfa Romeo Junior 1.2 Hybrid Ibrida Q4 - najpiękniejsze auto z Polski
Pierwsza jazda: Kia EV4 – nie samymi SUV-ami żyje człowiek
Pierwsza jazda: Kia EV4 – nie samymi SUV-ami żyje człowiek
Zapowiadali pełną elektryfikację. Teraz przepraszają się z silnikami spalinowymi
Zapowiadali pełną elektryfikację. Teraz przepraszają się z silnikami spalinowymi
Pierwsza jazda: Nissan Micra – odwrócona mimikra
Pierwsza jazda: Nissan Micra – odwrócona mimikra
1600 sposobów na oszczędności. Japońska marka przechodzi do działania
1600 sposobów na oszczędności. Japońska marka przechodzi do działania
Projekt Polaka bije rekordy w Chinach. Sprzedaż jest "druzgocąca"
Projekt Polaka bije rekordy w Chinach. Sprzedaż jest "druzgocąca"