Smart kończy produkcję Forfour. Wkrótce marka rozpocznie nowy rozdział

Mały, sympatyczny i od niedawna wyłącznie elektryczny model Smarta przechodzi do historii. 4-drzwiowy Forfour pożegnał się ze słoweńską fabryką i chwilowo nie doczeka się bezpośredniego następcy. Ale firma już szykuje nowy rozdział.

Smart Forfour kończy swoją karieręSmart Forfour kończy swoją karierę
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Filip Buliński
2

Jak donosi portal Electrive, Smart zakończył pod koniec grudnia 2021 r. produkcję swojego większego modelu Forfour. W historii samochodu można wyróżnić trzy rozdziały – najpierw był autem segmentu B, dzieląc podzespołu z Mitsubishi Coltem, aby w drugiej generacji skurczyć się do segmentu A, zyskać nietypowy jak na tę klasę, napęd na tylne koła i stać się technicznym bliźniakiem Renault Twingo. Ostatnim etapem było przestawienie całej marki na napęd elektryczny, co zaowocowało przemianowaniem na EQ Forfour.

Wycofanie z rynku Forfour jest jednym z etapów wygaszania dotychczasowej oferty modelowej marki i rozpoczęcia nowego rozdziału. W sprzedaży utrzymuje się jeszcze EQ Fortwo, jednak najprawdopodobniej i z nim wkrótce się pożegnamy. Producent zamierza co prawda zostać w sferze elektrycznych aut, ale nie będą one już miały tak kieszonkowego rozmiaru, jak dotychczas.

Zapowiedź przyszłości mogliśmy oglądać podczas targów IAA, gdzie zaprezentowano nowy prototyp pod nazwą Concept No.1. Jest on owocem współpracy z Geely, z którym Smart wszedł w spółkę joint venture, wykorzystując m.in. płytę podłogową chińskiego koncernu.

Patrząc na to, jak współpraca z Geely wyszła Volvo na dobre, można się spodziewać, że podobnie będzie także ze Smartem. Kiedy możemy spodziewać się produkcyjnej wersji wspomnianego prototypu? Tego jeszcze nie wiadomo, ale być może dalsze szczegóły poznamy w tym roku.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas