Volkswagen ID.3 rozbity przez Euro NCAP. Wyniki nie zaskakują
Pięć gwiazdek i nieco rozczarowujący wynik w zakresie ochrony pieszych. Oto rezultat testów zderzeniowych elektrycznego Volkswagena ID.3. To druga po Toyocie Yaris próba przeprowadzona z wykorzystaniem nowego systemu ocen.
22.10.2020 | aktual.: 13.03.2023 12:50
Elektryczny ID.3 to bez wątpienia najważniejsza z tegorocznych premier koncernu Volkswagena. Auto zbiera niezłe noty za napęd, zasięg i praktyczność, ale czy jest bezpieczne? Niezawodni specjaliści z Euro NCAP postanowili to sprawdzić, rozbijając niemiecką premierę w drobny mak. Wyniki są więcej niż zadowalające. Mimo nowych, bardziej rygorystycznych procedur testowych, kompakt uzyskał najwyższy wynik 5 gwiazdek. A jak spisał się w poszczególnych kategoriach?
Ochrona dorosłych: 87 proc.
Pierwszy test, który polega na uderzeniu całą szerokością przodu w stałą barierę, zakończył się dla ID.3 pełnym sukcesem. Nogi i głowa kierowcy oraz pasażera chronione były na 5 w 5-stopniowej skali, a klatka piersiowa na 4. Nieco gorzej było w przypadku uderzenia w odkształcalną barierę lewym przodem pojazdu. Bezpieczeństwo pasażera to mocne 5, lecz w przypadku kierowcy wątpliwości budzi prawa noga i klatka piersiowa ocenione na 3.
ID.3 sprawdził się również w przypadku uderzenia bocznego - w całości na 5 w starciu z mobilną barierą i nieco gorzej po uderzeniu w słup - możliwe obrażenia klatki piersiowej. W trzeciej próbie do akcji wkroczyła natomiast środkowa poduszka powietrza minimalizująca fizyczny kontakt kierowcy i pasażera podczas zderzenia - tę próbę Volkswagen zaliczył śpiewająco.
Euro NCAP Crash & Safety Tests of Volkswagen ID.3 2020
Ochrona dzieci: 89 proc.
89 proc. za ochronę dzieci to wynik godny podziwu - w kategorii fizycznego zabezpieczenia przed skutkami wypadku ID.3 dostał maksymalne 24 punkty, a jedynym minusem okazał się brak mocowania ISOFIX na środkowym miejscu tylnej kanapy.
Ochrona niechronionych uczestników ruchu: 71 proc.
To kategoria, w której wiele aut otrzymuje zauważalnie niższe noty niż w pozostałych testach. Volkswagen ID.3 nie jest tu wyjątkiem. Samą budowę pojazdu pod kątem ochrony pieszych oceniono na 26 z 36 możliwych punktów. Najsłabiej wypadły przednie słupki. EuroNCAP pozytywnie oceniło działanie systemów zapobiegających kolizjom z pieszymi i rowerzystami, lecz odjęło kilka punktów za brak detekcji obiektów znajdujących się za pojazdem.
Systemy wspomagające: 88 proc.
ID.3 to samochód naszpikowany systemami wsparcia kierowcy. W zdecydowanej większości zachowują się one właściwie, poprawiając bezpieczeństwo jazdy. Aktywny tempomat oceniono na 2,7 punkta w 3-stopniowej skali, monitorowanie zachowania kierowcy i pasażerów na 3 w 3-stopniowej skali, asystenta pasa ruchu na 3,5 z 4, a utrzymywanie dystansu od poprzedzających pojazdów na 5 z 6 punktów.