45 nowych stacji ładowania jeszcze w tym roku. Staną przy autostradach i ekspresówkach

40 nowych stacji ładowania na MOP-ach kat. I i pięć nowych stacji w lokalizacjach kat. II i III jeszcze przed końcem roku. Choć są to zapowiedzi, które brzmią imponująco, wciąż okazują się niewystarczające na drodze do realizacji unijnego planu.

W Polsce stopniowo przybywa stacji ładowania. Dzieje się to jednak zbyt wolnoW Polsce stopniowo przybywa stacji ładowania. Dzieje się to jednak zbyt wolno
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Aleksander Ruciński

Rozwój infrastruktury ładowania to jedno z największych wyzwań stojących obecnie przed polskimi władzami. Zgodnie z projektem unijnego rozporządzenia Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), stacje ładowania w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T powinny być rozmieszczone w odległości nie większej niż 60 km. Mają mieć też minimum 300 kW łącznej mocy i nie mniej niż jeden szybki punkt ładowania 150 kW.

Polska ma na tym polu jeszcze wiele do zrobienia, choć trzeba przyznać, że z każdym rokiem infrastruktura wygląda coraz lepiej. Jak donosi GDDKiA, jeszcze przed końcem 2022 roku powstanie 40 nowych punktów na miejscach obsługi podróżnych kategorii I. Staną one przy autostradach A1, A2 i A4 oraz na drogach ekspresowych S3, S7 i S8.

W planach jest też kolejne pięć ładowarek przy MOP-ach kat. II i kat. III, na których obecnie funkcjonuje 47 stacji. To punkty przy autostradach A1, A2 i A4. Nowe pojawią się przy A1 i A2 oraz wybranych ekspresówkach.

Niestety, jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, tempo rozbudowy infrastruktury nie nadąża za popytem na auta elektryczne. NIK zwraca też uwagę, że 90 proc. linii elektroenergetycznych wysokiego napięcia w Polsce miała ponad 10 lat (z czego 43 proc. ponad 40 lat), a ponad połowa stacji i rozdzielni została wybudowana przeszło 30 lat temu. Przestarzała infrastruktura może okazać się sporą przeszkodą na drodze do rozwoju elektromobilności.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟