45 nowych stacji ładowania jeszcze w tym roku. Staną przy autostradach i ekspresówkach
40 nowych stacji ładowania na MOP-ach kat. I i pięć nowych stacji w lokalizacjach kat. II i III jeszcze przed końcem roku. Choć są to zapowiedzi, które brzmią imponująco, wciąż okazują się niewystarczające na drodze do realizacji unijnego planu.
04.07.2022 | aktual.: 10.03.2023 13:50
Rozwój infrastruktury ładowania to jedno z największych wyzwań stojących obecnie przed polskimi władzami. Zgodnie z projektem unijnego rozporządzenia Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), stacje ładowania w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T powinny być rozmieszczone w odległości nie większej niż 60 km. Mają mieć też minimum 300 kW łącznej mocy i nie mniej niż jeden szybki punkt ładowania 150 kW.
Polska ma na tym polu jeszcze wiele do zrobienia, choć trzeba przyznać, że z każdym rokiem infrastruktura wygląda coraz lepiej. Jak donosi GDDKiA, jeszcze przed końcem 2022 roku powstanie 40 nowych punktów na miejscach obsługi podróżnych kategorii I. Staną one przy autostradach A1, A2 i A4 oraz na drogach ekspresowych S3, S7 i S8.
W planach jest też kolejne pięć ładowarek przy MOP-ach kat. II i kat. III, na których obecnie funkcjonuje 47 stacji. To punkty przy autostradach A1, A2 i A4. Nowe pojawią się przy A1 i A2 oraz wybranych ekspresówkach.
Niestety, jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, tempo rozbudowy infrastruktury nie nadąża za popytem na auta elektryczne. NIK zwraca też uwagę, że 90 proc. linii elektroenergetycznych wysokiego napięcia w Polsce miała ponad 10 lat (z czego 43 proc. ponad 40 lat), a ponad połowa stacji i rozdzielni została wybudowana przeszło 30 lat temu. Przestarzała infrastruktura może okazać się sporą przeszkodą na drodze do rozwoju elektromobilności.