45 nowych stacji ładowania jeszcze w tym roku. Staną przy autostradach i ekspresówkach

40 nowych stacji ładowania na MOP-ach kat. I i pięć nowych stacji w lokalizacjach kat. II i III jeszcze przed końcem roku. Choć są to zapowiedzi, które brzmią imponująco, wciąż okazują się niewystarczające na drodze do realizacji unijnego planu.

W Polsce stopniowo przybywa stacji ładowania. Dzieje się to jednak zbyt wolnoW Polsce stopniowo przybywa stacji ładowania. Dzieje się to jednak zbyt wolno
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Aleksander Ruciński

Rozwój infrastruktury ładowania to jedno z największych wyzwań stojących obecnie przed polskimi władzami. Zgodnie z projektem unijnego rozporządzenia Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), stacje ładowania w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T powinny być rozmieszczone w odległości nie większej niż 60 km. Mają mieć też minimum 300 kW łącznej mocy i nie mniej niż jeden szybki punkt ładowania 150 kW.

Polska ma na tym polu jeszcze wiele do zrobienia, choć trzeba przyznać, że z każdym rokiem infrastruktura wygląda coraz lepiej. Jak donosi GDDKiA, jeszcze przed końcem 2022 roku powstanie 40 nowych punktów na miejscach obsługi podróżnych kategorii I. Staną one przy autostradach A1, A2 i A4 oraz na drogach ekspresowych S3, S7 i S8.

W planach jest też kolejne pięć ładowarek przy MOP-ach kat. II i kat. III, na których obecnie funkcjonuje 47 stacji. To punkty przy autostradach A1, A2 i A4. Nowe pojawią się przy A1 i A2 oraz wybranych ekspresówkach.

Niestety, jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, tempo rozbudowy infrastruktury nie nadąża za popytem na auta elektryczne. NIK zwraca też uwagę, że 90 proc. linii elektroenergetycznych wysokiego napięcia w Polsce miała ponad 10 lat (z czego 43 proc. ponad 40 lat), a ponad połowa stacji i rozdzielni została wybudowana przeszło 30 lat temu. Przestarzała infrastruktura może okazać się sporą przeszkodą na drodze do rozwoju elektromobilności.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem