Australijczycy podważają zeroemisyjność samochodów elektrycznych

Australijczycy podważają zeroemisyjność samochodów elektrycznych07.08.2023 15:07
Zdaniem komisji producenci powinni uwzględniać emisję powstającą nawet podczas wytwarzania prądu, którym ładuje się samochody elektryczne
Źródło zdjęć: © autokult | Mariusz Barwinski

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów wydała ostrzeżenie dla producentów samochodów, którzy wysuwają wątpliwe twierdzenia dotyczące swoich samochodów elektrycznych. Niektóre z nich, jak się dowiadujemy, są równoznaczne z "greenwashingiem".

Na początku wyjaśnijmy czym jest tzw. "greenwashing". Termin dotyczy zabiegów marketingowych producenta, bazujących na fałszywych lub wprowadzających w błąd deklaracjach, dotyczących zgodności produktu lub jego elementów z zasadami ochrony środowiska.

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) niedawno wydała projekt wytycznych dla firm, określając sposób, w jaki powinny one przedstawiać swoje twierdzenia dotyczące środowiska i zrównoważonego rozwoju zgodnie z australijskim prawem konsumenckim.

Celem działań komisji jest ostateczne ukaranie firm stosujących greenwashing. "Rosnąca liczba producentów składa deklaracje dotyczące ochrony środowiska w odniesieniu do swoich produktów, usług i działań. Natomiast wielu konsumentów uważa takie deklaracje za główny czynnik przy wyborze tego, co kupić" – powiedziała ACCC.

"Jednak konsumenci mogą mieć trudności ze sprawdzeniem, czy twierdzenia dotyczące środowiska są prawdziwe i istnieją obawy, że wiele z tych stwierdzeń nie odzwierciedla dokładnie rzeczywistego wpływu na środowisko związanego z firmą lub dostarczanymi przez nią produktami lub usługami" - czytamy dalej w oświadczeniu australijskiej komisji.

Wynika z tego, że producenci, którzy sprzedają swoje samochody elektryczne jako "pojazdy o zerowej emisji", mogą naruszyć australijskie prawo konsumenckie i zostać obciążeni karami finansowymi. Komisja poradziła producentom samochodów, aby przed wprowadzeniem na rynek pojazdów jako przyjaznych dla środowiska zwrócili uwagę na ogólny poziom emisji spalin w całym okresie eksploatacji, a nie tylko na to, co wydostaje się (lub nie) z rury wydechowej.

ACCC dodaje, że producenci muszą uwzględnić wpływ pozyskiwania surowców, produkcji, transportu i rozwiązań dotyczących wycofania z eksploatacji, zanim uznają, że ich produkty są zeroemisyjne. Raport ACCC zawiera też konkretny przykład dotyczący pojazdów elektrycznych.

"Firma zaczęła projektować i produkować pojazdy elektryczne i twierdzi, że tworzy samochody o zerowej emisji. Twierdzenie to dotyczy wyłącznie emisji wytwarzanych podczas jazdy. Nie uwzględnia natomiast tych powstających na przykład podczas procesu produkcyjnego lub ładowania. Firma mogłaby zamiast tego przedstawić twierdzenie, że jej pojazdy nie emitują spalin tylko podczas jazdy" - sugeruje ACCC.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.