Auta elektryczne będą tańsze od spalinowych w 2027 r. To ma być początek zagłady tych drugich

Auta elektryczne będą tańsze od spalinowych w 2027 r. To ma być początek zagłady tych drugich10.05.2021 13:38
Zamiast wlewu paliwa - gniazdo. Niedługo ma być to opłacalne.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Żuchowski

Samochody o napędzie elektrycznym - póki co - nie są specjalnie popularne. I nic w tym dziwnego, bo wiele takich modeli jest wyraźnie droższych od swoich spalinowych odpowiedników. Zdaniem ekspertów "elektryki" będą jednak gwałtownie tanieć i zrównają się ceną ze "spalinówkami" w 2026 r. Potem modele na benzynę i olej napędowy mają wymrzeć jak dinozaury.

W 2020 r. średnia cena (przed opodatkowaniem) samochodu kompaktowego o napędzie spalinowym wynosiła ok. 18 tys. euro, podczas gdy dla auta elektrycznego było to ok. 37 tys. euro. Nic więc dziwnego, że popularyzacja bezemisyjnych pojazdów nie przebiega tak sprawnie, jak życzyliby sobie tego ekolodzy. To ma się jednak niebawem zmienić. Według analizy "Bloomberga", przytoczonej przez organizację Transport & Environment, w ciągu najbliższych lat ceny aut spalinowych będą lekko rosły. Jednocześnie ceny modeli o napędzie elektrycznym będą drastycznie spadać.

Jak łatwo się domyślić, w ciągu kilku lat mogłoby to doprowadzić do diametralnych zmian na europejskim rynku motoryzacyjnym. Zrównanie cen aut spalinowych i elektrycznych przewidziane jest na rok 2026. Potem te pierwsze wciąż będą lekko drożeć, a te drugie dalej tanieć, choć już z mniejszą dynamiką. W efekcie w 2030 r. średnia cena samochodu kompaktowego na prąd ma wynosić ok. 15 tys. euro, a spalinowego ok. 19 tys. euro.

Źródło zdjęć: © T&E
Źródło zdjęć: © T&E

Jak przewiduje "Bloomberg", podobne tendencje będą występować w innych segmentach. Co ciekawe, będzie to dotyczyło także małych aut, w przypadku których koszt baterii ma dziś potężny udział w ogólnej cenie pojazdu. Niezależnie od segmentu, który wybierzemy, w 2027 r. tańszą opcją ma być pojazd elektryczny.

Co taka zmiana będzie oznaczała? Dla aut spalinowych będzie to jak uderzenie meteorytu sprzed 65 mln lat. Oczywiście autom spalinowym przypadnie tu rola dinozaurów. Zapewne jeszcze przez jakiś czas będą utrzymać się tradycyjne modele sportowe czy dostawcze. Te drugie - ze względu na skąpą infrastrukturę ładowania - dla niektórych firm będą wciąż lepszym rozwiązaniem. Nie będzie to jednak trwało w nieskończoność. O ile w Europie nie zostanie wprowadzony całkowity zakaz sprzedaży "spalinówek".

Według prognozy T&E, w 2035 r. na terenie Starego Kontynentu ok. 100 proc. wyjeżdżających z salonów samochodów nie będzie emitowało spalin podczas jazdy. Jeśli przewidywania cenowe rzeczywiście się ziszczą, jest to możliwe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.