Unia chce zakazać aut spalinowych. Dla Polski byłby to duży problem

Niewykluczone, że od 2035 r. w Unii Europejskiej obowiązywał będzie zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Jeśli tak się stanie, polscy kierowcy mogą mieć poważne problemy.

Tomasz Budzik

7 lub 8 czerwca Parlament Europejski będzie głosował w sprawie wprowadzenia w 2035 r. zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Miałby on obowiązywać w całej Unii Europejskiej. Projekt ten wpisuje się w pakiet działań Fit for 55, a ten ogólnie zakłada, że do 2050 r. UE w najważniejszych gałęziach swojej gospodarki nie będzie emitować CO2.

Czy los głosowania jest już przesądzony? Niekoniecznie. Jeśli w 2035 r. na rynku miałyby pozostać same elektryczne auta, to oczywiste jest, że do ich ładowania potrzebna będzie rozbudowana infrastruktura. A z nią mamy problem.

Jak wynika z wyliczeń ACEA, europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów, w Unii Europejskiej mamy dziś około 300 tys. publicznych punktów ładowania. Zdaniem tej organizacji w momencie wejścia w życie zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych sieć musiałaby liczyć 6,8 mln publicznych punktów ładowania.

W teorii wydaje się to realne do osiągnięcia. Ale mamy problem. Dziś 70 proc. spośród owych 300 tys. punktów ładowania jest zlokalizowanych w zaledwie czterech krajach UE. A więc na pozostałe 23 państwa przypada tylko 30 proc. punktów. Pomiędzy poszczególnymi krajami są ogromne dysproporcje w dziedzinie infrastruktury dla samochodów elektrycznych. W 2020 r. na 100 km dróg w Holandii były 44 ładowarki, w Belgii – 38, w Niemczech – 18. W Polsce było to 1,5 ładowarki.

Według danych Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych na koniec kwietnia 2022 r. było w Polsce 2166 punktów ładowania. Liczbę tysiąca punktów przekroczyliśmy w grudniu 2019 r. Według propozycji ACEA w Polsce w 2024 r. miałoby być 4035 ładowarek, a w 2029 r. już 36894. To ogromny przyrost w krótkim czasie.

Ustanowienie prawa zakazującego w 2035 r. sprzedaży aut spalinowych stanowiłoby też przyspieszenie zmian, które z oczywistych względów i tak miały zajść. W 2021 r. Komisja Europejska opublikowała raport dotyczący przewidywanego rozwoju elektromobilności. Szacowano w nim, że w 2030 r. odsetek aut elektrycznych może wynosić średnio 15 proc. W tym czasie w Polsce miałoby to jednak być tylko 7 proc. Dziś mamy w Polsce ok. 45 tys. pojazdów elektrycznych.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie