Auta elektryczne rządzą w Norwegii. W 2020 roku stanowiły 54 proc. sprzedaży

Auta elektryczne rządzą w Norwegii. W 2020 roku stanowiły 54 proc. sprzedaży07.01.2021 11:03
Audi e-tron jest najpopularniejszym nowym autem w Norwegii.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Materiał partnerski

Norwegia to raj dla właścicieli pojazdów elektrycznych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży. Z każdym rokiem udział pojazdów na prąd w tamtejszym rynku sukcesywnie wzrasta. W 2020 po raz pierwszy przekroczył połowę, co zdecydowanie jest historycznym wynikiem.

Rozwój elektromobilności to w ostatnich latach modny i nośny temat, szczególnie w krajach Europy Zachodniej. Analizując premiery nowych modeli, doniesienia medialne i zapewnienia władz, nietrudno odnieść wrażenie, że wkraczamy właśnie w okres rozwoju elektromobilności na szerszą skalę. Jest jednak kraj, który ten etap ma już dawno za sobą. Mowa oczywiście o Norwegii.

Tamtejsze władze przewidziały przyszłość z dużym wyprzedzeniem, torując drogę do rozwoju elektromobilności już w czasach, gdy Volkswagen wciskał diesle nawet pod maski miejskich wozideł, a hybrydy ledwie raczkowały. Dziś okazuje się, że działanie z wyprzedzeniem przyniosło oczekiwane skutki.

Norwegia przez lata stała się krajem przyjaznym dla pojazdów elektrycznych. Począwszy od ulg przy zakupie takich pojazdów, poprzez darmowe parkowanie i niższe podatki, a skończywszy na preferencyjnych stawkach ubezpieczenia i możliwości jazdy po buspasach. Wszystko to sprawia, że całkowity koszt posiadania samochodu na prąd w Norwegii okazuje się nierzadko niższy niż w przypadku klasycznych spaliniaków.

Trudno więc dziwić się wynikom sprzedaży z 2020 roku, wedle których aż 54 proc. aut sprzedanych w kraju fiordów było zasilanych czystym prądem. Pozostałe 20 proc. to hybrydy plug-in, a 9 proc. klasyczne hybrydy. Dalej mamy diesle (9 proc.) i benzyniaki z wynikiem zaledwie 8 proc.

Najpopularniejszym autem w Norwegii w 2020 roku okazało się Audi e-tron, na drugim miejscu uplasowała się Tesla Model 3, a na trzecim, Volkswagen ID.3. Wszystko wskazuje, że zeszłoroczne trendy nasilą się w kolejnych miesiącach, a rok 2021 zakończy się jeszcze lepszymi wynikami.

Materiał partnerski
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.