Auta elektryczne rządzą w Norwegii. W 2020 roku stanowiły 54 proc. sprzedaży

Norwegia to raj dla właścicieli pojazdów elektrycznych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży. Z każdym rokiem udział pojazdów na prąd w tamtejszym rynku sukcesywnie wzrasta. W 2020 po raz pierwszy przekroczył połowę, co zdecydowanie jest historycznym wynikiem.

Audi e-tron jest najpopularniejszym nowym autem w Norwegii.Audi e-tron jest najpopularniejszym nowym autem w Norwegii.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

Rozwój elektromobilności to w ostatnich latach modny i nośny temat, szczególnie w krajach Europy Zachodniej. Analizując premiery nowych modeli, doniesienia medialne i zapewnienia władz, nietrudno odnieść wrażenie, że wkraczamy właśnie w okres rozwoju elektromobilności na szerszą skalę. Jest jednak kraj, który ten etap ma już dawno za sobą. Mowa oczywiście o Norwegii.

Tamtejsze władze przewidziały przyszłość z dużym wyprzedzeniem, torując drogę do rozwoju elektromobilności już w czasach, gdy Volkswagen wciskał diesle nawet pod maski miejskich wozideł, a hybrydy ledwie raczkowały. Dziś okazuje się, że działanie z wyprzedzeniem przyniosło oczekiwane skutki.

Norwegia przez lata stała się krajem przyjaznym dla pojazdów elektrycznych. Począwszy od ulg przy zakupie takich pojazdów, poprzez darmowe parkowanie i niższe podatki, a skończywszy na preferencyjnych stawkach ubezpieczenia i możliwości jazdy po buspasach. Wszystko to sprawia, że całkowity koszt posiadania samochodu na prąd w Norwegii okazuje się nierzadko niższy niż w przypadku klasycznych spaliniaków.

Trudno więc dziwić się wynikom sprzedaży z 2020 roku, wedle których aż 54 proc. aut sprzedanych w kraju fiordów było zasilanych czystym prądem. Pozostałe 20 proc. to hybrydy plug-in, a 9 proc. klasyczne hybrydy. Dalej mamy diesle (9 proc.) i benzyniaki z wynikiem zaledwie 8 proc.

Najpopularniejszym autem w Norwegii w 2020 roku okazało się Audi e-tron, na drugim miejscu uplasowała się Tesla Model 3, a na trzecim, Volkswagen ID.3. Wszystko wskazuje, że zeszłoroczne trendy nasilą się w kolejnych miesiącach, a rok 2021 zakończy się jeszcze lepszymi wynikami.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇