Badania czystości spalin w Krakowie. Związek Dealerów Samochodów apeluje o działania

Badania czystości spalin w Krakowie. Związek Dealerów Samochodów apeluje o działania05.01.2020 08:39
W Krakowie spaliny od razu przyporządkowywano do danego auta, dzięki czemu wiadomo było, które z nich trują najbardziej
Źródło zdjęć: © Albin Marciniak/East News

Strefy "czystego transportu" zamknięte dla starszych aut i akcyza oparta na spełnianych przez pojazd normach czystości spalin – takie postulaty wystosował do premiera Morawieckiego Związek Dealerów Samochodów. Wszystko przez przeprowadzone niedawno badania czystości powietrza w Krakowie.

Stolica Małopolski to pierwsze miasto, w którym dokonano badań czystości spalin metodą teledetekcji. Dokładny pomiar pozwolił wskazać, że za szkodliwe dla ludzi substancje odpowiadają auta z jednostkami wysokoprężnymi. Wnioski z badań 103 tys. aut pokazują, że jeśli chodzi o tlenki azotu, to pojazdy sprzed września 2015 roku (wtedy wprowadzono normę Euro 6) emitowały ok. 700 mg/km. W testach laboratoryjnych miało to być zaledwie 80 mg.

Nieco lepiej ma się sprawa z cząstkami stałymi, jednak i tu wiele zależy od wieku samochodu. O ile wysokoprężne auta spełniające normę Euro 5 generowały ok. 0,07 g zanieczyszczeń na kilometr, to te nieco starsze - z Euro 4 - emitowały aż 0,3 g/km. Wyniki pojazdów należących do pierwszej z tych grup nie są alarmujące, ale i tak znacznie gorsze od osiąganych przez pojazdy benzynowe. Badania potwierdziły wcześniejsze doniesienia, ale zdecydowanych kroków w kierunku ekologii nie widać. Dlatego Związek Dealerów Samochodowych postanowił coś z tym zrobić.

"Coś", czyli zwrócić się z problemem do premiera i ministra klimatu. Związek wzywa do nowelizacji ustawy o elektromobilności w taki sposób, by strefy czystego transportu wydzielić nie tylko dla pojazdów z napędami alternatywnymi, ale i uwzględnić w nich auta z czystszymi spalinami.

Strefa Czystego Transportu powstała już chociażby w Krakowie, gdzie regulacje były na tyle restrykcyjne, że nie spełniły swojego zadania. Zamiast ograniczać ruch, niemal zupełnie go blokowały. Protesty przedsiębiorców i mieszkańców sprawiły, że we wrześniu 2019 r. strefa zniknęła. Jeszcze trudniej egzekwować, by każdy właściciel auta znał jego normę spalin. Wymagałoby to wprowadzenia np. dodatkowych nalepek na szybę – takich jak otrzymały niedawno elektryki.

Kolejnym punktem podniesionym przez Związek Dilerów Samochodowych jest powrót do zmian, które miały zostać wprowadzone w poprzedniej kadencji parlamentu. Chodzi o uzależnienie podatku akcyzowego na auto nie tylko od pojemności silnika, ale i jego normy emisji spalin. Czym nowsze auto, tym mniejszy podatek. Po części tego typu proekologiczna modyfikacja prawa została wprowadzona. Od 1 stycznia 2020 akcyza na samochody hybrydowe została zmniejszona o połowę.

Taki zapis sprawił, że najwięcej zyskali potencjalni właściciele hybryd z dużymi silnikami (powyżej 2 litrów). Co więcej, zapisy ustawy sprawiły, że mniejszej akcyzy doczekały się też "miękkie" hybrydy, których instalacja nie jest na tyle wydajna, by w zauważalny sposób zmniejszyć spalanie.

"Krakowskie badania jednoznacznie udowadniają, że problem starych pojazdów na polskich drogach to nie wydumane lobbingowe pomysły branży motoryzacyjnej, ale realny problem społeczny. Problem wobec którego należy podjąć bardzo szybkie działania” – piszą przedstawiciele Związku. Czas pokaże, czy przełoży się to na realne decyzje samorządów i powstanie stref ograniczających wjazd najbardziej trujących aut.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.