Tesla ma kłopoty po wypadkach z Autopilotem. W USA trwa dochodzenie

Departament Sprawiedliwości USA wyjaśnia okoliczności wypadków, które miały nastąpić w czasie działania systemu Autopilot, wspomagającego kierowcę. W części zdarzeń były ofiary śmiertelne. Wiele wskazuje na to, że użytkownicy aut nie do końca rozumieli ograniczenia tego elementu wyposażenia.

Tesla Model STesla Model S
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Tesla
Tomasz Budzik

Jak wynika z testów przeprowadzonych przez IIHS czy Euro NCAP, system Autopilot, stosowany w samochodach Tesli, jest bardzo skutecznym środkiem wspomagania kierowcy. Wypadki, do których od czasu do czasu dochodzi w czasie korzystania z systemu, każą jednak darzyć go ograniczonym zaufaniem. Teraz, jak informuje "Automotive News Europe", śledczy Departamentu Sprawiedliwości w Waszyngtonie i San Francisco sprawdzają, czy Tesla nie wprowadziła swoich klientów w błąd co do możliwości systemu.

Dochodzenie ma nie tyle wyjaśnić okoliczności wypadków, co stwierdzić, czy producent samochodów nie sugerował nabywcom, że stosując Autopilota, można korzystać z trybu autonomicznej jazdy. W 2020 r. Elon Musk w wywiadzie dla "Automotive News" powiedział, że problemy z systemem wynikają z tego, że klienci używają go niezgodnie z instrukcją obsługi. Z drugiej jednak strony Musk w 2016 r. stwierdził, że Autopilot jest prawdopodobnie lepszy niż kierowca w postaci człowieka. Śledczy sprawdzą, czy komunikaty medialne lub wskazówki na temat używania aut Tesli nie mogły zasugerować nabywcom, że mają do czynienia z samochodem całkowicie autonomicznym.

Na stronie internetowej Tesli czy w instrukcjach obsługi można przeczytać, że system Autopilot został stworzony tak, by wspomagać kierowanie, hamowanie, przyspieszanie i zmienianie pasa ruchu, ale te funkcje nie czynią pojazdu autonomicznym. Skoro jednak deklaracje firmy na stronie internetowej i w instrukcjach obsługi były tak jasne, to dlaczego doszło do tylu zdarzeń, w czasie których działał Autopilot, a kierowca zajął się czymś zupełnie innym? Amerykańska agencja NHTSA sprawdziła losy 830 tys. aut Tesli i znalazła 16 kolizji, do których miało dojść w czasie używania systemu.

Prowadzący dochodzenie urzędnicy mogą postawić pracownikom Tesli zarzuty karne, ubiegać się o sankcje cywilne, ale także zakończyć pracę dochodzeniową bez podejmowania żadnych dalszych działań.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy