Są propozycje Strefy Czystego Transportu w kolejnym mieście. Wybór już niedługo

Wrocław, jako trzecie miasto w Polsce, wykonał badania dot. floty samochodów. Dzięki temu określono trzy scenariusze wg których wyrzucono by stare auta z centrum. Oto one.

Proponowane są trzy strefy
Proponowane są trzy strefy
Źródło zdjęć: © Miasto Wrocław
Mateusz Lubczański

22.12.2022 | aktual.: 22.12.2022 10:39

– Analizowane są trzy warianty oparte na typowych dla Wrocławia uwarunkowaniach terenowych, czyli z granicami opartymi na rzekach oraz nasypach kolejowych – mówi Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonego Rozwoju.

Pierwszy z nich obejmuje tylko ścisłe centrum miasta, czyli obszar wewnątrz Fosy Miejskiej i Odry. Autorzy raportu stwierdzają, że takie rozwiązanie nie spełni swojego zadania. Zalecają więc oparcie strefy na nasypie kolejowym przy Dworcu Głównym i zamknięcie jej od północy przez Starą Odrę. Wariant maksymalny to włączenie zabudowy mieszkaniowej (Gaj, Huby, Tarnogaj, Powstańców Śląskich, Borek, Biskupin, Sępolno i Zalesie). Co ciekawe, to rozwiązanie nie jest rekomendowane – są tam m.in. odcinki dróg krajowych.

Kto nie wjedzie do centrum?

Pozostaje również pytanie jak bardzo restrykcyjna ma być to strefa. Tutaj również dostępne są trzy warianty. Pierwszy z nich obejmuje 2 proc. samochodów generujących 16 proc. cząstek stałych (30 lat dla pojazdów z silnikiem benzynowym i 25 lat dla diesli). Drugi wariant obejmuje odpowiednio limity 25 i 20 lat, czyli 13 proc. pojazdów poruszających się w strefie generujących 25 proc. emisji tlenków azotu i 58 proc. cząstek stałych.

Trzeci wariant również nie jest specjalnie dotkliwy: 20 lat (norma spalin EURO 4) dla silników benzynowych i 15 lat (EURO 5) dla diesli. Do takiej strefy nie wjechałaby 1/3 aut jeżdżących po Wrocławiu. Generują one 40 proc. tlenków azotu i 85 proc. cząstek stałych. Wszystkie trzy warianty obejmują dwukrotną aktualizację kryteriów o jedną generację w latach 2028 i 2032.

– Miasto planuje w przyszłym roku przeprowadzenie konsultacji społecznych – mówi Stefanicki. Ich rozpoczęcie miasto planuje na wiosnę. Do tego czasu daje wszystkim zainteresowanym możliwość zapoznania się z treścią raportu, przygotowania uwag i propozycji.

Badania dot. liczby pojazdów w centrum przeprowadzono w pierwszej połowie czerwca 2022. Przez 13 dni w dziewięciu lokalizacjach przeskanowano prawie 70 tys. tablic rejestracyjnych, z czego w 47 proc. przypadków udało się uzyskać dane do analizy. Z badań wynika, że 91 proc. pojazdów jeżdżących po śródmieściu to "osobówki". Najliczniejszą grupą są pojazdy nowe, spełniające normy EURO 6, czyli liczące nie więcej niż 8 lat.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)