Są propozycje Strefy Czystego Transportu w kolejnym mieście. Wybór już niedługo

Wrocław, jako trzecie miasto w Polsce, wykonał badania dot. floty samochodów. Dzięki temu określono trzy scenariusze wg których wyrzucono by stare auta z centrum. Oto one.

Proponowane są trzy strefyProponowane są trzy strefy
Źródło zdjęć: © Miasto Wrocław
Mateusz Lubczański

– Analizowane są trzy warianty oparte na typowych dla Wrocławia uwarunkowaniach terenowych, czyli z granicami opartymi na rzekach oraz nasypach kolejowych – mówi Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonego Rozwoju.

Pierwszy z nich obejmuje tylko ścisłe centrum miasta, czyli obszar wewnątrz Fosy Miejskiej i Odry. Autorzy raportu stwierdzają, że takie rozwiązanie nie spełni swojego zadania. Zalecają więc oparcie strefy na nasypie kolejowym przy Dworcu Głównym i zamknięcie jej od północy przez Starą Odrę. Wariant maksymalny to włączenie zabudowy mieszkaniowej (Gaj, Huby, Tarnogaj, Powstańców Śląskich, Borek, Biskupin, Sępolno i Zalesie). Co ciekawe, to rozwiązanie nie jest rekomendowane – są tam m.in. odcinki dróg krajowych.

Kto nie wjedzie do centrum?

Pozostaje również pytanie jak bardzo restrykcyjna ma być to strefa. Tutaj również dostępne są trzy warianty. Pierwszy z nich obejmuje 2 proc. samochodów generujących 16 proc. cząstek stałych (30 lat dla pojazdów z silnikiem benzynowym i 25 lat dla diesli). Drugi wariant obejmuje odpowiednio limity 25 i 20 lat, czyli 13 proc. pojazdów poruszających się w strefie generujących 25 proc. emisji tlenków azotu i 58 proc. cząstek stałych.

Trzeci wariant również nie jest specjalnie dotkliwy: 20 lat (norma spalin EURO 4) dla silników benzynowych i 15 lat (EURO 5) dla diesli. Do takiej strefy nie wjechałaby 1/3 aut jeżdżących po Wrocławiu. Generują one 40 proc. tlenków azotu i 85 proc. cząstek stałych. Wszystkie trzy warianty obejmują dwukrotną aktualizację kryteriów o jedną generację w latach 2028 i 2032.

– Miasto planuje w przyszłym roku przeprowadzenie konsultacji społecznych – mówi Stefanicki. Ich rozpoczęcie miasto planuje na wiosnę. Do tego czasu daje wszystkim zainteresowanym możliwość zapoznania się z treścią raportu, przygotowania uwag i propozycji.

Badania dot. liczby pojazdów w centrum przeprowadzono w pierwszej połowie czerwca 2022. Przez 13 dni w dziewięciu lokalizacjach przeskanowano prawie 70 tys. tablic rejestracyjnych, z czego w 47 proc. przypadków udało się uzyskać dane do analizy. Z badań wynika, że 91 proc. pojazdów jeżdżących po śródmieściu to "osobówki". Najliczniejszą grupą są pojazdy nowe, spełniające normy EURO 6, czyli liczące nie więcej niż 8 lat.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy