Są propozycje Strefy Czystego Transportu w kolejnym mieście. Wybór już niedługo

Wrocław, jako trzecie miasto w Polsce, wykonał badania dot. floty samochodów. Dzięki temu określono trzy scenariusze wg których wyrzucono by stare auta z centrum. Oto one.

Proponowane są trzy strefyProponowane są trzy strefy
Źródło zdjęć: © Miasto Wrocław
Mateusz Lubczański

– Analizowane są trzy warianty oparte na typowych dla Wrocławia uwarunkowaniach terenowych, czyli z granicami opartymi na rzekach oraz nasypach kolejowych – mówi Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonego Rozwoju.

Pierwszy z nich obejmuje tylko ścisłe centrum miasta, czyli obszar wewnątrz Fosy Miejskiej i Odry. Autorzy raportu stwierdzają, że takie rozwiązanie nie spełni swojego zadania. Zalecają więc oparcie strefy na nasypie kolejowym przy Dworcu Głównym i zamknięcie jej od północy przez Starą Odrę. Wariant maksymalny to włączenie zabudowy mieszkaniowej (Gaj, Huby, Tarnogaj, Powstańców Śląskich, Borek, Biskupin, Sępolno i Zalesie). Co ciekawe, to rozwiązanie nie jest rekomendowane – są tam m.in. odcinki dróg krajowych.

Kto nie wjedzie do centrum?

Pozostaje również pytanie jak bardzo restrykcyjna ma być to strefa. Tutaj również dostępne są trzy warianty. Pierwszy z nich obejmuje 2 proc. samochodów generujących 16 proc. cząstek stałych (30 lat dla pojazdów z silnikiem benzynowym i 25 lat dla diesli). Drugi wariant obejmuje odpowiednio limity 25 i 20 lat, czyli 13 proc. pojazdów poruszających się w strefie generujących 25 proc. emisji tlenków azotu i 58 proc. cząstek stałych.

Trzeci wariant również nie jest specjalnie dotkliwy: 20 lat (norma spalin EURO 4) dla silników benzynowych i 15 lat (EURO 5) dla diesli. Do takiej strefy nie wjechałaby 1/3 aut jeżdżących po Wrocławiu. Generują one 40 proc. tlenków azotu i 85 proc. cząstek stałych. Wszystkie trzy warianty obejmują dwukrotną aktualizację kryteriów o jedną generację w latach 2028 i 2032.

– Miasto planuje w przyszłym roku przeprowadzenie konsultacji społecznych – mówi Stefanicki. Ich rozpoczęcie miasto planuje na wiosnę. Do tego czasu daje wszystkim zainteresowanym możliwość zapoznania się z treścią raportu, przygotowania uwag i propozycji.

Badania dot. liczby pojazdów w centrum przeprowadzono w pierwszej połowie czerwca 2022. Przez 13 dni w dziewięciu lokalizacjach przeskanowano prawie 70 tys. tablic rejestracyjnych, z czego w 47 proc. przypadków udało się uzyskać dane do analizy. Z badań wynika, że 91 proc. pojazdów jeżdżących po śródmieściu to "osobówki". Najliczniejszą grupą są pojazdy nowe, spełniające normy EURO 6, czyli liczące nie więcej niż 8 lat.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥