Baterie z odzysku? Renault chce zacząć to robić na masową skalę

Baterie z odzysku? Renault chce zacząć to robić na masową skalę28.03.2024 00:03
Co robić ze starymi akumulatorami? Renault chce na przykład zacząć masowy recykling
Źródło zdjęć: © GETTY | Matt Cardy

Dyrektor jednostki Renault do spraw środowiska ogłosił, że obecnie trwają zaawansowane rozmowy z firmami odpowiedzialnymi za recykling akumulatorów. Celem jest rozpoczęcie prowadzenia tego procesu na skalę przemysłową.

Jednym z największych problemów samochodów elektrycznych z pewnością są same baterie. I nie, dzisiaj nie o zasięgu czy pojemności, a aspektach środowiskowych. Równie istotna jest bowiem kwestia składowania baterii, a także ich przetwarzania. I to właśnie recykling jest obecnie na ustach wielu osób w branży.

W Europie nie ma obecnie nikogo, kto mógłby twierdzić, że poddaje zużyte akumulatory recyklingowi w obiegu zamkniętym w celu odzyskania niklu, kobaltu i litu do produkcji nowych akumulatorów — powiedział dla agencji Reutera Jean-Philippe Bahuaud, dyrektor generalny firmy The Future Is Neutral.

Wspomniane wyżej TFIN jest jednostką środowiskową Renault, która szuka obecnie firm chętnych do współpracy przy recyklingu zużytych akumulatorów na skalę przemysłową. Nie chodzi więc o pierwsze nieśmiałe podchody, a o sporej wielkości projekt.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Renault Austral - to nie Nokia 3310

Jak przyznaje Bahuaud, rozmowy ze specjalistycznymi firmami mają być już na zaawansowanym etapie. Najpoważniejszym kandydatem zdaniem źródeł Reutersa ma być firma Miner Eramet, która wraz z przedsiębiorstwem Suez planuje otworzyć we francuskiej Dunkierce zakład zajmujący się właśnie recyklingiem baterii.

Oczywiście nie będzie to pierwszy raz, gdy Renault będzie grzebać w temacie recyklingu. Francuzi posiadają nawet fabrykę skupioną w dużym stopniu na reperowaniu aut używanych i doprowadzaniu ich do fabrycznej nowości. Owy zakład mieszczący się w miejscowości Flins w kwietniu 2024 r. przestanie zresztą produkować nowe modele i całkowicie przejdzie na naprawę używanych samochodów oraz odnawianie zużytych elementów.

Nie inaczej wygląda to w przypadku akumulatorów. We Flins planuje się naprawić w tym roku aż 9 tys. sztuk baterii. Regenerowane części do elektryków są zaś sprzedawane ze zniżką na poziomie 30 proc. Renault więc próbuje dość dobitnie pokazać, że zdrowy recykling w przypadku samochodów elektrycznych (i nie tylko) naprawdę jest możliwy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.