Chiński gigant się pospieszył. BYD ma problem z podbiciem Europy

Chiński gigant się pospieszył. BYD ma problem z podbiciem Europy30.01.2024 19:34
BYD podbił Chiny, ale w Europie nie idzie mu tak gładko
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg

Miało pójść gładko, jak na innych rynkach. Tymczasem BYD wcale nie ma w Europie łatwej przeprawy. By przekonać do siebie mieszkańców Starego Kontynentu, dominator z Państwa Środka będzie musiał trochę mocniej się nagimnastykować.

Jeśli mielibyśmy wskazać największych zwycięzców 2023 roku w świecie motoryzacji, bez wątpienia trzeba byłoby wspomnieć Teslę, a nagrodę zbiorową otrzymałyby marki z Chin. BYD został pierwszym producentem z Państwa Środka, który stał się największym sprzedawcą aut na swoim rodzimym rynku, a w wytoczonej europejskim producentom wojnie cenowej koncerny z Chin zdecydowanie zaczęły wygrywać.

Na poszczególne rynki na naszym kontynencie zaczęły wchodzić chińskie marki, a te już obecne w Europie zaczęły notować imponujące wzrosty sprzedaży. Równocześnie państwa zaczęły podejmować pierwsze kroki w celu ochrony tutejszych producentów, a interwencję podjęła nawet Unia Europejska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Beijing 5 – rodzinny SUV z Chin za 127 tys. zł

Bardzo mocno w ekspansję na Stary Kontynent zaangażował się BYD. Nic dziwnego — po podbiciu ojczyzny kierunek zachodni był czymś absolutnie naturalnym. Pierwsze egzemplarze trafiły do europejskich klientów w styczniu 2023 r., a BYD zaczął również odznaczać swą obecność na targach. W grudniu 2023 r. gigant ogłosił zaś, że wybuduje swoją pierwszą europejską fabrykę. Ma ona powstać na Węgrzech, w mieście Szeged.

Wzorcowy rozwój? No cóż, niekoniecznie. Jak podaje "Automotive News Europe", nastroje wewnątrz marki wcale nie są takie dobre. Oczywiście pod kątem globalnym wyniki są kapitalne — w 2023 r. BYD sprzedał lekko ponad 3 mln egzemplarzy i został 10. najpopularniejszym producentem aut świata, zaś biorąc pod uwagę samochody elektryczne, przegrał tylko z Teslą.

W Europie jednak znajduje się na trzecim miejscu… wśród chińskich producentów. Na głowę biją go rodzimi konkurenci, którzy nasz rynek znają o wiele lepiej — Geely i MG. Europejskim bestsellerem BYD jest model Atto 3 — elektryczny kompaktowy SUV, który łącznie sprzedał się w nakładzie 12 318 egzemplarzy.

BYD Atto 3, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BYD
BYD Atto 3
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BYD

Przegrupowanie w szeregach BYD. Europa jednak sama się nie podbije

Na nadchodzących targach w Genewie BYD ma zaprezentować swojego flagowca — dużego SUV-a o nazwie U8. Według informacji ANE wewnątrz firmy trwa obecnie gorąca debata. Jej celem jest znaczne zwiększenie sprzedaży aut koncernu w Europie.

Najważniejsze osoby mają obecnie zastanawiać się nad tym, jakie marki koncernu mają trafić na Stary Kontynent, jakie modele podbiją serca przeciętnego Europejczyka, a także, na jakie jednostki napędowe warto stawiać.

Osoby zarządzające BYD chyba nareszcie zrozumiały, że cena to nie wszystko, a rynek europejski nie podbije się sam. Nie oznacza to, że ekspansja spowolni, lecz zanim chiński gigant podejmie kolejne większe kroki, nastąpi najpierw przegrupowanie i prawdopodobnie próba stworzenia pewniejszej strategii, na podstawie której Chińczycy spróbują na nowo rozkochać w sobie Europę. 

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.