Decyzja o lokalizacji fabryki Izery podjęta. Budowa ruszy jesienią 2021 r.

Decyzja o lokalizacji fabryki Izery podjęta. Budowa ruszy jesienią 2021 r.15.12.2020 10:07
W fabryce w Jaworznie ma powstawać łącznie 5 modeli Izery
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Proces powstania polskiego samochodu elektrycznego wszedł w nowy etap, choć do realizacji wciąż jest daleko. EMP ogłosiło lokalizację fabryki, z której za kilka lat mają wyjeżdżać gotowe pojazdy. Zakład powstanie w Jaworznie, a jego budowa ruszy w III kwartale przyszłego roku i potrwa ok. 2 lata.

Pierwsze plotki na temat podjęcia decyzji o lokalizacji fabryki Izery pojawiły się już pod koniec września. Choć wspominane wówczas miasto dziś zostało oficjalnie potwierdzone, Ministerstwo Klimatu w rozmowie ze mną zaprzeczyło wówczas informacjom, mówiąc, że negocjacje wciąż są prowadzone. Wiadomo było tylko, że zakład powstanie na terenie Śląska, co miało przede wszystkim podłoże logistyczne.

Chociaż pod koniec września resort mówił o podjęciu decyzji w ciągu 2-3 tygodni, to ostatecznie na wiadomość musieliśmy poczekać 2,5 miesiąca. Z pierwotnych 23 lokalizacji w finale z Jaworznem o inwestycję rywalizowała Ruda Śląska.

Dlaczego Jaworzno? Podczas konferencji wybór ten wyjaśnił prezes ElectroMobility Poland, Piotr Zaremba:

  • Jaworzno ma wszystkie atuty województwa śląskiego, tutaj mamy bardzo dobra bazę dostawców. Każdy komponent, myśląc przyszłościowo, może być wyprodukowany na Śląsku. Jaworzno ma także bardzo dobrą bazę naukowo-techniczną, naukowców, którzy pracują dla sektora motoryzacyjnego i rozumieją specyfikę tego sektora, oraz bardzo dobrych pracowników znających kulturę motoryzacyjną – mówił Piotr Zaremba.
  • Są też powody specyficzne dla Jaworzna: przede wszystkim teren na którym powstanie fabrykę to duża działka, 118 hektarów, obok której jest miejsce dla kluczowych dostawców. Jaworzno to też miejsce, gdzie w dniu uruchomienia produkcji będą wszystkie potrzebne media tj. energia czy gaz. (…) Na koniec, to co decyduje o wyborze Jaworzna, to bardzo dobry klimat, który udało się wokół tego miejsca stworzyć – dodaje.

Jak twierdzi prezes EMP, fabryka będzie potrzebowała ok. 30 MW energii elektrycznej, czyli mniej więcej tyle, ile wynosi zapotrzebowanie 25-tysięcznego miasta.

Fabryka za 2 lata, samochody – za 3

Zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem budowa fabryki, w skład której wejdzie tłocznia, spawalnia, lakiernia, linia montażowa i odpowiedniej wielkości zaplecze logistyczne, ma się rozpocząć jesienią 2021 r., a inwestycja szacowana jest na ok. 2 mld złotych.

Gotowe auta miałyby wyjechać na ulice i trafić do klientów już w II połowie 2023 roku. Terminarz jest więc bardzo napięty. Według szacunków sam zakład ma zapewnić ok. 3 tys. nowych miejsc pracy, a jeśli spojrzymy na pobudzenie całego sektora, mówi się wręcz o 15 tys. miejsc. Rocznie w Jaworznie ma powstawać 15-20 tys. aut.

Z fabryki mają wyjeżdżać nie tylko zaprezentowane blisko pół roku temu 2 samochody – hatchback i SUV – ale także 3 dodatkowe modele, także zaprojektowane przez firmę Torino Design. Niestety większość informacji dotyczących napędu, platformy, konstrukcji czy danych technicznych wciąż owiane są tajemnicą, choć wiadomo, że niektóre komponenty tj. płyta podłogowa, silniki czy akumulatory, będą dostarczane od zewnętrznych dostawców.

Wiadomo też, że samochody mają być elektryczne (a jakże) i najprawdopodobniej będą występowały z 2 wariantami akumulatorów40 i 60 kWh. Dzięki temu zasięg ma wynosić do 400 km, a ładowanie do 80 proc. ma zająć tylko 30 min. Według wstępnych danych auta będą mogły zostać wyposażone w napęd na 4 koła i osiągać "setkę" w niecałe 8 sekund.

Nowoczesny model sprzedaży

Zgodnie z zapowiedziami z prezentacji Izera nie doczeka się klasycznego modelu dystrybucji. Aut nie będzie też można nabyć na własność. Modele mają być oferowane w miesięcznym abonamencie obejmującym nie tylko korzystanie z samochodu, ale także… koszty ładowania.

EMP zapowiadało także, że nie planuje stworzenia klasycznej sieci dealerskiej, a jedynie showroomy, gdzie będzie można obejrzeć auta. Same zamówienia natomiast będą realizowane internetowo. Oprócz tego samochody mają trafić także do firm carsharingowych, które mają się przyczynić do rozpopularyzowania polskiego produktu.

Choć wybór lokalizacji to ważny krok naprzód, do upragnionego przez EMP celu jeszcze daleka droga. Założone plany i terminy są bardzo ambitne. Czy się uda? Przekonamy się w najbliższych latach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.