Diesel znów górą nad prądem. Niemcy nagle zmienili zdanie

Diesel znów górą nad prądem. Niemcy nagle zmienili zdanie07.02.2024 13:08
Rośnie sprzedaż diesli w Niemczech. Elektryki zaliczyły spory spadek
Źródło zdjęć: © Audi, Materiały prasowe

Niemcy mają za sobą pierwszy pełny miesiąc bez dopłat do samochodów elektrycznych. Chociaż nie można jeszcze ferować wyroków, pierwsze zmiany w preferencjach zakupowych są już widoczne gołym okiem.

Niemcy to gigant motoryzacyjny i równie ogromny jest tamtejszy rynek. Tendencje, które na nim zachodzą, bardzo często mają prędzej czy później swoje odzwierciedlenie w innych państwach Europy. To właśnie dlatego ze sporym zainteresowaniem śledzi się obecnie najnowsze liczby dotyczące sprzedaży aut w pierwszych tygodniach 2024 roku. A śledzić zdecydowanie jest co.

Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego opublikował oficjalne dane sprzedażowe za styczeń 2024. We tym miesiącu w Niemczech sprzedano łącznie 213 553 auta. Względem grudnia 2023 jest to spadkiem o 11,7 proc., zaś w odniesieniu do stycznia 2023 mowa jest o pokaźnym wzroście - o 19,1 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stoisko Audi zdominowały elektryki. Pojawiła się zapowiedź nowego SUV-a

Bardzo ciekawie prezentują się jednak statystyki dotyczące poszczególnych typów napędu. Królują niepodzielnie silniki benzynowe (87 724 egz.), za nimi zaś plasują się hybrydy (52 102 egz.).

Podium domykają zaś diesle z wynikiem 40 936 egz. i co warto w tym przypadku podkreślić, po raz pierwszy od dłuższego czasu mamy w ich przypadku do czynienia ze wzrostem. Względem grudnia 2023 ich sprzedaż skoczyła bowiem o 9,5 proc., zaś względem stycznia 2023 - o 4,2 proc.

Duży spadek sprzedaży elektryków. Czy to efekt końca dopłat?

Zapikowała zaś sprzedaż elektryków, które w styczniu 2024 r. sprzedano w liczbie 22 474 sztuk. Co prawda względem pierwszego miesiąca 2023 r. mówimy o wzroście o 10,5 proc., lecz patrząc na dane już z grudnia mowa o ogromnym spadku wynoszącym 54,9 proc.

Bardzo możliwe, że tak ogromny spadek ma poważny związek z nagłym końcem Umweltbonusu. Obowiązywał on od 2016 r. i pomógł w sfinansowaniu 2,1 mln aut. 16 grudnia 2023 r. niemiecki rząd poinformował jednak o zakończeniu programu dopłat do aut elektrycznych, co weszło w życie dzień później.

Styczeń 2024 był więc pierwszym pełnym miesiącem, kiedy to chętni na kupno elektryka niemieccy kierowcy musieli pokryć całość jego wartości z własnej kieszeni. Rynek u naszych zachodnich sąsiadów warto teraz dokładnie obserwować. Następne miesiące powiedzą nam, czy tak ogromny dołek jest chwilowym zachwianiem rynku, czy może też w obliczu braku dofinansowania część konsumentów odwróci się od aut na prąd na dobre.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.