Gdzie Polacy ładują swoje auta elektryczne? Nie wszyscy mogą robić to w domu

Poradniki i mechanikaGdzie Polacy ładują swoje auta elektryczne? Nie wszyscy mogą robić to w domu08.09.2021 11:49
Naładowanie Forda Mustanga Mach-E z miejskiego słupka zajmie do 7 godz. 12 min.
Źródło zdjęć: © Fot. Konrad Skura
Materiał partnerski

Miejsc do ładowania aut elektrycznych stale przybywa, ale większość kierowców elektryków podpina je w domu. Są jednak też osoby, które polegają wyłącznie na infrastrukturze publicznej. Nawet wtedy mogą jeździć taniej niż samochodem spalinowym.

Według danych "Licznika elektromobilności" z lipca 2021 roku po Polsce jeździ ponad 13 tys. samochodów czysto elektrycznych (bez hybryd plug-in). Liczba ta stale rośnie, co oznacza, że coraz więcej osób przekonuje się do aut z tego typu napędem. Równolegle rozwija się infrastruktura ładowania. W Polsce działa już ponad 1,5 tys. publicznych ładowarek, z czego ponad 500 to tzw. szybkie urządzenia.

Nie ulega wątpliwości, że im więcej punktów ładowania będzie dostępnych w Polsce, tym jazda autem elektrycznym będzie przyjemniejsza. Warto jednak pamiętać, że korzystanie z takiej stacji to nie jest jedyny sposób na uzupełnienie energii w akumulatorze. Na szczególnie dobrej pozycji są wszyscy ci, którzy mogą ładować samochód w domu. I jak się okazuje – Polacy z chęcią z tego korzystają.

Badanie przeprowadzone przez EV Klub Polska we współpracy z InsightOutLab oraz marką Volkswagen wskazuje, że 83 proc. respondentów preferuje ładować auto "u siebie".

– Powód jest prosty: to bardzo komfortowe rozwiązanie, w praktyce nieróżniące się od ładowania smartfona. A ponadto jest najbardziej opłacalne pod względem finansowym. Dzięki możliwości skorzystania z taryfy nocnej G12 przejechanie 100 km samochodem elektrycznym klasy kompaktowej może kosztować tylko ok. 9 zł – tłumaczy Albert Kania z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Co jednak bardziej interesujące, nie każdy kierowca auta elektrycznego, który wziął udział w badaniu, ma taką możliwość. Aż 38 proc. respondentów mieszka w blokach wielorodzinnych, a 24 proc. nie może ładować samochodu w domu. Z badania dowiadujemy się, że 10 proc. kierowców polega wyłącznie lub głównie na publicznej infrastrukturze ładowania.

Z jakimi kosztami muszą się liczyć tacy kierowcy? Tutaj sprawa się komplikuje. Stawki na publicznych stacjach ładowania różnią się od rodzaju ładowarki, mocy czy abonamentu. Korzystając z płatnej stacji, za przejechanie 100 km kompaktowym elektrykiem można zapłacić od 15 do nawet 39 zł. Warto też pamiętać, że ciągle można trafić na bezpłatne ładowarki (np. pod marketami).

Ładowanie auta w domu ma tę zaletę, że nie wiąże się z czekaniem. Samochód podpinamy w garażu, a cały proces zajmuje mniej niż minutę. Nawet jeśli uzupełnienie energii zajmie ponad 10 godzin, nie odczuwamy tego. W przypadku ładowarek publicznych może być inaczej, dlatego warto sprawdzić, ile tam zajmie naładowanie auta.

Przykładowe czasy ładowania aut elektrycznych
 Ładowarka AC (11 kW)Ładowarka DC (50 kW) do 80 proc.
Mini Cooper SE3,5 godz.35 min
Nissan Leaf (40 kWh)7,5 godz.60 min
Volkswagen ID.3 Pro6 godz. 15 min57 min*
Kia e-Niro (64 kWh)7 godz.75 min
Mercedes-Benz EQC7,5 godz.75 min*

Rozważając zakup samochodu elektrycznego, warto więc sprawdzić, czy w okolicy znajduje się stacja ładowania i jakie są koszty. Ładowarkę można zlokalizować, korzystając z mapy dostępnej na stronie głównej e-Autokultu. Tam też poznasz jej moc oraz znajdziesz informacje dotyczące płatności.

Materiał partnerski
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.