Stacje ładowania pojazdów elektrycznych - rodzaje i ceny

Liczba ładowarek dla pojazdów elektrycznych stale wzrasta. Jeśli tempo rozwoju się utrzyma, to niedługo będziemy mieli kilka tysięcy publicznych punktów ładowania. Pytanie tylko czy to wystarczy?

Publiczna stacja ładowania samochodów elektrycznychPubliczna stacja ładowania samochodów elektrycznych
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Maciej Gis

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że w sierpniu 2020 roku w Polsce było 826 stacji ładowania o standardowej mocy i 398 stacji ładowania o dużej mocy (powyżej 22 kW). Ich liczba stale zwiększa się, ponieważ kolejni operatorzy oraz koncerny paliwowe i energetyczne – chcąc sprostać rynkowym trendom i zapisom ustawy o elektromobilności – planują i budują nowe punkty w ramach sieci drogowej oraz w tkance mieszkalno-komercyjno-infrastrukturalnej.

Ambitne plany związane ze stacjami ładowania

W całym kraju planowane jest otwieranie kolejnych publicznych punktów ładowania akumulatorów. Te inwestycje są realizowane m.in. przez koncerny: PGE, PKN Orlen, Lotos, Tauron, innogy Polska czy firmy zagraniczne, tj. Greenway.

Już teraz sieć jest tak rozwinięta, że na jeden punkt ładowania przypada niemal 5 pojazdów, a średnia dla Unii Europejskiej to 8 pojazdów. Za dynamiką rozwoju sieci nie nadąża jednak rynek samochodów. Całkowita liczba pojazdów stricte elektrycznych, poruszających się po naszych drogach, wynosi trochę ponad 7 tys.

Z punktu widzenia użytkownika auta elektrycznego równie ważne "gdzie", to jak naładować, bo nie każdy punkt wyposażony jest w złącza obsługujące wszystkie typy pojazdów elektrycznych. Najpopularniejsze wtyczki mają oznaczenie – CHAdeMO, CSS Combo 2 lub Tesla Charging Conector.

Ładowarki różnią się także mocą, wartością napięcia i natężenia, co wpływa na czas ładowania akumulatora i koszt takiej usługi. Cena zaś zaczyna odgrywać znacząca rolę, bo wraz z rozwojem infrastruktury maleje liczba bezpłatnych punktów ładownia akumulatora.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Wszystko zależy od stawek za prąd w danym punkcie i pojemności ogniw, jeśli zamierzamy zapełnić je w całości. Jeśli przyjmiemy, że średnia stawka za ładowanie z gniazda domowego kosztuje w granicach 50 groszy za 1 kWh, a kompaktowe auto elektryczne zużywa ok. 15 kWh na 100 km, to koszt przejechania tego dystansu będzie kosztował ok. 7,5 zł (w zależności od taryfy operatora). Jeśli zaś zamierzamy doładować auto na mieście lub w trasie, korzystając z tzw. szybkiej ładowarki, to za ten sam zapas energii (15 kWh) zapłacimy nawet cztery razy tyle.

Jeśli mamy szczęście i uda nam się znaleźć darmowy punkt ładowania, to na wstępie zapoznajmy się z regulaminem, bo może się okazać, że faktycznie prąd jest darmowy, ale pobierana jest opłata za parkowanie pojazdu.

Większość aut elektrycznych ma nawigację, która doprowadzi kierowcę do najbliższego punktu ładowania energii. Kto chce wiedzieć, jak wygląda sieć stacji nie tylko w kraju, ale i w Europie, może zajrzeć np. na stronę główną e-Autokultu, gdzie mapa pozwala na znalezienie stacji w konkretnej lokalizacji, sprawdzenie dostępnych na niej złączy oraz weryfikację, czy jest to płatny punkt.

Wybrane dla Ciebie
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀