Honda odsłania szczegóły o CR-V, ZR-V i e:Ny1. Widziałem je z bliska i zapowiada się ciekawie

Honda odsłania szczegóły o CR-V, ZR-V i e:Ny1. Widziałem je z bliska i zapowiada się ciekawie22.05.2023 17:42
Nowości od Hondy
Źródło zdjęć: © Autokult

Honda zaprezentowała trzy nowe modele, które mają odegrać ważną rolę w najbliższych latach. Miałem okazję przyjrzeć im się z bliska a przy okazji poznać szczegóły, które do tej pory owiane były tajemnicą.

Honda jakiś czas temu ogłosiła ambitny cel elektryfikacji całej gamy modelowej do końca 2022 r. Teraz chwali się pełnym sukcesem, ale nie zwalnia tempa, prezentując za jednym zamachem trzy nowości, którymi zamierza namieszać na rynku.

Mowa o nowej, szóstej już generacji CR-V, nowym przedstawicielu segmentu C-SUV ZR-V oraz elektryku opierającym się na nowym HR-V, którego nazwa w piśmie nie jest równie chwytliwa, co w wymowie – e:Ny1 (po angielsku "anyone", czyli "ktokolwiek").

Nowości od Hondy, Źródło zdjęć: © Autokult
Nowości od Hondy
Źródło zdjęć: © Autokult

Mateusz Lubczański miał okazję być na oficjalnej premierze całej trójki. Ja z kolei udałem się w Bieszczady, gdzie także mogłem poobcować z autami oraz poznać szczegóły techniczne, które do tej pory nie były znane. Zacznijmy od największego.

Honda CR-V – wychodzi z cienia na poważnie

Honda CR-V, choć na świecie sprzedaje się świetnie, w Europie, stała nieco w cieniu innej japońskiej hybrydy – Toyoty RAV4. Szósta generacja ma duże szanse wyłamać się z dotychczasowej "roli". Już sam design zmienił się w dużym stopniu. Samochód urósł o 105 mm wzdłuż (do 4705 mm) i 11 mm wszerz (do 1866 mm), a rozstaw osi zwiększył się o 38 mm (do 2700 mm), co bezpośrednio przekłada się na przestrzeń w środku.

Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Honda CR-V 2023
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

To czuć, szczególnie na tylnej kanapie, gdzie miejsca jest po prostu mnóstwo. Honda twierdzi się, że CR-V w swojej klasie może pochwalić się największą przestrzenią na nogi i jestem w stanie w to uwierzyć. Także bagażnik jest pokaźny i liczy aż 587 litrów (o 90 l więcej niż w poprzednik).

Pierwszy raz obok klasycznej hybrydy oferowany jest także plug-in, który dodatkowo dysponuje 72-litrowym schowkiem pod podłogą kufra. Nowa deska rozdzielcza opiera się na komponentach, które zdążyliśmy poznać przy okazji HR-V – mamy więc nowy i, co ważne, wciąż fizyczny panel klimatyzacji, listwę z maskowaniem w kształcie plastra miodu, za którą kryją się nawiewy i niewielki ekran multimediów, który zyskał nową szatę graficzną.

[1/9] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/9] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/9] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/9] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[5/9] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[6/9] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[7/9] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[8/9] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[9/9] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Ciekawie rysują się także asystenci jazdy ukryci pod nazwą Honda SENSING — poza systemem automatycznego parkowania (tylko w PHEV-ie) pojawił się m.in. system monitorowania pasa ruchu, który nieco przypomina ten z hyundaiów — przycisk na manetce wywołuje nam na ekranie cyfrowych zegarów obraz z kamery znajdującej się na lusterku bocznym.

Jeśli chodzi o napęd, Honda zastosowała swój układ znany z mniejszych hybryd – przez większość czasu silnik spalinowy pełni funkcję generatora prądu i nie napędza kół, poza konkretnymi sytuacjami, jak np. jazda z wysoką prędkością na autostradzie. W związku z tym Japończycy postanowili też, że jednostki elektryczne będą mocniejsze, gdyż to one pełnią przywódczą funkcję, a spalinówka stanowi tylko uzupełnienie.

[1/7] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/7] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/7] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/7] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[5/7] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[6/7] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[7/7] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

CR-V napędzany jest przez 184-konnego elektryka o momencie równym 335 Nm, wspomagany 2-litrowym benzyniakiem pracującym w cyklu Atkinsona o mocy 148 KM i momencie równym 189 Nm. Także przekładnie e-CVT jest nowa, a napęd na cztery koła został udoskonalony pod kątem lepszego rozkładu momentu oraz większej wydajności na zakrętach.

Co jednak ciekawe, PHEV ma napęd tylko na przednie koła. Akumulator ma 17,7 kWh pojemności i pozwala przejechać do 80 km, co jest bardzo dobrym wynikiem. Według producentów uzupełnienie energii za pomocą ładowarki o mocy 6,8 kW powinno zająć 2,5 godziny.

Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Honda CR-V 2023
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Ceny poznamy mniej więcej w połowie roku. Honda, podobnie jak w przypadku innych modeli, zakłada bogate wyposażenie już w podstawie. Dla CR-V przygotowano trzy wersje wyposażeniowe, z czego baza będzie miała m.in. kamerę cofania, panoramiczny dach, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele, indukcyjną ładowarkę, bezkluczykowy dostęp czy elektrycznie sterowaną klapę bagażnika.

Honda ZR-V – kolejny rywal dla Toyoty

ZR-V to zupełnie nowy model, który ma wypełnić lukę pomiędzy HR-V a CR-V i biorąc pod uwagę wzrost zainteresowania tym segmentem, może okazać się strzałem w dziesiątkę. Nie da się także ukryć, że to bezpośredni rywal niedawno wypuszczonej Toyoty Corolli Cross. Mierzy 4568 mm wzdłuż, 1840 mm wszerz i 1620 mm wzwyż, oferując jednocześnie 2657 mm rozstawu osi.

Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Honda ZR-V
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Podobnie jak w CR-V, wnętrze również wygląda jak to w HR-V z wyjątkiem tunelu środkowego. Jego konstrukcja przypomina coś na kształt opływowego uchwytu. Na "mostku" umieszczono kilka przycisków, zaś pod nim znajdziemy obszerną półkę. Całość wydaje się ergonomiczna i dobrze zaprojektowana.

Na szczególną pochwałę zasługuje także pozycja za kierownicą — szeroki zakres regulacji pozwala szybko odnaleźć się na miejscu kierowcy. Jeszcze lepsze wrażenie robią jednak zastosowane materiały, bowiem nie dominuje tu twardy plastik, a miękkie obicie znajdziemy nawet na drzwiach w drugim rzędzie, co jest rzadkością w tej klasie, nawet w segmencie premium.

[1/9] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/9] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/9] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/9] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[5/9] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[6/9] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[7/9] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[8/9] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[9/9] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Skoro już mowa o drugim rzędzie, to nie może się pochwalić przestronnością godną CR-V, ale osoby do 185 cm nie powinny narzekać na brak miejsca. Kufer także nie jest przesadnie pokaźny i liczy niespełna 400 l pojemności.

Jeśli chodzi o napęd, mamy tu niemal ten sam układ co w hybrydowym CR-V, z tą różnicą, że spalinówka generuje 143 KM i 186 Nm, z kolei moment obrotowy jednostki elektrycznej ograniczono do 315 Nm. Pamiętając spalanie, jakie jest z takim zestawem w stanie osiągnąć HR-V czy Civic, tutaj także możemy się spodziewać rzadkich wizyt na stacji paliw.

Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Honda ZR-V
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Podobnie jak CR-V, ZR-V także pojawi się w sprzedaży w połowie roku i już w podstawie będzie dobrze wyposażony, oferując m.in. podgrzewane przednie fotele, bezkluczykowy dostęp, kamerę cofania czy pakiet Honda SENSING. To zestaw asystentów jazdy, w skład których wchodzi m.in. inteligentny adaptacyjny tempomat z funkcją jazdy w korku, asystent utrzymania pasa ruchu, automatyczne światła drogowe czy system minimalizujący ryzyko kolizji.

Honda e:Ny1, czyli nowy w rodzinie

Nietuzinkowe i nieco dziwaczne nazwy zdają się nieodłącznym elementem elektryków. Toyota ma bZ4X, Volkswagen niedawno pokazał ID. 2all, natomiast Honda także wyszła przed szereg z modelem o nazwie e:Ny1. Ale spokojnie, czyta się to po prostu jak angielskie słowo "anyone", co oznacza "ktokolwiek". I w zamyśle ma to być elektryk dla wszystkich.

Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult
Honda e:Ny1
Źródło zdjęć: © Autokult

Honda twierdzi nawet, że e:Ny1 może być jedynym autem w rodzinie. To odważna deklaracja, choć obawiam się, że w Polsce jeszcze się nie sprawdzi. Akumulator o pojemności 68,8 kWh (61,9 kWh netto) zapewnia bowiem zasięg na poziomie 412 km, co przy obecnych standardach nie jest przełomowym wynikiem.

Honda broni się, że średni zasięg elektryków dostępnych w Polsce wynosi 430 km. Ale wiadomo, jak to bywa z tą "średnią". Podobnie jest w kwestii ładowania, bo e:Ny1 przyjmie maksymalnie tylko 78 kW, co pozwoli uzupełnić energię do 80 proc. w 45 minut. Jeśli chodzi o sam napęd, silnik ma 204 KM oraz 310 Nm momentu, co zapewni sprint do setki w czasie poniżej 8 s.

[1/7] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/7] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/7] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/7] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[5/7] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[6/7] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[7/7] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Jeśli e:Ny1 przypomina wam coś z zewnątrz — nie mylicie się. Nadwozie jest bliźniacze względem HR-V i zostało nieco przypudrowane, by odciąć się od spalinowej (a właściwie to hybrydowej) wersji, przez co jest odrobinę dłuższa (o 40 mm) i wyższa (o 20 mm). Japończycy chwalą się, że akumulator udało się umieścić pod podłogą tak, że nie ingeruje on w przestrzeń pasażerską.

Jest jednak pewien szkopuł — obudowa baterii wystaje spod krawędzi progu i nie tylko jest widoczna gołym okiem od boku, ale znacząco zmniejsza także prześwit auta. Plusem jest jednak fakt, że w środku przestrzeni nie brakuje, a kanapa z tyłu ma charakterystyczne zagłębienie, co sprzyja podparciu ud.

[1/5] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/5] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/5] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/5] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[5/5] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Wnętrze całkowicie różni się natomiast od tego, które znamy z HR-V. Inżynierowie postanowili bowiem całą konsolę środkową przeprojektować i na jej miejsce wsadzić wielki, pionowo usytuowany ekran o przekątnej 15,1 cala. Jest on podzielony na trzy segmenty dla łatwiejszego poruszania się po opcjach – i tak na szczycie przygotowano segment nawigacyjny, pośrodku możemy dostać się do ustawień, natomiast na dole znajdziemy obsługę klimatyzacji.

O ile do ekranów w CR-V i ZR-V nie mogłem się przyczepić, tak tutaj obsługa pozostawiała już nieco do życzenia, zarówno w kwestii szybkości reakcji, jak i samej reakcji. Bywało, że dotyk pozostawał bez odpowiedzi ze strony systemu. Na pewno przyjrzymy się temu, gdy samochód przyjedzie do nas na dłużej.

Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult
Honda e:Ny1
Źródło zdjęć: © Autokult

E:Ny1, podobnie jak wcześniej wymienieni, także ma oferować sporo w podstawie. "Na dzień dobry" dostaniemy m.in. pakiet asystentów Honda SENSING, skórzaną tapicerkę, indukcyjną ładowarkę, łączność z Android Auto i Apple CarPlay oraz elektrycznie regulowany fotel kierowcy.

Nie pozostaje nam nim innego, niż czekać na pierwsze testy aut. Szczególnie w przypadku hybryd zapowiada się ciekawie.

[1/3] Nowości od Hondy, Źródło zdjęć: © Autokult
[2/3] Nowości od Hondy, Źródło zdjęć: © Autokult
[3/3] Nowości od Hondy, Źródło zdjęć: © Autokult
[1/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[5/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[6/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[7/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[8/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[9/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[10/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[11/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[12/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[13/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[14/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[15/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[16/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[17/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[18/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[19/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[20/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[21/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[22/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[23/23] Honda CR-V 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[1/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[5/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[6/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[7/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[8/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[9/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[10/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[11/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[12/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[13/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[14/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[15/15] Honda ZR-V, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[1/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult
[2/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult
[3/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult
[4/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[5/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[6/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[7/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[8/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[9/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[10/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[11/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[12/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[13/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[14/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[15/15] Honda e:Ny1, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.