KNM2022: w dobie wyzwań Polska powinna postawić na innowacje

KNM2022: w dobie wyzwań Polska powinna postawić na innowacje13.09.2022 13:48
Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Platforma Autokult
Partner materiału: Kongres Nowej Mobilności

Wzrost kompetencji branży elektromobilności i inwestycje w nowoczesne technologie mogą stymulować rozwój gospodarki mimo wzrostu cen surowców i energii – wynika z I dnia Kongresu Nowej Mobilności 2022, największej konferencji sektora e-mobility w Europie Środkowo-Wschodniej.

Od 12 do 14 września łódzkie EC1 jest europejskim centrum nowej mobilności. W KNM2022, organizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Miasto Łódź, bierze udział ponad 1500 interesariuszy z całego łańcucha wartości e-mobility: przedstawiciele instytucji unijnych, administracji centralnej, samorządów, branży, uczelni wyższych oraz organizacji pozarządowych. Tematem wiodącym pierwszego dnia wydarzenia była przyszłość sektora transportu w kontekście licznych wyzwań gospodarczych i geopolitycznych.

Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Źródło zdjęć: © Materiał partnera

– Wiemy, że Polska to silny gracz w zakresie rynku elektromobilności. Dlatego warto wspierać tę branżę. Nie zapominajmy o wiodącej roli Polski w produkcji autobusów elektrycznych i baterii litowo-jonowych. Wkład holenderski może jeszcze zwiększyć potencjał polskiego przemysłu w dziedzinie e-mobility. Rozwój tego sektora wymaga jednak zacieśnienia współpracy pomiędzy wiodącymi interesariuszami i cieszę się, że PSPA poświęca tak wiele miejsca tej kwestii podczas Kongresu Nowej Mobilności – powiedziała Daphne Bergsma, Ambasador Królestwa Niderlandów.

Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Źródło zdjęć: © Materiał partnera

– Izrael dysponuje dziś silną i stabilną gospodarką, która wyszła z ostatniego kryzysu ekonomicznego z sukcesem. Obecnie odnotowujemy stabilny wzrost, niską inflację i niskie bezrobocie. Naszą dumą jest wysoki poziom inwestycji i badanń. W naszym kraju funkcjonuje 9 tys. start-upów, to najwyższa liczba na świecie. Władze Izraela zrozumiały, że ogromną rolę w rozwoju kraju odgrywa sektor prywatny, dotyczy to również obszaru nowej mobilności. Dzięki wymianie wiedzy, możemy tworzyć lepszą przyszłość – powiedział Yakov Livne, Ambasador Izraela.

Strefy Czystego Transportu

Deklaracje woli wsparcia sektora e-mobility popłynęły ze strony administracji centralnej. Polska pozostaje atrakcyjnym miejscem dla lokowania nowych inwestycji. W portfelu PAIH znajduje się obecnie 21 projektów z branży elektromobilności.

– Chcemy współpracować z najlepszymi, najbardziej zaawansowanymi technologicznie firmami na świecie, przyspieszając transformację branży motoryzacyjnej w kierunku zeroemisyjnych rozwiązań. Zależy nam szczególnie na wzroście udziału local content w tym sektorze. Jestem przekonany, że Kongres Nowej Mobilności może realnie przyczynić się do wzrostu konkurencyjności naszego przemysłu nie tylko w Polsce, ale również w Europie – mówił Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska.

Innowacyjność to jeden z głównych kierunków rozwojowych również w polskich miastach. Tę kwestię akcentowali włodarze samorządów uczestniczący w Debacie Prezydenckiej "Koalicja Miast na rzecz rozwoju Stref Czystego Transportu". W dyskusji wzięli udział: Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi, Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca, Krystyna Danilecka-Wojewódzka, prezydent Słupska, Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa, Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy, Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy oraz Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola. Debatę moderował Tomasz Fijołek, dyrektor Unii Metropolii Polskich. Uczestnicy podkreślali, że w celu poprawy życia mieszkańców inwestują w zeroemisyjny, zbiorowy transport publiczny, infrastrukturę ładowania, nowoczesne systemy parkowania oparte na AI oraz systemy ITS ułatwiające zarządzanie ruchem.

Siła polskiego eksportu

Wiele miejsca podczas debat poświęcono autobusom elektrycznym, które są jednym z najważniejszych produktów eksportowych polskiego sektora elektromobilności. Polskie fabryki dostarczają dla sektora zeroemisyjnego transportu publicznego nie tylko e-busy, ale również zelektryfikowane układy napędowe, litowo-jonowe akumulatory trakcyjne oraz stacje ładowania. W zakładzie w Starachowicach produkowany jest całkowicie elektryczny autobus MAN Lion’s City 18, którego premiera odbyła się podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022.

– W latach 2017-2021 r. z naszych fabryk na inne rynki UE trafiło w sumie 1937 autobusów elektrycznych. To prawie 1/3 wszystkich e-busów wyeksportowanych z Unii Europejskiej. Sumaryczna wartość polskiego eksportu z tego sektora w tych latach to ponad 750 mln EUR, czyli niemal 40 proc. łącznej wartości eksportu e-busów z państw członkowskich. Stymulatorem zdolności eksportowych polskich firm jest wysoki popyt na rynku krajowym. Konkurencja jest jednak coraz większa i utrzymanie wiodącej pozycji w tym sektorze wymaga m.in. kontynuacji programu subsydiów dla samorządów – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Źródło zdjęć: © Materiał partnera

Rozwój TSL

Elektromobilność to szansa na rozwój nie tylko przemysłu, ale również branży usług, w tym TSL. Wymiana pojazdów na elektryczne może przynieść liczne korzyści zarówno finansowe, jak i wizerunkowe. Elektryfikacja dużej floty jest jednak złożonym procesem wymagającym kompleksowego planowania. Kwestią kluczową w tym obszarze jest m.in. wybór najbardziej optymalnych form finansowania.

Daniel Trzaskowski, dyrektor departamentu Sprzedaży Flotowej, Volkswagen Financial Services, podkreślił, że przed kupieniem samochodów elektrycznych koniczne jest wykonanie analizy użytkowej floty oraz audyt pod kątem ładowania pojazdów. Jego celem jest ustalenie możliwości instalacji prywatnych ładowarek w biurze lub domach pracowników.

Robert Antczak, prezes PZWLP, dyrektor generalny Arval Polska wskazał, że głównym czynnikiem przekonującym do elektromobilności jest rachunek ekonomiczny. Raty leasingu, uwzględniające dotacje z programu "Mój elektryk" oraz niższe koszty serwisu i eksploatacji przekładają się na korzystny bilans TCO i sprawiają, że samochody elektryczne mogą okazać się bardziej opłacalne niż spalinowe.

Podczas KNM2022 wielokrotnie podkreślano potencjał biznesowy, którym dysponuje branża usług ładowania. Jak powiedział Richard Campion, Head of European Acceptance, Visa, rozwój tego sektora wymaga jednak pokonania szeregu barier, w tym zdecydowanego uproszczenia i zuniwersalizowania zasad płatności. Visa pracuje nad innowacyjnym rozwiązaniem w tym zakresie – Plug and Charge – jednak pod kątem jego popularyzacji konieczne jest wdrożenie odpowiednich zmian regulacyjnych.

Raul Potisepp, CEO, Eleport, na przykładzie państw bałtyckich podkreślił kluczową rolę wzrostu świadomości społecznej dla upowszechniania nowatorskich rozwiązań. W Estonii zainicjowano ogólnokrajową kampanię informacyjną, dzięki której ludzie mogli dowiedzieć się m.in. tego, że nowoczesna infrastruktura pozwala na pokonywanie samochodami elektrycznymi w sposób zeroemisyjny coraz dłuższych dystansów na jednym ładowaniu.

Trwa drugi dzień KNM2022

Drugi dzień Kongresu Nowej Mobilności, zainaugurował Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej. Tematem przewodnim konferencji są dwa kluczowe filary rynku elektromobilności: sektor bateryjny oraz infrastruktura ładowania.

– W dyskusjach i prelekcjach o tym, jak zwiększyć potencjał Polski w sektorze akumulatorów li-ion, podwyższyć kompetencje kadr w tym obszarze czy też rozwijać potencjał w zakresie recyklingu i reusingu biorą udział przedstawiciele administracji publicznej, przemysłu, podmiotów wspierających biznes, świata nauki, firm doradczych oraz organizacji pozarządowych. Z kolei debaty z udziałem czołowych operatorów dotyczą m.in. najważniejszych wyzwań sektora infrastruktury ładowania takich jak np. bariery systemowe, projektowane rozporządzenie AFIR czy roaming oraz biznesowych i technologicznych kierunków rozwoju tej branży – mówi Aleksander Rajch, dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych PSPA.

Przedmiotem dyskusji będzie również m.in. rola OZE w segmencie e-mobility, strefy czystego transportu, technologia jazdy autonomicznej, bezpieczeństwo pożarowe samochodów elektrycznych oraz strategia rozwoju nowej mobilności.

Podczas drugiego dnia KNM2022 odbędą się także posiedzenia komitetów merytorycznych PSPA (ds. Logistyki i Transportu, ds. Ogólnodostępnych Stacji Ładowania, ds. Nowej Mobilności oraz Komitetu Bateryjnego). Wydarzenie zwieńczy rozdanie nagród "e-MObility Media Awards", które zostaną przyznane dziennikarzom i redakcjom najbardziej zaangażowanym w rzetelne informowanie o elektromobilności.

Kongres Nowej Mobilności 2022, największa i najważniejsza w Polsce konferencja branżowa w całości poświęcona elektromobilności, to miejsce wymiany idei i wiedzy eksperckiej na najwyższym poziomie merytorycznym. Od 12 do 14 września w Łodzi spotykają się kluczowi interesariusze całego łańcucha wartości zeroemisyjnego transportu, osoby zawodowo związane z rynkiem e-mobility w Polsce i Europie. Producenci pojazdów, firmy technologiczne i infrastrukturalne, koncerny energetyczne i paliwowe, operatorzy transportowi, rozwijające się start-upy i decydenci omawiają wprowadzane na rynek technologie, a także identyfikują modele biznesowe oraz partnerstwa, gwarantujące realizację nowych projektów mobilnościowych. Wszystko po to, by zmniejszyć emisje pochodzące z sektora transportu w Polsce oraz umożliwić bezpieczny i zrównoważony przepływ ludzi, towarów i usług.

Szczegółowy program Kongresu Nowej Mobilności znajduje się na stronie: https://kongresnowejmobilnosci.pl/program-knm/

Więcej informacji można znaleźć na stronie Kongresu.

Partner materiału: Kongres Nowej Mobilności
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.