Luki w ustawie o elektromobilności. Do strefy znów wjedzie niemal każdy

Luki w ustawie o elektromobilności. Do strefy znów wjedzie niemal każdy28.12.2020 09:37
Kraków jako pierwszy zdecydował się na wprowadzenie strefy czystego transportu. Pomysł nie sprawdził się w praktyce.
Źródło zdjęć: © Igor Golovniov/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Stary volkswagen golf wjeżdżający bez problemu do zamkniętej strefy dla czystych pojazdów? Przywileje dla samochodu, który jest współdzielony przez sms-y? Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zauważył, że planowane zmiany (kolejne zresztą) dot. stref czystego transportu dają większe przywileje pojazdom… spalinowym. To nie koniec problemów.

Ministerstwo Klimatu nie daje za wygraną i jeszcze na początku 2021 roku chce wprowadzić kolejną ustawę o elektromobilności, która ma naprawić błędy i niedopatrzenia przepisów przyjętych 3 lata temu. Niestety, nowe pomysły resortu wydają się nietrafione,jeśli przyjrzymy im się bliżej.

Jak zauważa Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, planowana ustawa zwalnia z opłat za parkowanie oraz dopuszcza do ruchu po buspasach pojazdy w tzw. carsharingu. Nie ma jednak ścisłej definicji, jaki rodzaj napędu muszą one mieć lub, co gorsza, w jaki sposób mają być współdzielone. Na razie wiadomo, że auta mają być współużytkowane w ramach komunikacji elektronicznej. To oznacza, że grupa znajomych mogłaby pisać do siebie sms-y, gdzie zostawiła auto, i zaliczałaby się do definicji "carsharingu".

Ciekawy jest również wątek samego napędu, zwłaszcza w kontekście aut na minuty. Jeden z operatorów floty pojazdów dostępnych przez aplikację, Panek Carsharing, wprowadza do swojej oferty klasyki lub też auta sportowe – nie zawsze najnowsze, często wyjątkowo drogie, ale głównie niewpisujące się w przepisy o elektromobilności. Mimo tego mogłyby one jeździć po buspasach lub też parkować w samym centrum za darmo.

"Buspasy powinny zapewniać bezwzględne i realne uprzywilejowanie komunikacji publicznej, a nie służyć do jazdy nieokreślonej liczbie aut, blokujących autobusy" – twierdzą przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich.

Resort klimatu chce dodatkowo narzucić na gminy liczące ponad 100 tys. mieszkańców obowiązek tworzenia stref czystego transportu. Dostęp do nich byłby ograniczony tylko dla samochodów elektrycznych, czy też w przyszłości, wykorzystujących wodór. Przepisy już teraz wydają się martwe, bo ustawa nie przewiduje kar dla gmin, które nie wyznaczą strefy, a dla kierowców, którzy do niej wjadą, zostanie nałożona kara według sztywnej stawki. Ale to nie koniec luk.

Z opłaty byliby zwolnieni mikro- i mali przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą na terenie strefy oraz "pojazdy użytkowane w celu pomocy osobom potrzebującym wsparcia w niezbędnych sprawa życia codziennego". Jest to katalog tak szeroki, że strefy byłyby całkowicie otwarte dla każdego. Tak, jak pierwsza z nich, która powstała w Krakowie i okazała się niewypałem.

Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.