Koniec problemów z czipami początkiem nowego? Producenci martwią się o dostępność metali

Koniec problemów z czipami początkiem nowego? Producenci martwią się o dostępność metali17.08.2023 17:13
Płytka półprzewodnikowa
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg

Pandemia koronawirusa w branży motoryzacyjnej stała pod znakiem przede wszystkim problemów z dostępnością półprzewodników. Ten problem zaczyna już zanikać, lecz producenci widzą na horyzoncie kolejny, równie poważny.

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu koncernom motoryzacji sen z powiek zdejmowały półprzewodniki, a raczej ich brak. Niedobory w czipach, a także przerwane łańcuchy dostaw sprawiały, że fabryki stawały na całe tygodnie, a niektórzy klienci dostawali wręcz wybrakowane egzemplarze, byle tylko sprzedać część samochodów oczekujących na brakujące elementy.

Te problemy jednak powoli przemijają i choć niektóre marki nadal narzekają, iż sytuacja nie jest jeszcze perfekcyjna, w ogólnym rozrachunku jest ona o wiele lepsza niż chociażby jeszcze rok temu. Już teraz na horyzoncie pojawiają się nowe potencjalne problemy, a w pewnym sensie ich przyczyną są… samochody elektryczne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Minister przedsiębiorczości o aferze Huawei. "Stan przedgorączkowy"

Chodzi bowiem o metale, które są konieczne do wytwarzania akumulatorów i innych istotnych dla aut EV elementów. Według firmy McKinsey cytowanej przez "ANEurope" kłopoty mają dotyczyć takich materiałów, jak dysproz, neodym, mangan i niob. Przy obecnym wzroście sprzedaży aut elektrycznych zaś, już w 2030 r. branża zmierzy się z brakami w dostępności niklu na poziomie 10-20 proc. Braki w dysprozie mogą zaś sięgać aż 70 proc.

Do wspomnianego 2030 r. Unia Europejska ma zamiar zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 55 proc. względem stanu z 1990 r. Deficyty kluczowych metali mogą spowolnić tempo zmian i zniweczyć starania. 

Według McKinsey konieczne będzie globalne zainwestowanie od 3 do 4 bilionów (!) dolarów w górnictwo, rafinację i hutnictwo, by sprostać zapotrzebowaniu na baterie do samochodów. Uprzedzając pytania - nie, nie jest to błąd w tłumaczeniu angielskich nazw i naprawdę padło stwierdzenie, że konieczne są bilionowe inwestycje.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.