Stellantis chce niezależności. Nowa strategia zabezpieczy dostawy półprzewodników?

Kryzys dotyczący półprzewodników poważnie wstrząsnął branżą motoryzacyjną. Teraz koncerny próbują wprowadzać opcje awaryjne, by sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości. Konkretny plan przedstawił właśnie Stellantis.

Fabryka Stellantis w PomiglianoFabryka Stellantis w Pomigliano
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Kamil Niewiński

Pandemia koronawirusa pociągnęła za sobą wiele skutków ubocznych dla producentów samochodów, lecz jedną z najpoważniejszych konsekwencji bez wątpienia były braki w dostępności półprzewodników. W samym 2021 roku tylko z powodu niedoboru chipów nie zdołano wyprodukować 9,5 miliona samochodów osobowych, a mowa tu tylko o sytuacjach, gdzie ich brak był powodem bezpośrednim.

Większość fabryk produkujących półprzewodniki znajduje się w Azji – w Tajwanie, Korei Południowej, Japonii czy Chinach. Paraliż łańcuchów dostaw i lockdowny sprawiły zaś, że europejskie koncerny motoryzacyjne obudziły się z ręką w nocniku. Dodatkowo w obliczu pracy i nauki zdalnej większy priorytet nad motoryzacją otrzymały firmy elektroniczne produkujące laptopy, tablety czy smartfony.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

Kurz spowodowany kryzysem powoli opada, a firmy robią wszystko, by podobna sytuacja już nigdy się nie powtórzyła. Bardzo skrupulatnie przygotowaną strategię, mającą na celu zabezpieczenie ich dostaw, przygotował właśnie Stellantis.

Nowa strategia ma między innymi opierać się na nowej bazie danych przewodników, prognozowanie długoterminowego popytu na czipy, co ma pomagać w negocjowaniu i ustalaniu umów z dostawcami, bezpośredni zakup komponentów od producentów, zapewnienie długoterminowych gwarancji dostaw i rozpoczęcie współpracy z nowymi strategicznymi partnerami.

Zabezpieczenie dostaw ma pomóc w rozwoju nowych platform koncernu oraz świeżych technologii. To jednak jest tylko część szerszego planu, który zakłada produkcję przez Stellantis swoich własnych półprzewodników.

Wybrane dla Ciebie
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀