Miał być hit, jest ból głowy. Problemów Volkswagena nie widać końca

Pierwsze głosy o problemach Volkswagena z nową jednostką elektryczną pojawiły się już w listopadzie 2023 roku. Kończymy styczeń 2024, a doniesienia płynące z niemieckiego koncernu nadal nie są optymistyczne.

An employee checks a Volkswagen AG (VW) ID.5 electric sports utility vehicle (eSUV) in the light tunnel of the assembly line during a media tour of the automaker's electric automobile factory in Zwickau, Germany, on Thursday, Jan. 27, 2020. On Dec. 9, Chief Executive Officer Herbert Diess, delivered his largest plan yet for electrification, allocating 89 billion euros ($100 billion) to EV and software development over the next half decade. Photographer: Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty ImagesProdukcja samochodów w fabryce w Zwickau prowadzona jest obecnie na pół gwizdka
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

Od listopada 2023 r. Grupa Volkswagena zmaga się z poważnym problemem związanym z ich samochodami elektrycznymi. Fakt spadającego popytu na EV nie jest wcale największym zmartwieniem Niemców - o wiele większym kłopotem jest niedobór silników elektrycznych.

W listopadzie i grudniu 2023 r. deficyt odczuły fabryki m.in. w Zwickau, Emden czy Mlada Boleslav, a na całej sytuacji ucierpiała produkcja takich modeli, jak Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.5, Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq czy świeżynka w tym zestawie, Cupra Tavascan. Najnowsze doniesienia wskazują jednak na to, że kłopoty jeszcze się nie skończyły.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen California Concept - tego jeszcze nie było

Jak podaje niemiecki dziennik "Handelsblatt", problemy związane z brakiem wystarczającej liczby silników elektrycznych nadal trapią giganta z Wolfsburga. Na przykład fabryka w Zwickau - jedyna skupiona całkowicie na produkcji aut elektrycznych - zaczyna już trzeci tydzień pracy na zmniejszonych obrotach.

Równie słabo sprawa wygląda w zakładzie w czeskiej miejscowości Mlada Boleslav, gdzie mieści się fabryka Škody. Elektryczny Enyaq z dokładnie tego samego powodu produkowany jest w ograniczonej liczby egzemplarzy. By jakoś odbić sobie te straty, zwiększono nakład produkcyjny spalinowej Octavii. Nie było to dla fabryki większym problemem, jako że ta posiada tylko jedną linię produkcyjną i jest w stanie elastycznie nią zarządzać.

Nowa jednostka solą w oku Volkswagena. A dokładniej jeden element

Źródłem problemu, który spędza Volkswagenowi sen z powiek, jest nowy wydajny silnik elektryczny, który został wprowadzony do oferty w 2023 r. Całe trudności wywołuje jeden element - stojan, czyli główny nieruchomy element silnika. To właśnie tam umieszczone są uzwojenia i to właśnie stojan wytwarza pole magnetyczne, które wprawia wirnik w ruch.

W jednostce oznaczonej jako APP550 stojan okazał się bardzo problematyczny, a jeszcze w listopadzie, gdy kłopoty Volkswagena się rozpoczęły, linia produkcyjna w Kassel osiągała zaledwie 1/3 swojej ustalonej przepustowości - produkowano 500 silników dziennie zamiast 1500.

Według informacji zdobytych przez "Handelsblatt" sytuacja się poprawia, a obecnie zakład w Kassel ma produkować 800-900 jednostek dziennie. Jest to jednak ledwie trochę ponad połowa pierwotnego planu, co jest wynikiem bardzo słabym i z powodu którego obecnie cierpi cały koncern.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy