Który model był najpopularniejszy w 2023 roku? Zależy kogo spytasz

Który model był najpopularniejszy w 2023 roku? Zależy kogo spytasz05.02.2024 15:06
Tesla Model Y i Toyota Corolla wyrywają sobie z rąk tytuł bestsellera 2023
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Tesla, Toyota

Według zewnętrznych raportów najpopularniejszym samochodem 2023 roku została Tesla Model Y. Wtedy jednak cała na biało weszła Toyota i wskazała, że sprzedaż modelu Corolla była wyższa o... 38 proc. Gdzie leży prawda?

Początek roku to zawsze czas podsumowań poprzednich dwunastu miesięcy. Producenci i koncerny zbierają dane, a potem robią wszystko, by móc się nimi pochwalić przed klientami i inwestorami. Niektórzy oczywiście mają pełne prawo do zadowolenia z tytułu rezultatów. A co, jeśli dwie marki równocześnie uważają się za te najlepsze?

Taką właśnie sytuację możemy obserwować w przypadku Tesli oraz Toyoty. Nie da się bowiem ukryć, że posiadanie w swojej gamie najpopularniejszego samochodu na świecie jest wyróżnieniem naprawdę prestiżowym. I to właśnie na linii USA-Japonia toczy się obecnie dyskusja, kto może się takim tytułem pochwalić.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Corolla hatchback - zyskała coś, czego wcześniej nie miała

Wyniki z wcześniejszych miesięcy, a także pierwsze dane podsumowujące 2023 rok wskazywały na to, że prowadzenie w tym wyścigu utrzymała Tesla Model Y – najpopularniejszy model pierwszej połowy roku. Sprzedaż crossovera od marki Elona Muska skoczyła globalnie o 64 proc., do poziomu 1,23 mln egzemplarzy. Drugie miejsce miała zająć Toyota RAV4 (1,07 mln), zaś podium uzupełniła Toyota Corolla (1,01 mln).

Jato Dynamics, czyli firma, która przedstawiła wspomniany raport wskazała co prawda, że wyniki Toyoty są jeszcze nieoficjalne, lecz przewaga Modelu Y była naprawdę ogromna. A tu nagle zaskoczenie, bowiem Japończycy mają na te liczby zupełnie inne spojrzenie.

Toyota liczy sprzedaż po swojemu. Tesla Model Y jednak nie jest królem 2023 roku?

Portal CarScoops postanowił skontaktować się z producentem w sprawie danych sprzedażowych. I tu zaskoczenie, ponieważ rzecznik prasowy Toyoty poinformował o wynikach na poziomie ok. 944 tys. egzemplarzy w przypadku RAV4 oraz... 1,64 mln egzemplarzy w przypadku Corolli!

Różnica jest gigantyczna, bowiem mówimy tutaj o zmianie o ponad 38 proc. Czy to kompromitacja ze strony firmy, która robiła pierwotny raport? Niekoniecznie. Rzecznik Toyoty wyjaśnił amerykańskiemu portalowi, skąd bierze się aż taka rozbieżność. Okazuje się, że Japończycy wliczają w sprzedaż Corolli kilka pokrewnych modeli.

Wyniki obejmują wszystkie modele Corolli na całym świecie, w tym Corollę Sedan, X (Corolla Cross), Hatchback, Wagon, Fielder (w Japonii) i GR Corolla, ale nie obejmuje wersji Levin (Chiny) – tak wynika ze słów przekazanych przez rzecznika.

Toyota Corolla Cross, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Toyota Corolla Cross
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

I tutaj pojawiają się spore wątpliwości. Czy dodawanie do statystyk Corolli takich aut, jak Corolla Cross ma sens i pozwala to na uzyskanie rzetelnych danych? Cóż, zapewne to zależy już od osoby, która zostanie o to spytana. W zależności od ram, w których zamknięty słowo "model" najpopularniejszym samochodem świata w 2023 r. będzie albo Toyota Corolla, albo Tesla Model Y.

Dla Tesli samo znalezienie się w takiej dyskusji jest kapitalnym wynikiem. Toyota zaś ciągłym okupowaniem pozycji lidera rynku pokazuje, że obrana przez nich droga – idąca trochę pod prąd względem trendów związanych z elektrykami — może jednak mieć sens.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.