Lexus świętuje 25 lat modelu RX. Żaden nie odegrał tak wielkiej roli

Lexus świętuje 25 lat modelu RX. Żaden nie odegrał tak wielkiej roli19.03.2023 13:05
Lexus RX pierwszej i czwartej generacji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus

Od około dwóch dekad SUV-y są takimi zawodnikami grającymi w środku pola, dzięki którym drużyna odnosi sukces, ale oni nie obnoszą się chwałą. Bramki i sławę zdobywają modele luksusowe lub sportowe, ale dochód koncernom przynoszą te najlepiej się sprzedające. Tak jest m.in. w Lexusie, gdzie największą rolę w historii tej marki odegrał model RX. W marcu tego roku firma obchodzi jego 25-lecie.

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że światową sławę marce Lexus przyniósł model LS wprowadzony w Stanach Zjednoczonych do sprzedaży w 1989 roku. Mały, mało znany producent z Japonii stawił tym modelem czoła najmocniejszym graczom, czyli europejskim limuzynom takim jak Mercedes Klasy S czy BMW Serii 7. Do dziś Lexus LS jest tym, czym dla Porsche jest model 911. Ale w obu przypadkach to nie one przynoszą największe dochody.

Marka Lexus produkowała nie tylko limuzyny, ale też auta sportowe i terenowe, oczywiście zawsze luksusowe. Jednak skończyło się (i zaczęło) jak zawsze – rolę maszynek do robienia pieniędzy przejęły SUV-y. Tak jak w Porsche model Cayenne, a potem Macan, tak w Lexusie najważniejszym "produktem" jest model RX. Od chwili debiutu w 1998 roku na drogi całego świata wyjechało już prawie 3,7 mln egzemplarzy tego auta - to najlepiej sprzedające się auto Lexusa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stary Lexus RX 450h czy nowy Lexus RX 500h? To nie takie proste

Lexus RX otworzył segment crossoverów premium

Zawsze znajdzie się jakaś nisza w rynku, którą nie tylko da się wypełnić, ale i stworzyć z niej ważny segment. Tak było w przypadku Lexusa RX (kod wewnętrzny XU10), który wchodząc do światowej sprzedaży w marcu 1998 r. otworzył segment luksusowych crossoverów. Określenie "crossoverów" może być dziś trochę niezrozumiałe, ale tak postrzegano wówczas Lexusa RX, ponieważ pod koniec lat 90. samochody typu SUV miały ramę. Z czasem określenia crossover i SUV stawały się zamienne, a różnice się zacierały, ponieważ coraz więcej samochodów budowano bez ramy.

Lexus RX pierwszej generacji, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus
Lexus RX pierwszej generacji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus

Tak czy inaczej, Lexus RX był pierwszym średniej wielkości autem uterenowionym, stworzonym z myślą o poruszaniu się wyłącznie po drogach utwardzonych i nieprzeznaczonym do pracy (np. holowania przyczep). Niedługo trzeba było czekać na odpowiedź BMW, które w rok po premierze RX-a zaprezentowało model X5. Volkswagen wspólnie z Porsche przygotowali swoje odpowiedniki dopiero w 2002 roku.

Ciekawostką i być może dla niektórych tajemnicą jest to, że pierwszy Lexus RX nie był samodzielną konstrukcją Lexusa, lecz przebrandowaną i nieco zmodyfikowaną Toyotą Harrier oferowaną od 1997 roku wyłącznie na rynku japońskim.

Pierwszy po raz drugi

Druga generacja Lexusa RX (XU30) zadebiutowała w 2003 roku, kiedy już inne marki premium przygotowały swoje modele i Japończycy musieli odpowiedzieć czymś świeżym. I tak powstał moim zdaniem pierwszy samochód segmentu SAC (Sport Activity Coupé), który na potrzeby zrozumienia idei modelu X6 wymyśliło w 2007 r. BMW.

Lexus RX drugiej generacji to w mojej opinii pierwszy SUV w stylu coupe. Na pewno jest to pierwszy SUV z napędem hybrydowym., Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus
Lexus RX drugiej generacji to w mojej opinii pierwszy SUV w stylu coupe. Na pewno jest to pierwszy SUV z napędem hybrydowym.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus

Nieformalnie pierwszy po raz drugi był Lexus. Ale formalnie też, bo model RX drugiej generacji był pierwszym luksusowym SUV-em z napędem hybrydowym, który zadebiutował w 2005 r. Model RX 400h miał silnik benzynowy V6 o pojemności 3,3 litra wspomagany przez dwa silniki elektryczne napędzające oś przednią i tylną – pierwszy tego typu napęd.

W trzeciej generacji RX-a (Seria AL10), która pojawiła się w 2008 roku, hybrydowy napęd występował już w dwóch odmianach. Wersja podstawowa napędzała koła przednie, a ta bardziej zaawansowana obie osie. Wtedy też zastosowano znany do dziś silnik benzynowy o pojemności 3,5 litra, który w systemie hybrydowym dawał 299 KM mocy.

Trzecia odsłona RX-a. Wygląda jak lifting, ale wprowadzono tu wiele nowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus
Trzecia odsłona RX-a. Wygląda jak lifting, ale wprowadzono tu wiele nowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus

Czwarta generacja (AL20) to jeszcze mocniejsza hybryda generująca 313 KM i po raz pierwszy model wydłużony z trzema rzędami siedzeń (oznaczenie L). Samochód dzięki odważnej stylistyce doskonale przyjął się na rynku europejskim, gdzie wzmocnił sprzedaż marki w parze z bardzo dobrze sprzedającym się mniejszym modelem NX.

Do dziś, choć zadebiutowała już piąta generacja, jest samochodem pożądanym i chętnie kupowanym, pomimo wycofania go z produkcji. Ostatnie auta są jeszcze u dealerów i gotowe egzemplarze da się kupić od ręki.

Czwarty Lexus RX jest bardzo charakterny, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus
Czwarty Lexus RX jest bardzo charakterny
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus

Piąta generacja (ALA10) dopiero wchodzi na rynek i na razie trudno oszacować, jak będzie przyjęta, choć od dealerów już spływają zamówienia, głównie na środkową wersję napędu RX450h+, wspólną z modelem NX. Dostępna jest też najmocniejsza odmiana tego modelu w historii, czyli RX 500h z silnikiem 2.4 turbo i mocą 371 KM. Pierwsza hybryda z takim napędem, gdzie tylny silnik elektryczny może generować wyższy moment obrotowy niż przedni (Direct4).

Lexus RX 500h jest najmocniejszym SUV-em w historii marki, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus
Lexus RX 500h jest najmocniejszym SUV-em w historii marki
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.