Mercedes-Benz EQS to luksusowy powerbank na kołach. Takiego elektryka jeszcze nie było

Mercedes-Benz EQS to luksusowy powerbank na kołach. Takiego elektryka jeszcze nie było15.04.2021 18:52
Jak na 2,5-tonowego kolosa prezentuje się całkiem zgrabnie.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Materiał partnerski

Pokaźne rozmiary, rekordowy zasięg na jednym ładowaniu, dyskusyjna prezencja i ekstremalnie luksusowy charakter - tak w skrócie można opisać długo zapowiadanego, topowego elektryka Mercedesa. Jest tylko jeden problem - kto teraz kupi Klasę S?

Wszystko, co Mercedes zapowiedział w koncepcie Vision EQS, pokazanym w 2019 roku, i czym chwalił się w przedpremierowych zapowiedziach, spełniło się z nawiązką. Produkcyjny EQS właśnie doczekał się oficjalnego debiutu i wiele wskazuje na to, że będzie to jedna z ciekawszych propozycji w segmencie luksusowych limuzyn w ogóle, nie tylko tych napędzanych prądem.

Pozwoli się wyróżnić

Trudno powiedzieć, czy EQS jest ładny. Z pewnością jednak wygląda drogo, nowocześnie i wyróżnia się z tłumu, a przy tym ma niemalże doskonałą aerodynamikę. Niemcy zadbali, by współczynnik oporu Cd nie przekroczył 0,20, co jest jednym z najlepszych rezultatów w historii aut produkcyjnych.

Jakby tego było mało, nadwozie wcale nie wygląda na tak wielkie, jak jest w rzeczywistości: 5265 mm długości, 1926 mm szerokości i 3260 mm rozstawu osi mówią same za siebie. Auto gotowe do jazdy waży ponad 2,5 tony, a DMC wynosi aż 3135 kg. Trzeba uważać, by po zabraniu na pokład pasażerów nie przesadzić z bagażem, gdyż kufer mieści całkiem sporo - około 610 litrów.

Niespotykany zasięg

Wysoka masa ma związek z akumulatorami zdolnymi zmagazynować aż 107,8 kWh, co - według Mercedesa - przekłada się na zasięg 770 km na jednym ładowaniu. Trzeba wspomnieć, że jeśli znajdziemy odpowiednie urządzenie, sam proces zasilania nie potrwa przesadnie długo - EQS-a można bowiem ładować prądem stałym o mocy do 200 kW. Pytanie tylko, czemu nie 350 kW jak w Porsche Taycan? Tego nie wiemy. Wiadomo za to, że ostateczny zasięg oraz osiągi zależą jednak od tego, którą wersję wybierzemy. Do wyboru są bowiem dwie.

Bazowa 450+ ma napęd tylko na tył, ponad 330 KM mocy i 570 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Do setki przyspiesza w 6,1 sekundy i rozpędza się do nawet 210 km/h. Chętni na więcej mogą natomiast wybrać EQS-a 580 z napędem na cztery koła i silnikami generującymi 523 KM. Moment obrotowy w tym wypadku to spektakularne 855 Nm. Co warte odnotowania, w planach są jeszcze mocniejsze warianty, o mocy przekraczającej 700 KM. Na razie jednak nie znajdziemy ich w ofercie.

Nowocześnie, ale czy elegancko?, Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Nowocześnie, ale czy elegancko?
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes

Wnętrze nadąża za nadwoziem

Jeśli dość wulgarne detale karoserii do was nie przemawiają, kabina również wzbudzi mieszane uczucia. Wygląda bowiem jak żywcem wyjęta z auta koncepcyjnego i - typowo dla nowych mercedesów - jest upstrzona świetlnymi wstawkami, które jednym się podobają, a innym przypominają raczej kluby nocne o wątpliwej renomie. Odstawmy jednak kwestie gustu na bok i skupmy się na konkretach.

Jak widać, deska rozdzielcza EQS-a jest tak naprawdę jednym wielkim ekranem. Niemalże wszystkie przyciski zastąpiono tu wyświetlaczami systemu MBUX, który może być sterowany głosem, gestami, a także - dzięki sztucznej inteligencji - uczyć się upodobań i standardowych zachowań kierowcy.

Mercedes-Benz EQS (2021), Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Mercedes-Benz EQS (2021)
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes

Wszystko to otoczone jest szlachetną skórą, odrobiną drewna i aluminium. W kabinie z pewnością można poczuć luksus, ale czy dobry smak? Każdy musi ocenić to sam. Warto jednak wspomnieć, że będą też dostępne bardziej zachowawcze konfiguracje z mniejszą liczbą ekranów, gdyż to, co widzicie na zdjęciach, to sam szczyt wyposażenia z opcjonalnym rozwiązaniem o nazwie Hyperscreen.

Technologia przyszłości

Jak przystało na luksusowego elektryka, na pokładzie znajdziemy inteligentną nawigację dostosowującą przebieg trasy w taki sposób, by nie zabrakło nam prądu. Auto samo poprowadzi nas do stacji ładowania i to niemal dosłownie, gdyż na pokładzie znajdziemy też autonomiczną technologię Drive Pilot, która jednak będzie dostępna wyłącznie tam, gdzie pozwalają na to przepisy.

Za wszystko odpowiadają rozbudowane sensory sparowane z pokładowym centrum dowodzenia wykorzystującym 8 procesorów, 24 GB pamięci RAM i najnowsze dostępne oprogramowanie. O tym, jak to wszystko działa, w praktyce powinniśmy przekonać się jeszcze w tym roku. Rynkowy debiut zaplanowano bowiem na końcówkę 2021. I choć ceny na razie pozostają nieznane, już dziś wiadomo, że chętnych raczej nie zabraknie.

W pewnych grupach klientów EQS - z uwagi na swój unikatowy charakter - może być nawet wybierany chętniej niż bardziej zachowawcza i wciąż spalinowa Klasa S. Tym bardziej że technicznie oba modele są do siebie dość podobne. Dzielą m.in. elementy zawieszenia z systemem tylnych skrętnych kół czy część cyfrowej infrastruktury. Dotychczas to właśnie Klasa S była flagowym modelem i jeżdżącym pokazem możliwości marki. Coś mi jednak mówi, że szykuje się zmiana warty.

[1/38]
[2/38]
[3/38]
[4/38]
[5/38]
[6/38]
[7/38]
[8/38]
[9/38]
[10/38]
[11/38]
[12/38]
[13/38]
[14/38]
[15/38]
[16/38]
[17/38]
[18/38]
[19/38]
[20/38]
[21/38]
[22/38]
[23/38]
[24/38]
[25/38]
[26/38]
[27/38]
[28/38]
[29/38]
[30/38]
[31/38]
[32/38]
[33/38]
[34/38]
[35/38]
[36/38]
[37/38]
[38/38]
Materiał partnerski
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.