Mercedes GLC doczekał się wersji AMG i (niestety) poszedł w ślady sedana. Moc miażdży

Mercedes GLC doczekał się wersji AMG i (niestety) poszedł w ślady sedana. Moc miażdży18.07.2023 10:54
Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance
Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG

GLC to bestseller marki ze Stuttgartu. Teraz nowa generacja SUV-a doczekała się sportowej odmiany. Zgodnie z oczekiwaniami, Mercedes i tutaj pożegnał się z silnikami o pojemności większej niż 2 litry. Model wyjdzie w dwóch wersjach, z czego najmocniejsza będzie się nazywać, uwaga, Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance. I zanim to przeczytaliście, osiągnęlibyście w nim 100 km/h.

Mercedes konsekwentnie żegna się z dużymi silnikami w segmencie D. Pierwotnie oburzenie wywołała informacja, że nowa Klasa C nie będzie dysponować żadnym silnikiem o pojemności większej niż 2 litry. Co gorsza, dotyczy to także aut ze stajni AMG. Nietrudno było się więc domyślić, że to samo rozwiązanie zostanie zaaplikowane do GLC.

Bazowa wersja GLC 43 4Matic jest miękką hybrydą z 48-woltową instalacją. Pod maską znajdziemy dwulitrowy silnik z elektrycznie napędzaną turbosprężarką, który generuje 421 KM oraz 500 Nm. To pozwala rozpędzić niemieckiego SUV-a do setki w 4,8 sekundy, a przyspieszanie skończy się przy 250 km/h.

Mercedes-AMG GLC 43, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GLC 43
Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG

W podstawie, do utrzymania wspomnianych parametrów w ryzach, dostaniemy m.in. adaptacyjne zawieszenie AMG Ride Control z regulacją trybów jazdy, aktywny napęd na cztery koła, czy skrętną tylną oś, która wychyli tylne koła maksymalnie o 2,5 stopnia do prędkości 100 km/h w przeciwną stronę względem przednich kół i do 0,7 stopnia powyżej 100 km/h w tę samą stronę co przednie koła.

Kto chce więcej emocji, może wybrać wersję o mało emocjonującej nazwie GLC 63 S E Performance. Podobnie jak w nowej Klasie C AMG, tutaj napęd stanowi niezwykle mocny układ hybrydowy typu plug-in. dwulitrowy, czterocylindrowy silnik M139L o mocy 476 KM jest tutaj najmocniejszym tego typu silnikiem na świecie.

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance
Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG

Mercedes zapewnił mu towarzystwo w postaci 204-konnego silnika elektrycznego przy tylnej osi, co zaowocowało układem o łącznej mocy 680 KM i momencie sięgającym aż 1020 Nm. Efekt to sprint do setki w 3,5 sekundy i prędkość maksymalna na poziomie 275 km/h. Dla lepszych wrażeń przy przyspieszaniu Mercedes zafundował elektrycznej jednostce dwustopniową przekładnię, która załączy drugi bieg najpóźniej przy 140 km/h.

Inżynierowie AMG zarzekają się jednak, że elektryczny silnik pełni rolę wyłącznie wspomagacza i fakt, że można dzięki niemu przejechać kilkanaście kilometrów na prądzie, jest jedynie efektem ubocznym. Patrząc na parametry pracy układu, trudno się z tym nie zgodzić.

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance
Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG

Akumulator umieszczony pod tylną kanapą ma pojemność 6,1 kWh i nastawiony jest na szybkie oddawanie i odbieranie energii. By było to możliwe, układ wyposażono w specjalne chłodzenie, gdzie regulacji temperatury podlega każde z 560 ogniw z osobna. Technologia jest zaczerpnięta wprost ze świata Formuły 1.

Dzięki temu reakcja na gaz i uwalnianie potencjału ma być jeszcze lepsza, precyzyjniejsza i ostrzejsza. Kiedy jednak zapragniecie poczuć się bardziej "eko", na pełnym ładowaniu przejedziecie do 12 km, a uzupełnienie baterii będzie możliwe tylko prądem zmiennym o maksymalnej mocy 3,7 kW.

Mercedes-AMG GLC 43, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GLC 43
Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG

Podobnie jak w modelu 43, w 63 także mamy mechaniczny napęd na cztery koła, a ponadto silnik elektryczny przy tylnej osi może także wspomagać przednie koła. Co więcej, w mocniejszym wariancie spotkamy się także z seryjnie montowaną aktywną stabilizacją przechyłów, która regulowana jest elektromechanicznie.

Napęd przekazywany jest na koła, w przypadku obu aut, za pomocą 9-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej. Do zatrzymania zastosowano z kolei czterotłoczkowe zaciski w modelu 43 (z tarczami 370 mm z przodu i 360 mm z tyłu) i sześciotłoczkowe w 63 (z tarczami 390 mm z przodu i 370 mm z tyłu).

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance
Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG

Jeśli chodzi o zewnętrzne detale, nie ma niespodzianki. Mercedes podszedł do sprawy raczej skromnie, stawiając głównie na większe felgi, pionowe poprzeczki na atrapie chłodnicy czy cztery końcówki wydechu zatopione w dyfuzor – okrągłe w przypadku 43 i trapezowe dla 63.

Wnętrze obfituje w skórzane wykończenie, a opcją jest m.in. tapicerka z alcantary. Nie zabrakło ściętej na dole kierownicy czy łopatek do zmiany biegów, a także dodatkowych programów i aplikacji zorientowanych pod sportową i torową jazdę.

Mercedes-AMG GLC 43, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GLC 43
Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG

Ceny oraz dokładna data rynkowego debiutu nie została jeszcze podana. Powstaje jednak pytanie, czy rozchwytywany dotąd GLC, mimo braku dużych silników, wciąż będzie cieszył się takim zainteresowaniem. Odpowiedź powinniśmy poznać już niebawem.

[1/13] Mercedes-AMG GLC 43, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[2/13] Mercedes-AMG GLC 43, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[3/13] Mercedes-AMG GLC 43, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[4/13] Mercedes-AMG GLC 43, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[5/13] Mercedes-AMG GLC 43, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[6/13] Mercedes-AMG GLC 43, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[7/13] Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[8/13] Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[9/13] Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[10/13] Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[11/13] Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[12/13] Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
[13/13] Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, Źródło zdjęć: © Autokult | Mercedes-AMG
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.