Nowe informacje z ElectroMobility Poland. Wiadomo, kto zaprojektuje auta, jakie będą ich cechy i kiedy się pojawią

Nowe informacje z ElectroMobility Poland. Wiadomo, kto zaprojektuje auta, jakie będą ich cechy i kiedy się pojawią25.02.2020 11:46
Projektant Tadeusz Jelec i prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba (fot. ElectroMobility Poland)

O polskim aucie elektrycznym było ostatnio cicho. Teraz prezes spółki ElectroMobility Poland zdradził, kiedy zostaną zaprezentowane pierwsze projekty. Za ich stworzenie będzie odpowiedzialna włoska firma Torino Design oraz uznany polski stylista Tadeusz Jelec.

Projekt polskiej marki samochodów elektrycznych prowadzony jest przez spółkę ElectroMobility Poland od października 2016 roku. Za jego finansowanie odpowiedzialne są cztery polskie koncerny energetyczne – PGE, Energa, Enea i Tauron – które stały się jego równymi udziałowcami po zainwestowaniu 17,5 miliona złotych.

Po trzech latach prowadzenia projektu przewodzący mu Piotr Zaremba zdradza datę prezentacji pierwszych efektów swoich prac. Pierwsze dwa prototypy mają zostać pokazane w połowie bieżącego roku. W rozmowie z PAP prezes ElectroMobility Poland zapowiedział, że spółka ma ambicje stworzyć łącznie aż pięć modeli. Pierwsze mają pojawić się na rynku w roku 2023.

Projekt samochodu ElectroMobility Poland pokazany w zeszłym roku (fot. ElectroMobility Poland)
Projekt samochodu ElectroMobility Poland pokazany w zeszłym roku (fot. ElectroMobility Poland)

Projekt polskiego auta elektrycznego: pięć modeli, zagraniczni partnerzy, polski projektant

Zaremba zdradza, że priorytetem są trzy modele aut kompaktowych, do których później dołączą mniejszy model z segmentu B i większy model rodzinny. Przed końcem czerwca zostaną zaprezentowane prototypy kompaktów w wersji hatchback i SUV. Zaremba informuje, że będą to modele "dostosowane do oczekiwań polskich kierowców", i odpowiadające na trendy rynkowe i zapotrzebowanie naszego rynku.

Jeden z pokazanych prototypów będzie już bliski formie produkcyjnej, czyli będzie to jeżdżące auto posiadające wiele docelowych rozwiązań, natomiast drugi będzie wystawową makietą. Projekty te w następnej fazie mają stać się "obiektem badań marketingowych, w tym oceny stylistyki, cech funkcjonalnych i ergonomii wnętrza".

Zadanie zaprojektowania samochodów spółka ElectroMobility Poland powierzyła włoskiej firmie Torino Design. Jak informuje Piotr Zaremba w rozmowie z PAP, Torino Design to "niezależna firma, która ma na koncie kilkaset projektów dla największych producentów motoryzacyjnych, zarówno marek premium jak Ferrari, McLaren czy BMW, jak i producentów budżetowych, m.in. Fiata".

Na stronie internetowej studia rzeczywiście można znaleźć wymienione firmy wśród klientów, choć nie ma tam informacji na temat tego, w jakim zakresie Włosi byli zaangażowani w produkty tych marek. Wśród ukończonych projektów zaprezentowane są prototypy mniejszych firm oraz model ciągnika marki Kamaz.

Torino Design jest kolejną zagraniczną firmą zaangażowaną w stworzenie polskich aut elektrycznych. Pierwszym strategicznym partnerem była uznana szwajcarska firma inżynieryjna EDAG Engineering, jeden ze światowych liderów w zakresie tworzenia samochodów i wprowadzania ich do produkcji. Prezes Zaremba podkreśla niemniej polski charakter aut elektrycznych tworzonych w kierowanej przez niego spółce. Wskazuje, że to spółka definiuje unikatowe DNA marki oraz współpracuje z polskimi specjalistami.

Jednym z nich jest Tadeusz Jelec, który niedawno zakończył swoją bardzo udaną, trwającą trzy dekady karierę w biurze stylistycznym marki Jaguar. Tam był odpowiedzialny za wiele znanych projektów, współtworzył między innymi sportowy model F-Type oraz jedno z pierwszych kombi w historii marki, XF Sportbrake.

Piotr Zaremba (fot. ElectroMobility Poland)
Piotr Zaremba (fot. ElectroMobility Poland)

Auta ElectroMobility Poland zdefiniowane przez pięć głównych cech

Prezes Zaremba zdradził także, jakimi priorytetami kieruje się ElectroMobility Poland przy pracach nad polskimi autami elektrycznymi. Są to przestronność kabiny oraz atrakcyjny projekt nadwozia. Konkurencyjność względem obecnie dostępnych na rynku modeli ma zapewnić także wyposażenie w technologie łączności ze światem zewnętrznym.

Spółka nie zapomina także o cechach związanych z samą eksploatacją. Mocnymi stronami polskich aut elektrycznych mają być serwis i długość gwarancji. Według prezesa warunki polskiej marki będą lepsze niż to, co obecnie oferuje konkurencja. Jego atrakcyjność w polskich realiach mają zapewnić także konkurencyjne całkowite koszty posiadania samochodu.

Zaremba spodziewa się, że w latach 2022-2023 koszty użytkowania aut elektrycznych będą już niższe niż spalinowych. Polskiej spółce ma pomóc fakt, że jej udziałowcami są polskie firmy energetyczne, dzięki którym producent "będzie mógł zaoferować w jednej miesięcznej racie nie tylko pojazd, ale również wszystko to, co jest potrzebne do jego ładowania czy współpracy z przydomowym źródłem odnawialnej energii".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.