VW zapowiada zmiany. Stawia na cyfryzację i elektryfikację, ale Passat i Golf jeszcze nie umrą

VW zapowiada zmiany. Stawia na cyfryzację i elektryfikację, ale Passat i Golf jeszcze nie umrą05.03.2021 13:47
Ralf Brandstätter przedstawił najnowszą strategię marki na najbliższe lata
Źródło zdjęć: © fot. Volkswagen

VW chce przyspieszyć swoją transformację nową strategią "Accelerate". Jej głównymi założeniami jest nie tylko elektryfikacja, ale też globalna cyfryzacja. Ale spokojnie, niektóre spalinowe modele jeszcze pożyją. Przynajmniej na razie.

  • W ciągu najbliższych lat Volkswagen zmieni się, jak nigdy dotąd – takimi słowa Ralf Brandstätter, prezes Volkswagena, rozpoczął wideokonferencję, na której marka przedstawiła swoją strategię na najbliższe lata. VW składał już wiele deklaracji, jednak jedną z najważniejszych wydaje się neutralność emisyjna do 2050 r.

Teraz producent zamierza przyspieszyć swoją transformację, przede wszystkim elektryczną, ale też cyfrową, za pomocą strategii "Accelerate". Filarami zmian mają być elektryfikacja, cyfrowo zdefiniowane produkty, nowe modele biznesowe oparte na zebranych danych oraz autonomiczna jazda.

Elektryfikacja elektryfikacją, ale spalinowe modele jeszcze nie znikną

Volkswagen zamierza do 2030 r. zwiększyć swój udział sprzedaży aut elektrycznych do 70 proc. w Europie oraz do 50 proc. w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Główną siłą napędową mają być nowe modele spełniające wymagania różnych grup odbiorców – w każdym roku przewiduje się premierę nowego auta. I tak w najbliższym czasie pojawi się m.in. ID.4 GTX z napędem na 4 koła, ID.5, ID.Buzz czy Aero B (z największym zasięgiem 700 km).

Główne założenia strategii "Accelerate", Źródło zdjęć: © fot. Volkswagen
Główne założenia strategii "Accelerate"
Źródło zdjęć: © fot. Volkswagen

Oprócz tego Volkswagen ma w planach wprowadzenie w 2025 r. modelu mniejszego od ID.3, kosztującego ok. 20 tys. euro, dostępnego dla szerszego grona klientów. Do tego czasu takie składowe jak wydajność, pojemność akumulatorów czy zasięg mają być stale optymalizowane, a w 2026 r. zadebiutuje nowa platforma napędowa dla elektryków, będąca flagowym założeniem projektu Trinity.

A gdzie w tym wszystkim modele spalinowe? Nie musicie się bać o przyszłość takich aut jak Golf, Passat, Tiguan czy T-Roc. Przynajmniej na razie. Prezes VW zapowiedział, że doczekają się one następców, choć należy się spodziewać zoptymalizowanych pod kątem wydajności i częściowo zelektryfikowanych napędów, jak np. hybrydy plug-in, które będą już w stanie bezemisyjnie przejechać nawet 100 km. Ralf Brandstätter przyznał, że jednostki spalinowe przez jakiś czas jeszcze będą potrzebne. Nie wszystkie modele jednak przetrwają. Chwilowo nie ma planów, by np. rodzinny Touran doczekał się następcy.

Cyfryzacja ponad wszystko

Poza elektryfikacją to właśnie w cyfryzacji Volkswagen widzi swoją przyszłość. Dopiero co marka zakomunikowała, że jeszcze od tego roku usługi w modelach z rodziny ID będą aktualizowane przez chmurę. Takie aktualizacje mają się odbywać co 3 miesiące i jednocześnie proponować dostosowane do potrzeb użytkownika usługi.

Do cyfrowego świata ma zostać także przeniesiona obsługa klienta poprzez rozwój systemu ID.Digital, czuwającego również nad wspomnianymi aktualizacjami. Według szacunków, w ciągu 2 lat powstanie flota licząca 500 tys. pojazdów, dzięki czemu Volkswagen będzie mógł globalnie dopracowywać swoje produkty i usługi, by finalnie lepiej dopasowywać je do indywidualnych potrzeb.

W oparciu o cyfryzacje ma także działać nowy model biznesowy, dopasowujące usługi mobilności i zarządzający modelem sprzedaży, dostosowanym do możliwości klienta. W przyszłości Volkswagen zamierza ograniczyć mnogość oferowanych wersji, aby unikać sytuacji jednostkowych produkcji i zalegania aut na placach. Pojazd będzie miał praktycznie od początku całe możliwe wyposażenie, które użytkownik będzie mógł odblokować za pomocą chmury.

Przykładowo, jeśli system rozpozna, że użytkownik jeździ w trasy, a nie ma funkcji adaptacyjnego tempomatu, zostanie mu zaproponowane odblokowanie tej usługi, rzecz jasna za odpowiednią opłatą. Dzięki temu ma ulec zmniejszeniu złożoność produkcji, a co za tym idzie – końcowe koszty.

A na deser, rozwój autonomicznych systemów jazdy

Chociaż pierwsze usługi mają zostać uruchomione w najbliższym czasie, cała machina ma ruszyć pełną parą dopiero w 2026 r. A przynajmniej wtedy zobaczymy pierwsze efekty strategii rozbudowanej cyfryzacji czy nowego modelu biznesowego, będące składową projektu Trinity. W jego skład wchodzi także upowszechnienie systemów autonomicznej jazdy, w które Volkswagen zamierza inwestować i rozwijać.

Jednocześnie zarząd chce rozszerzyć dostępność systemów autonomicznej jazdy od 2. do 4. poziomu, by nie były jedynie przywilejem dla zamożniejszych klientów. Elementem układanki ułatwiającej wprowadzenie systemów ma być rozbudowana sieć neuronowa, bazująca na wymianie danych między pojazdami o sytuacji drogowej, warunkach pogodowych oraz informacjach zapamiętanych z wcześniej pokonywanych tras. Czy wszystkie te założenia i plany faktycznie uda się wprowadzić Volkswagenowi, przekonamy się w najbliższych latach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.