VW pracuje nad autonomicznym robotem ładującym samochody elektryczne

Volkswagen wpadł na pomysł stworzenia autonomicznego robota, który bez ingerencji człowieka może transportować i podłączać do auta elektrycznego przenośną stację ładowania. Jedno jest pewne – wreszcie skończyłyby się spory o miejsca dedykowane pojazdom zasilanym prądem.

Przenośne stacje ładowania miałyby mieć pojemność 25 kWhPrzenośne stacje ładowania miałyby mieć pojemność 25 kWh
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

Rozwój elektromobilności w Volkswagenie nabrał w ostatnim czasie tempa. W 2020 roku do salonów trafi ID.3, a w drodze są kolejne modele. Wiadomo jednak, że tego typu pojazdy potrzebują też odpowiedniej infrastruktury. Dlatego też inżynierowie z Volkswagen Group Components pracują nad rewolucyjnym rozwiązaniem, które rozwiązałyby problem stacjonarnych stacji ładowania na parkingach podziemnych czy w centrach handlowych.

Ich propozycją jest robot transportujący przenośne ładowarki do samochodów. Wykorzystując liczne kamery i czujniki jest w stanie samodzielnie poruszać się po parkingu, a dzięki aplikacji lub komunikacji Car-to-X potrafi rozpoznać zaparkowany elektryczny pojazd w swoim obszarze. Do tego może sam podłączyć i odłączyć auto do ładowania wliczając w to otwieranie i zamykanie klapki skrywającej port ładowania.

Działa to tak. Gdy robot wykryje samochód elektryczny, odczepi przenośny akumulator ze stacji dokującej, przywiezie go do pojazdu i podłączy. Tam zostawia ładowarkę i odjeżdża w poszukiwaniu kolejnych głodnych aut. Do poprzedniego wozu wróci wtedy, gdy będzie już w pełni naładowany. Odłączy od niego ministację i odwiezie ją z powrotem do centrali.

Pojemność przenośnego akumulatora określana jest na 25 kWh. Może nie jest to wartość pozwalająca na naładowanie do pełna większości aut elektrycznych, ale z pewnością pozwoli to na zyskanie dodatkowych kilkudziesięciu kilometrów zasięgu. VW mówi też o możliwości szybkiego ładowania do 50 kW.

"Mobilny robot ładujący może wywołać rewolucję w ładowaniu na wszelkiej maści parkingach: zarówno piętrowych, jak i podziemnych. Dzięki niemu infrastruktura ładowania przychodzi do samochodu, a nie na odwrót. Pozwoli to na zelektryfikowanie każdego miejsca parkingowego za jednym zamachem i bez skomplikowanych działań infrastrukturalnych" – mówi Mark Möller szef rozwoju Volkswagen Group Components.

Pomysł ten z pewnością pozwoli na większą swobodę parkowania, która obecnie utrudniona jest ze względu na stacjonarne stacje ładowania. W przypadku takiego robota, zarówno auta spalinowe, jak i elektryczne, mogłyby parkować na tych samych miejscach i nikt nikomu by nie zajmował specjalnie wyznaczonych stanowisk.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie