VW pracuje nad autonomicznym robotem ładującym samochody elektryczne
Volkswagen wpadł na pomysł stworzenia autonomicznego robota, który bez ingerencji człowieka może transportować i podłączać do auta elektrycznego przenośną stację ładowania. Jedno jest pewne – wreszcie skończyłyby się spory o miejsca dedykowane pojazdom zasilanym prądem.
27.12.2019 | aktual.: 13.03.2023 13:37
Rozwój elektromobilności w Volkswagenie nabrał w ostatnim czasie tempa. W 2020 roku do salonów trafi ID.3, a w drodze są kolejne modele. Wiadomo jednak, że tego typu pojazdy potrzebują też odpowiedniej infrastruktury. Dlatego też inżynierowie z Volkswagen Group Components pracują nad rewolucyjnym rozwiązaniem, które rozwiązałyby problem stacjonarnych stacji ładowania na parkingach podziemnych czy w centrach handlowych.
Ich propozycją jest robot transportujący przenośne ładowarki do samochodów. Wykorzystując liczne kamery i czujniki jest w stanie samodzielnie poruszać się po parkingu, a dzięki aplikacji lub komunikacji Car-to-X potrafi rozpoznać zaparkowany elektryczny pojazd w swoim obszarze. Do tego może sam podłączyć i odłączyć auto do ładowania wliczając w to otwieranie i zamykanie klapki skrywającej port ładowania.
Działa to tak. Gdy robot wykryje samochód elektryczny, odczepi przenośny akumulator ze stacji dokującej, przywiezie go do pojazdu i podłączy. Tam zostawia ładowarkę i odjeżdża w poszukiwaniu kolejnych głodnych aut. Do poprzedniego wozu wróci wtedy, gdy będzie już w pełni naładowany. Odłączy od niego ministację i odwiezie ją z powrotem do centrali.
Pojemność przenośnego akumulatora określana jest na 25 kWh. Może nie jest to wartość pozwalająca na naładowanie do pełna większości aut elektrycznych, ale z pewnością pozwoli to na zyskanie dodatkowych kilkudziesięciu kilometrów zasięgu. VW mówi też o możliwości szybkiego ładowania do 50 kW.
"Mobilny robot ładujący może wywołać rewolucję w ładowaniu na wszelkiej maści parkingach: zarówno piętrowych, jak i podziemnych. Dzięki niemu infrastruktura ładowania przychodzi do samochodu, a nie na odwrót. Pozwoli to na zelektryfikowanie każdego miejsca parkingowego za jednym zamachem i bez skomplikowanych działań infrastrukturalnych" – mówi Mark Möller szef rozwoju Volkswagen Group Components.
Pomysł ten z pewnością pozwoli na większą swobodę parkowania, która obecnie utrudniona jest ze względu na stacjonarne stacje ładowania. W przypadku takiego robota, zarówno auta spalinowe, jak i elektryczne, mogłyby parkować na tych samych miejscach i nikt nikomu by nie zajmował specjalnie wyznaczonych stanowisk.