Pierwsza jazda: Toyota RAV4 GR Sport - szczypta pikanterii jeszcze nikomu nie zaszkodziła

TestyToyotaPierwsza jazda: Toyota RAV4 GR Sport - szczypta pikanterii jeszcze nikomu nie zaszkodziła03.02.2023 13:23
Toyota RAV4 GR Sport
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Usportowione linie, stanowiące swoisty wstęp do bardziej rasowych odmian to nic nowego. Możecie się śmiać, ale popyt na sportowy look nawet zwyczajnych aut nie jest wśród klientów marginalny. Japończycy zdają sobie z tego sprawę, dlatego postanowili dodać szczypty sportu także do modelu RAV4. Nie jest to przypadkowy ruch, a ja miałem okazję sprawdzić możliwości auta w mroźnej Szwecji.

Drogę Toyoty RAV4 można podsumować powiedzeniem "od zera do bohatera", bowiem gdy debiutowała w latach 90. stanowiła niszę. Dziś to ona należy do zespołu rozdającego karty i to nie tylko w Polsce, ale także na świecie. Wystarczy wspomnieć, że to trzeci najchętniej kupowany u nas model Toyoty, a w zestawieniu sprzedażowym SUV-ów w Polsce, zgarnia aż 16,5-procentowy kawałek tortu, plasując się na drugim miejscu.

Dotychczasowe wprowadzenie linii GR Sport do pięciu modeli (Corolli, C-HR, Yarisa, Yarisa Cross i Hiluxa) spotkało się z pozytywnym odbiorem. Czas więc na tę samą operację w RAV4, która w usportowionej odmianie oznaczać ma topową wersję.

Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Toyota RAV4 GR Sport
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Sportowy look wciąż w modzie

W mroźny, szwedzki poranek, z satysfakcjonująco chrupiącym pod butami śniegiem i przebijającym się dopiero znad horyzontu słońcem mimo godziny 9, powitała mnie toyota RAV4 GR sport. Nie mogę nie przyznać, że i tak już korzystne kształty japońskiego SUV-a zostały trafnie podkreślone kilkoma dodatkami.

To przede wszystkim zewnętrzne wyróżniki, mające dodać szczypty pikanterii, będą odróżniać RAV4 GR Sport od wersji Executive. Przynajmniej na pierwszy rzut oka. Poza znaczkami GR dostaniemy zderzaki o zmienionym kształcie, grill ze specjalnym wzorem kratki, czarne wykończenia detali, czarny dach oraz 19-calowe felgi z zarezerwowaną tylko dla GR Sport kompozycją.

[1/4] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/4] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/4] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/4] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Toyota nie chciała jednak poprzestać na kwestiach wizualnych. Inżynierowie wzięli też na warsztat podwozie. Efekt? Sztywniejsze o 7 proc. z przodu i 13 proc. z tyłu zawieszenie. Modyfikacje mają pozytywnie wpłynąć na stabilność przy wyższych prędkościach, jednak tych na suto ośnieżonych szwedzkich drogach nie mieliśmy okazji rozwinąć.

Dobra wiadomość jest taka, że na zwiększonej sztywności nie ucierpiał komfort. RAV4 wciąż pozostaje wygodna i przewidywalna w jeździe, zyskując nieznacznie na precyzji i pewności prowadzenia. Obawiający się o SUV-owe parametry auta mogą spać spokojnie — prześwit się nie zmienił, więc zjazd z asfaltowej drogi dalej nie będzie problemem. Szkoda jednak, że nie pokuszono się o delikatne ujęcie siły wspomagania kierowcy. Podejrzewam jednak, że przeciętny zainteresowany RAV4 nie zwróciłby na to uwagi.

[1/5] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/5] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/5] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Toyota | Toyota
[4/5] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Toyota | Toyota
[5/5] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Toyota | Toyota

Jeśli ktoś oczekuje po tym aucie czysto sportowych doznań — nie tędy droga. Ale spokojnie, dynamiki też nie zabraknie. GR Sport dostępny będzie u nas wyłącznie w wersji hybrydowej i tylko z napędem na cztery koła. Oznacza to sumarycznie 222 KM i sprint do setki w 8,1 s, co jest przyzwoitym i zupełnie wystarczającym wynikiem jak na tę klasę. Zresztą, nie oszukujmy się. Ten samochód ma dwa zadania — brylować ekonomią (w Szwecji zużywał ok. 6,8 l/100 km mimo opon z kolcami) i wyglądać.

Dlatego muszę jeszcze wspomnieć o skórzano-zamszowej tapicerce, ciemnoszarych akceptach oraz kolejnych logach GR na kokpicie. Tutaj znacznie ważniejszymi z punktu widzenia użytkownika są jednak inne kwestie. GR Sport jest pierwszą "ravką", która została obdarzona nowym systemem multimedialnym, cyfrowymi zegarami oraz nową generacją kamery 360 stopni (ze znacznie lepszą jakością obrazu).

[1/6] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/6] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/6] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/6] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[5/6] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[6/6] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Wspomniane zegary oraz multimedia mogliśmy już poznać m.in. w odświeżonej Corolli oraz Corolli Cross. Pozostałe wersje RAV4 będą sukcesywnie uzupełniane o wspomniane dodatki w dalej części roku. I jest to bardzo dobra wiadomość, bo wprowadza to oczekiwany i potrzebny powiew świeżości. 10,5-calowy centralny ekran co prawda wciąż wystaje poza obrys deski i nieco zasłania widoczność, ale jego nowa szata graficzna oraz "wnętrzności" zrywają z przestarzałym i powolnym stylem poprzednika.

Poza ładniejszym interfejsem do kompletu dołączyło też sporo nowinek technicznych, które przestają być wyłącznie domeną aut klasy premium. Poza łącznością z internetem, a co za tym idzie aktualizacjami przez chmurę czy nawigacją online, wprowadzony został asystent głosowy, który ochrzczono... nie zgadniecie jak. "Hey Toyota". Jego możliwości wykraczają poza ustawienie nawigacji czy wybranie numeru. System rozumie naturalne zdania i może np. podnieść temperaturę, gdy powiemy, że jest nam zimno.

[1/4] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/4] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/4] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/4] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Toyota | Toyota

Całość stawia RAV4 w znacznie korzystniejszym świetle. Ale czy na tyle dobrym, by klienci chcieli za nią zapłacić 233 tys. zł (bo od tylu stratuje cennik RAV4 GR Sport)? Wiem, co zaraz powiedzie. "Matko, jak drogo". "Przecież nikt tego nie kupi". "Czy oni oszaleli?". Otóż nie do końca. Dotychczas najwyższa odmiana, Executive, stanowi ponad 1/5 sprzedaży RAV4 i jest drugą najczęściej wybieraną wersją. Jej ceny zaczynają się od 217,9 tys. zł, a jeśli weźmiemy wersję z napędem na cztery koła — od 227,8 tys. zł.

Co istotne, główne grono odbiorców stanowią osoby prywatne, a nie firmy, jak ma to miejsce w przypadku Yarisa czy Corolli. Jak widać chętnych na doposażone RAV4 nie brakuje. W konsekwencji perspektywa dopłacenia 8 tys. zł za nieco zadziorniej wyglądający samochód (choć pozbawiony m.in. podgrzewanych skrajnych tylnych siedzeń czy wentylowanych foteli przednich) oraz kilka emblematów Gazoo Racing, które w ostatnim czasie zrobiły sporo szumu, wydaje się niewygórowaną ceną. Co, podejrzewam, potwierdzi się w najbliższych miesiącach.

[1/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[2/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[3/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[4/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[5/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[6/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[7/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[8/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[9/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[10/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[11/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[12/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[13/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[14/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[15/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[16/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[17/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[18/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[19/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[20/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[21/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[22/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[23/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[24/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[25/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[26/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[27/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[28/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[29/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[30/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[31/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Toyota | Toyota
[32/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
[33/33] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.