Ponad połowa ankietowanych chce auto z napędem elektrycznym. Duże zainteresowanie potwierdzają statystyki

Ponad połowa ankietowanych chce auto z napędem elektrycznym. Duże zainteresowanie potwierdzają statystyki20.05.2020 13:52
Mimo spadku sprzedaży aut elektrycznych, statystyki pierwszych czterech miesięcy wciąż są lepsze niż przed rokiem
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński

Epidemia skutecznie wywróciła do góry nogami europejski rynek nowych samochodów. Straty liczą niemal wszyscy, ale statystyki pokazują wzrostowy trend w przypadku samochodów elektrycznych. Mimo że zewsząd słyszy się negatywne komentarze na temat samochodów z napędem alternatywnym, większe zainteresowanie potwierdzają też wyniki przeprowadzonej ankiety.

Straty związane z epidemią koronawirusa liczą niemal wszyscy producenci. Rejestracje nowych aut osobowych w niektórych krajach na Starym Kontynencie spadły w kwietniu nawet aż o 98 proc. Statystyki pokazują, że w całym tym zamieszaniu, na wpół wygranej pozycji są pojazdy z napędem alternatywnym. Także w Polsce.

Według danych PZPM, pod koniec kwietnia łączna liczba zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym wyniosła 11 132 sztuki, przy czym większość z nich, bo aż 6267, to auta czysto elektryczne (BEV). Mimo że sprzedaż w kwietniu nie wyglądała różowo (zarejestrowano o połowę mniej aut niż w marcu; winę za to ponoszą m.in. czasowo zamknięte salony), to pozwoliła utrzymać wzrostowy trend zainteresowania tego typu pojazdami. Co ciekawe, w kwietniu w Polsce zostało zarejestrowanych więcej aut elektrycznych niż w Irlandii wszystkich samochodów osobowych.

Od początku roku na polskich drogach przybyło 2136 aut z napędem elektrycznym, co oznacza 45-procentowy wzrost względem pierwszych czterech miesięcy ubiegłego roku. Dla porównania, wszystkich samochodów osobowych w ciągu pierwszych czterech miesięcy przybyło o 34 proc. mniej niż w analogicznym okresie w zeszłym roku. Sukcesy świętują także auta elektryczne w całej Europie, gdzie w marcu Tesla Model 3 była drugim najczęściej rejestrowanym autem na Starym Kontynencie.

Stopniowo rośnie też infrastruktura ładowania. Choć liczba zainstalowanych urządzeń w kwietniu była mniejsza niż w poprzednich miesiącach, w Polsce funkcjonuje już 2106 punktów ładowania na 1131 stacjach. 1/3 z nich to tzw. stacje szybkiego ładowania prądem stałym (DC).

Nikt nie lubi aut elektrycznych. Czyżby?

Wiele osób otwarcie krytykuje samochody elektryczne, zarzucając im, że zabijają "prawdziwą motoryzację". Inni narzekają na liczne ograniczenia związane z napędem alternatywnym, przede wszystkim w postaci niewystarczającego zasięgu. Co mówią statystyki?

Według badania InsightOut Lab, prowadzonego we współpracy z Volkswagenem, 18 proc. Polaków stwierdziło, że zdecydowanie chciałoby mieć samochód elektryczny. Nieco ponad 1/3 ankietowanych zadeklarowała, że raczej chciałaby wejść w posiadanie takiego auta. W sumie daje to ponad 50 proc. odpowiedzi na "tak". Na "nie" było w sumie 23 proc. osób.

Podobne wyniki uzyskało w swoich badaniach jakiś czas temu Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. 28 proc. osób, które w ciągu najbliższych 3 lat planują zakup samochodu, rozważa nabycie auta elektrycznego lub hybrydy plug-in. Co więcej, taki sam odsetek zadeklarował zainteresowanie pojazdem z silnikiem Diesla.

Według tego samego badania największy wpływ na decyzję o kupnie auta elektrycznego ma dofinansowanie od rządu, choć równie ważne mogłoby być zwolnienie z podatku VAT. O ile wciąż czekamy na nabór wniosków dla osób prywatnych na długo zapowiadane dofinansowania aut elektrycznych, tak pojawiła się szansa dla drugiego rozwiązania. Komisja Europejska ma zająć się planowaniem przestawienia motoryzacji na elektryczny tor, czego efektem ma być możliwość zrezygnowania z podatku VAT.

Zarówno pierwszy, jak i drugi zabieg z pewnością jeszcze bardziej zwiększyłby udział aut elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Na razie jednak zainteresowani muszą wykazać się cierpliwością.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.