Popyt na elektryki spada? Dyrektor generalny Volvo: "My tego nie widzimy"

Popyt na elektryki spada? Dyrektor generalny Volvo: "My tego nie widzimy"08.02.2024 16:57
Volvo EX30 jest kluczowym modelem w planach Volvo na 2024 rok
Źródło zdjęć: © WP | Maciej Gomułka

Dyrektor generalny Volvo Jim Rowan przyznał, że zarówno jego marka, jak i cały segment premium nie odczuwają zmian związanych z popularnością aut elektrycznych. Wskazał jednak powód, przez który inni producenci mogą mieć odmienny punkt widzenia.

Po kilkuletnim konsekwentnym wzroście rynku samochodów elektrycznych ostatnie miesiące 2023 r. pokazały zmianę tej tendencji. Zmiany w programach dopłat w wielu europejskich państwach, wątpliwości pod kątem ekologii, a także spowolnienie wzrostów sprzedaży (w niektórych przypadkach wręcz spadki) – tak wyglądała końcówka zeszłego roku.

Nie można jeszcze mówić o regresie — byłoby to spore nadużycie. Niemniej jednak zmiany rynkowe widać gołym okiem, a liczba kierowców sceptycznie nastawionych do elektryków ponownie zaczyna rosnąć. W obliczu obecnych nastrojów oraz wątpliwości co do przyszłości zakazu sprzedaży spalinówek w 2035 roku, wielu producentów zaczyna wahać się, czy stawianie wyłącznie na elektryki rzeczywiście ma sens.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Audi Q5 vs Volvo XC60 - Polacy kochają je najbardziej

Tych wątpliwości jednak absolutnie nie ma Volvo, które w filozofię agresywnej elektryfikacji jest naprawdę mocno zaangażowane. Szwedzi już jakiś czas temu ustalili, że po 2030 roku nie sprzedadzą ani jednego nie-elektrycznego auta. Nie i kropka.

Czy jednak osób zarządzających marką nie martwią ostatnie wydarzenia w branży motoryzacyjnej? Okazuje się, że absolutnie nie. W rozmowie z "Automotive News Europe" potwierdził to sam Jim Rowan. Dyrektor generalny Volvo Cars jest zdania, że obecne kłopoty dotykają tylko i wyłącznie rynku aut popularnych. Producenci premium mają nie odczuwać zawirowań tak mocno, jak marki masowe.

Być może na rynek masowy wpłynął fakt, że niektóre koncerny nie osiągnęły parytetu cenowego z samochodami spalinowymi. W segmencie premium tego nie widzimy. Widzimy za to, że segment rośnie, a ma przejmujemy w nim udział. Jesteśmy firmą o najwyższym udziale w segmencie BEV i mamy najwyższe marże w sektorze pojazdów elektrycznych innych niż Tesla.

Jim Rowan

dyrektor generalny Volvo Cars

Rzeczywiście, choć Volvo twardo trzyma się swojej filozofii, poprzedni rok miało bardzo dobry. Marża brutto w drugiej połowie 2023 roku na samych tylko modelach elektrycznych wyniosła 13 proc. Jest to aż 4-krotny wzrost. Na przestrzeni 12 miesięcy zaś współczynnik ten wyniósł 9 proc. Warto jednak dodać, że w przypadku aut hybrydowych i spalinowych marża brutto wyniosła aż 23 proc.

Doładowaniem dla Volvo ma być premiera EX30, który ma osiągnąć pułap marży brutto na poziomie 15-20 proc. Szwedzka marka nadal nie zapomina również o hybrydach. Zapowiedziano, że wsparcie dla tej linii — zarówno "miękkich hybryd", jak i plug-in — będzie trwało aż do 2030 roku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.