Nowa gigafabryka Volvo. Zaopatrzy w baterie pół miliona aut rocznie

Volvo we współpracy ze spółką Northvolt rozpoczęło właśnie budowę swojej nowej gigafabryki akumulatorów. Szwedzki zakład ma być gotowy w ciągu trzech lat i jest dla marki kluczową inwestycją.

Wizualizacja nowej fabryki Volvo w GöteborguWizualizacja nowej fabryki Volvo w Göteborgu
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Northvolt
Kamil Niewiński

Volvo naprawdę poważnie podchodzi do tematu elektryfikacji swojej gamy. W ciągu ostatnich miesięcy Szwedzi zaprezentowali wiele istotnych modeli na prąd, jak EX90 czy EX30, a to przecież dopiero początek. Już w 2030 r. Volvo chce bowiem przejść wyłącznie na sprzedaż samochodów elektrycznych. By jednak móc sobie na to pozwolić, konieczna jest odpowiednia infrastruktura.

To właśnie dlatego nie dziwi budowa nowej gigafabryki akumulatorów do samochodów elektrycznych, która według planu rozpocznie się w październiku 2023 r. Volvo nawiązało w tym celu współpracę z firmą Northvolt, potężnym graczem na rynku baterii, współpracującym już m.in. z BMW czy Volkswagenem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektromobilność działa lokalnie. "Przeżywamy prawdziwy boom"

Według informacji dostarczanych przez spółkę Northvolt nowa fabryka będzie w stanie produkować rocznie baterie o łącznej pojemności 50 GWh, co pozwoli na zapewnienie akumulatorów dla nawet 500 tys. aut marek Volvo i Polestar rocznie. Zakład ma rozpocząć swoje działanie w 2025 r., tworząc przy okazji nawet 3000 nowych miejsc pracy. Wartość inwestycji jest wyceniana na 30 mld koron szwedzkich (ok. 12 mld złotych).

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem