Prawdziwy obraz rynku samochodów elektrycznych. Niemal wszystkie kupują firmy

Prawdziwy obraz rynku samochodów elektrycznych. Niemal wszystkie kupują firmy15.07.2019 06:06
83 proc. z zarejestrowanych BMW i3 w tym roku należy do jednej firmy
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

A tak na dobrą sprawę to gdyby nie car sharing, rynek aut na prąd by niemal nie istniał. Faktem jest, że nowe samochody elektryczne rejestrują w Polsce niemal wyłącznie firmy i jeszcze długo, a być może nawet nigdy się to nie zmieni.

Skąd tak odważna teza? Ponieważ ceny aut elektrycznych wciąż są wysokie i nie do końca jestem w stanie uwierzyć, że spadną na tyle wcześnie, by w Polsce auta elektryczne były kupowane przez klientów indywidualnych.

Zanim to się stanie, sposób nabywania czy raczej użytkowania samochodów może się już radykalnie zmienić. Jeśli już auta elektryczne będą wyjeżdżały z salonów, to tylko za pośrednictwem firm leasingowych i najmujących, które to będą pierwotnymi właścicielami. W ten sposób statystyki są i pozostaną na lata wypaczone, ponieważ nie poznamy do końca prawdziwej skali zakupu aut na prąd przez Polaków.

To jak wielka jest znaczną część takich pojazdów kupują firmy, pokazuje najnowszy raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. W pierwszym półroczu 2019 roku w Polsce zarejestrowano 945 czysto elektrycznych samochodów osobowych i jest to 0,34 proc. ogółu wszystkich zarejestrowanych nowych samochodów osobowych. Z tego aż 96,8 proc. należy do firm i w tym również liczą się jednoosobowe działalności gospodarcze oraz spółki cywilne.

To jednak nie jest pełny obraz. Pośród blisko tysiąca rejestracji elektryków, 603 samochody to BMW i3. Jest to najpopularniejszy model elektryczny w Polsce, ale w tym roku. Bo z tego 500 sztuk trafiło do floty firmy Innogy Go zajmującej się car sharingiem.

Drugie miejsce z wynikiem 106 sztuk zajmuje Nissan Leaf, który z kolei uzupełnia flotę firmy car sharingowej Vozilla. I w tej samej firmie służy 40 egzemplarzy Renault Zoe, których w tym roku pojawiło się na drogach w Polsce łącznie 50.

Jak więc widać, nie świadczy to wcale o popularności tych modeli, lecz o dobrych warunkach umowy pomiędzy dealerem a firmą car sharingową. Dlatego bardzo ostrożnie trzeba podchodzić do statystyk sprzedaży samochodów elektrycznych. Tym bardziej, że pozostałe egzemplarze najczęściej rejestrują dealerzy do jazd testowych czy inne firmy, które traktują te pojazdy np. jako nośniki reklamy.

10 najczęściej rejestrowanych aut elektrycznych w Polsce w 2019 roku:

  • BMW i3 – 603 szt.
  • Nissan Leaf – 106 szt.
  • Renault Zoe – 50 szt.
  • Jaguar I-Pace – 43 szt.
  • Audi e-tron – 42 szt.
  • Volkswagen e-Golf – 27 szt.
  • Hyundai Kona – 23 szt.
  • Tesla Model 3 – 16 szt.
  • Tesla Model S – 10 szt.
  • Tesla Model X – 8 szt.

Jak myślicie, czy to się zmieni? Na razie będzie to bardzo trudne, a państwowe dotacje mogą nieznacznie lub prawie wcale nie wpłynąć na zakup samochodów elektrycznych przez osoby prywatne. Tym bardziej, że obecnie nie tylko ceny, ale też brak przekonania wpływa na brak zainteresowania.

Warto będzie obserwować rynek drogich i luksusowych elektryków o dużym zasięgu, takich jak Jaguar I-Pace czy Audi e-tron, które swoimi parametrami (m.in. zasięg i osiągi) mocno zbliżają się do klasycznych aut spalinowych. Jeśli te znajdą zainteresowanie indywidualne, to niebawem takie parametry będą oferowały samochody znacznie tańsze i może się to przełożyć na klientów prywatnych.

Może być jednak tak, że praktycznie wszystkie nowe pojazdy elektryczne będą wyjeżdżały z salonów za sprawą firm car sharingowych, leasingowych i zajmujących się najmem długoterminowym. Prędzej czy później trafią do osób prywatnych, ale już jako używane. I w ten sposób nigdy nie poznamy skali wyboru nowych pojazdów na prąd przez osoby indywidualne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.