Samochody ekologiczne. Europa wyprzedziła Chiny w "elektrykach", Polacy wolą hybrydy

Samochody ekologiczne. Europa wyprzedziła Chiny w "elektrykach", Polacy wolą hybrydy16.08.2020 14:01
W skali kraju liczba punktów ładowania wciąż jest za mała. W garażu też nie każdy może uzupełnić zapas prądu.
Źródło zdjęć: © Mariusz Zmysłowski

Mimo pandemii koronawirusa rok 2020 będzie w Europie rekordowy pod względem popularności samochodów o napędzie elektrycznym oraz hybryd plug-in. Polscy nabywcy stawiają jednak na inne, ale również ekologiczne rozwiązanie.

Europa przed Chinami

W ciągu siedmiu pierwszych miesięcy 2020 r. w Europie nabywców znalazło 269 tys. samochodów elektrycznych oraz 231 tys. hybryd typu plug-in, a więc umożliwiających ładowanie akumulatorów z zewnętrznego źródła, informuje "Automotive News Europe". Łącznie daje to 500 tys. pojazdów. W tym samym czasie w Chinach, które od lat stanowią potężny wycinek światowego rynku motoryzacyjnego, sprzedano ok. 378 tys. aut elektrycznych oraz 108 tys. hybryd plug-in. Razem to 486 tys. samochodów osobowych, które można ładować z sieci energetycznej.

Rosnące zainteresowanie Europejczyków samochodami elektrycznymi i hybrydami plug-in można wiązać z rządowymi planami dopłat do takich aut, które uruchomiono w niektórych państwach Starego Kontynentu, by pobudzić sprzedaż aut w czasie zagrożenia ze strony SARS-CoV-2. Jak zauważa ANE, w tym samym czasie chiński rząd obniża wsparcie dla osób, które decydują się na samochód o napędzie elektrycznym.

Zdaniem berlińskiej firmy analitycznej Matthias Schmidt na koniec 2020 r. liczba sprzedanych w Europie samochodów elektrycznych oraz hybryd typu plug-in ma przekroczyć milion. Wykonanie tego planu ułatwi prawdopodobne zwiększenie dostępności samochodów elektrycznych i liczby oferowanych na Starym Kontynencie modeli. Według wyliczeń Jato Dynamics obecnie na dziesięć zelektryfikowanych samochodów kupowanych w Europie przypada tylko 17 samochodów z silnikiem Diesla. Udziału zelektryfikowanych pojazdów nie da się więc już uznać za marginalny. A jak jest u nas?

Wolimy hybrydy

Okres przyjmowania wniosków o dopłatę do zakupu elektrycznego pojazdu w ramach programu "Zielony Samochód" już minął. W pierwszym naborze z takiej możliwości postanowiło skorzystać jedynie 262 Polaków. Tymczasem według Instytutu Badań Rynku Samochodowego SAMAR od początku stycznia do końca lipca 2020 r. w Polsce zarejestrowano 1434 auta elektryczne. To co prawda o 52 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r., ale wciąż o wiele mniej niż w przypadku tradycyjnych hybryd.

Według danych SAMAR-u w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2020 r. w Polsce zarejestrowano 32 410 zelektryfikowanych samochodów osobowych. Najliczniejszą grupę wśród nich stanowiły tradycyjne hybrydy. Wśród 16 102 takich aut najpopularniejsza była Toyota Corolla, która znalazła 5165 nabywców.

Na drugim miejscu wśród zelektryfikowanych samochodów osobowych znalazły się miękkie hybrydy (typu mild). W ciągu siedmiu miesięcy 2020 r. w Polsce zarejestrowano 13 243 takie auta, a najczęściej wybór klientów padał na Volvo XC60 (1397 szt.). Na tym tle sprzedaż hybryd typu plug-in – 1631 szt. (najpopularniejszy model: Skoda Superb, 239 szt.) czy wspomniana sprzedaż samochodów elektrycznych to niewiele.

Dane z całej Europy pokazują nieco inne proporcje. Według JATO Dynamics w czerwcu 2020 r. sprzedaż najpopularniejszego samochodu elektrycznego (Renault Zoe - 10 225 szt.) przerosła popularność najczęściej kupowanej klasycznej hybrydy (Toyota C-HR - 7791 szt.). Nie oznaczało to jednak, że na Starym Kontynencie sprzedało się więcej "elektryków" niż hybryd. Podczas gdy cała reszta pierwszej piątki wśród hybryd (Toyota Corolla, Toyota Yaris, Toyota RAV4 i Ford Puma) przekonały do siebie podobną liczbę klientów: od 7,4 do 7,7 tys., to w przypadku pozostałej części pierwszej piątki aut elektrycznych różnice były spore. Tesla Model 3 znalazła 7066 nabywców, VW Golf – 3022, Peugeot 208 – 2878, a Hyundai Kona 2662.

Nawet program dopłat do samochodów elektrycznych nie spowoduje rewolucji na naszych drogach. Europa na potęgę kupuje auta elektryczne. Polacy stawiają na hybrydy. Zmiana tendencji może nastąpić dopiero wtedy, gdy znacznemu rozwojowi ulegnie sieć punktów ładowania aut.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.