Stało się - elektryki sprzedają się lepiej niż auta z dieslem. Oczywiście jest haczyk

Stało się - elektryki sprzedają się lepiej niż auta z dieslem. Oczywiście jest haczyk18.01.2022 10:55
Taki widok będzie coraz powszechniejszy w Polsce, choć sieć stacji Ionity jest na razie szczątkowa
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński

Rubikon został przekroczony – po raz pierwszy w Europie sprzedano więcej aut elektrycznych niż pojazdów z silnikiem Diesla. Czy nie pozostanie nam nic innego jak przesiąść się do elektryków? Nie do końca, co potwierdzają sygnały z niektórych rynków.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Grudzień 2021 roku. Jeszcze niedawno światkiem motoryzacyjnym wstrząsnęła informacja, że ponad 80 proc. nowych samochodów w Norwegii ma wtyczkę. Teraz okazuje się, że cała Europa zdecydowanie kieruje się w stronę elektromobilności. Sprzedano tu 176 tys. elektryków. Diesli – zaledwie 160 tys. sztuk – podaje Matthias Schidt, analityk rynku motoryzacyjnego.

To 11,2 proc. udziału w rynku. W grudniu co piąty samochód wyjeżdżający z salonu poruszał się wyłącznie dzięki energii elektrycznej. Prym wiedzie oczywiście Tesla, co w przyszłym roku prawdopodobnie nie ulegnie zmianie. Pozycję marki wzmocni fabryka budowana pod Berlinem. Obecnie auta przypływają z USA lub Chin.

Statystyki zdecydowanie podbijają bogate kraje północne. Rynki południowe z rezerwą podchodzą do elektryków, jak i nie mają takich rządowych zachęt do przesiadki na pojazdy bezemisyjne. We Włoszech to zaledwie 4,6 proc. sprzedaży, w Hiszpanii to 2,8 proc., w Grecji jedynie 2,2 proc.

– Przez 12 miesięcy 2021 r. zarejestrowano [w Polsce - dop. red.] prawie dwukrotnie więcej samochodów osobowych z napędem elektrycznym niż w roku 2020 i niemal czterokrotnie więcej niż w roku 2019 – informuje Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. To łącznie prawie 40 tys. aut elektrycznych i hybryd plug-in na polskich drogach. – Pod względem liczby rejestracji nowych, osobowych samochodów elektrycznych jesteśmy obecnie na zbliżonym poziomie, jak np. Hiszpania w 2018 r. i nieco wyższym niż Niemcy, Niderlandy i Wielka Brytania w roku 2014 czy Szwecja w roku 2016 – mówi Mazur.

Matthias Schmidt podkreśla jednak, że nie był to "normalny" rok. Co więcej, to najgorsze12 miesięcy dla branży motoryzacyjnej od 40 lat. Taka liczba sprzedanych elektryków w przedpandemicznej rzeczywistości oznaczałaby udział elektryków na poziomie 8,4 proc. Ekspert zauważa też, że końcówka roku była czasem, gdy producenci starali się "wypchnąć" jak najwięcej bez- i niskoemisyjnych pojazdów. Wszystko po to, by obniżyć łączną emisję dwutlenku węgla i nie płacić kar.

W 2022 roku nadal można spodziewać się wzrostu sprzedanych samochodów elektrycznych, ale i powrotu do tańszych (przynajmniej dla klienta) silników spalinowych z układami hybrydowymi. – Spodziewamy się, że sprzedaż BEV i PHEV może osiągnąć poziom nawet ok. 35 tys. egzemplarzy. Największym wyzwaniem będzie przyspieszenie rozbudowy sieci stacji ładowania – stwierdza Maciej Mazur.

Takie przesunięcie zainteresowania w kierunku elektryków miało swój początek w aferze Dieselgate, kiedy to okazało się, że pojazdy Volkswagena z silnikiem Diesla emitują znacznie więcej tlenków azotu podczas "normalnej" jazdy niż na stanowisku homologacyjnym. Tlenki azotu obniżają odporność, podrażniają płuca i są odpowiedzialne za rozwój nowotworów tego organu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.