Stellantis chce zmienić zasady. Wymiana baterii zamiast ładowania

Stellantis chce zmienić zasady. Wymiana baterii zamiast ładowania09.12.2023 08:31
Miejskie auta to początek. Technologia najlepiej sprawdziłaby się jednak w przypadku modeli wykorzystywanych w pracy zawodowej
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis

Pełny zasięg samochodu elektrycznego w pięć minut. Brzmi fantastycznie, ale tak właśnie może wyglądać przyszłość. Przynajmniej dla samochodów koncernu Stellantis. Zainwestuje on w system wymiany akumulatorów trakcyjnych. Pierwsze efekty już w 2024 r.

Stellantis i firma Ample zawarły porozumienie, przewidujące wspólną pracę nad stworzeniem systemu wymiany akumulatorów w samochodach o napędzie elektrycznym. Idea jest prosta. Skoro ładowanie baterii trakcyjnej musi dość długo trwać, to warto spróbować ominąć ten krok. Zamiast tego bateria miałaby być wymieniana w specjalnej stacji. Cała operacja powinna trwać około pięć minut, więc pod względem szybkości nawet najwydajniejsze ładowarki nie są w stanie zaproponować niczego o choćby zbliżonym poziomie atrakcyjności.

Pilotażowo rozwiązanie o nazwie Ample Modular Battery Swapping ma ruszyć już w 2024 r. w Madrycie. Królikiem doświadczalnym będzie flota 100 samochodów Fiat 500e oferowanych w ramach usługi car sharingu przez spółkę Free2move należącą do Stellantis. Co ciekawe, stacja wymiany akumulatorów została zaprojektowana tak, że można wybudować ją w ciągu trzech dni. Ma to dawać możliwość szybkiego rozszerzenia sieci stacji, choć oczywiście pod uwagę trzeba również wziąć konieczne do spełnienia warunki prawne, co zapewne znacznie wydłużyłoby całe przedsięwzięcie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW i5 – świetne, jak nie patrzysz

Jak informuje Automotive News Europe, firma Ample ma obecnie w Madrycie cztery stacje wymiany baterii, ale w stolicy Hiszpanii niebawem ma powstać jeszcze dziewięć takich miejsc. Z kolei w San Francisco Ample ma 12 punktów wymiany baterii. System wymiany baterii jest przez specjalistów postrzegany jako uzupełnienie oferty dla tych, dla których ładowanie auta elektrycznego byłoby procesem zbyt długim. Idea jest ciekawa, ale przecież wcale nie nowa.

Kilka lat temu próbę stworzenia systemu wymiany baterii aut elektrycznych podjęły wspólnie firmy Renault i Nissan. Nic jednak z tego nie wyszło. Na świecie najbardziej zaawansowanym systemem wymiany baterii w elektrycznych pojazdach dysponuje chińskie Nio. Firma dysponuje liczbą 2,2 tys. stacji, w tym 30 w Europie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.