Fiat 500

500 (II) to samochód segmentu A (auta najmniejsze) i jednocześnie najmniejszy model produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat od 2007 roku.

Obecnie wytwarzany Fiat 500 nawiązuje do legendarnego malutkiego samochodu produkowanego w latach 1957-1975. Było to auto, które zmotoryzowało Włochy. Tańsza wersja Fiata 500 dostępna była z płóciennym dachem, droższa natomiast miała dach metalowy. Ten mały wóz wyposażono w silnik o objętości skokowej zaledwie 500 cm3, który początkowo wytwarzał moc 13,5 KM, a następnie 15 KM. Produkowano też wersję Sport z motorem o mocy 21 KM. Wytwarzana była również odmiana kombi. 500 produkowana w latach 1957-1976 nawiązywała do modelu 500 Topolino z lat 1936-1955.

Nowy, obecnie produkowany Fiat 500 został zapowiedziany w 2006 roku, a rok później pojawił się w oficjalnej sprzedaży we Włoszech.

Nadwozie auta wyraźnie nawiązuje do o wiele lat starszego brata. Charakterystyczne dla 500 są obłe i przyjemne dla oka linie, które błyskawicznie przywodzą na myśl starsze auto. Mimo że nowe 500 jest uznawane za samochód segmentu A (auta najmniejsze), to jego nadwozie jest znacznie większe niż w poprzedniku. To samo tyczy się także wnętrza, którego styl również czerpie z legendarnego samochodziku.

Deska rozdzielcza zawiera szeroki, ciągnący się przez jej całą szerokość element pokryty lakierem w kolorze nadwozia, który bezpośrednio łączy wóz wytwarzany obecnie z poprzednikiem.

W kabinie miejsca jest sporo przede wszystkim z przodu. Kierowca i pasażer mogą zająć wygodną pozycję. Nieco gorzej jest z miejscami z tyłu. Brakuje tam przede wszystkim miejsca na nogi. Jest to szczególnie odczuwalne, gdy osoby na przednich fotelach odsuną swoje siedzenia maksymalnie do tyłu. Gdyby porównać jednak przodka i obecne auto, różnica w ilości miejsca jest wręcz kolosalna.

Oprócz wozu z metalowym dachem występuje także wersja C. Dach jest w niej wykonany z płótna, które zsuwa się po prowadnicach do tyłu. W przeciwieństwie do poprzedniego 500 w nowym wozie odmiana C jest wersją droższą od klasycznej z twardym dachem.

Inaczej niż do 500 z lat 1957-1976 do nowego auta dostępna jest dość bogata paleta silników. Obejmuje ona cztery motory (trzy benzynowe, jeden zasilany olejem napędowym) w ośmiu konfiguracjach.

Najmniejsza z jednostek napędowych to 2-cylindrowiec o objętości skokowej zaledwie 0,9 l. Dzięki zastosowaniu rewolucyjnego bezstopniowego systemu sterowania układem rozrządu TwinAir oraz turbosprężarki ten silniczek rozwija moc aż 85 KM i maksymalny moment obrotowy 145 Nm. W efekcie małe włoskie auto może osiągnąć prędkość 173 km/h. Przy tym ta jednostka napędowa zużywa tylko 4,1 l benzyny na każde 100 km.

Najsłabszy motor to 4-cylindrowiec o objętości skokowej 1,2 l, mający zaledwie po dwa zawory na cylinder. Ta prosta jednostka osiąga moc 69 KM przy 5500 obr./min i moment obrotowy 102 Nm. Fiat 500 wyposażony w ten silnik rozpędza się do 160 km/h, a pierwsze 100 km/h na liczniku ma po 12,9 s.

Najoszczędniejszym sercem Fiata 500 jest 1,3-litrowy silnik Diesla z turbodoładowaniem w dwóch wariantach mocy. W słabszym ma 75 KM mocy i 145 Nm momentu obrotowego, a w drugim 95 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego. W mocniejszej odmianie Fiat osiąga prędkość 180 km/h i zużywa 3,9 l/100 km.

Najwięcej wrażeń zapewnia kierowcy auto wyposażone w jednostkę napędową 1.4 T-Jet o objętości skokowej 1,4 l (z turbosprężarką). Jest ona montowana w wersjach Abarth. W najsłabszej konfiguracji silnik ma 135 KM, a w najmocniejszej (Tributo Ferrari) aż 180 KM. Dzięki niemu najszybszy z Fiatów 500 osiąga aż 225 km/h.

Do zalet Fiata 500 nowej generacji należą: interesujące nadwozie o nietuzinkowym wyglądzie, stylowe wnętrze, dynamiczne silniki (poza 69-konnym), niskie spalanie paliwa (szczególnie z motorami diesla) oraz niezłe wyposażenie.

Wadami są głośny motor zasilany olejem napędowym, mały bagażnik oraz bardzo wysokie ceny większości odmian Fiata 500.

Nowy 500 jest samochodem, w którym postawiono przede wszystkim na styl, ale nie można mu odmówić ani dynamicznych silników, ani praktycznych zalet w codziennym użytkowaniu.

Oto nowy Fiat 600. Będzie produkowany w Polsce

Oto nowy Fiat 600. Będzie produkowany w Polsce

Aleksander Ruciński Aleksander Ruciński
Niemieckie auto tańsze niż dacia. Ceny oszalały
GALERIA

Niemieckie auto tańsze niż dacia. Ceny oszalały

Aleksander Ruciński Aleksander Ruciński
Test: Fiat 500 - napęd elektryczny zmienia mniej, niż myślisz

Test: Fiat 500 - napęd elektryczny zmienia mniej, niż myślisz

Mateusz Lubczański Mateusz Lubczański
Fiat 500 Electric 3+1 nie ma sensu i właśnie dlatego jest wspaniały

Fiat 500 Electric 3+1 nie ma sensu i właśnie dlatego jest wspaniały

Aleksander Ruciński Aleksander Ruciński
Fiat 500 w wersji "La Prima" wyceniony. To topowy pakiet wyposażenia

Fiat 500 w wersji "La Prima" wyceniony. To topowy pakiet wyposażenia

Mateusz Lubczański Mateusz Lubczański
Fiat 500 EV z dachem i w wyjątkowej edycji. Ceny od 34 900 euro

Fiat 500 EV z dachem i w wyjątkowej edycji. Ceny od 34 900 euro

Aleksander Ruciński Aleksander Ruciński
Nowy Fiat 500 oficjalnie. Ma 320 km zasięgu, ale tani nie jest

Nowy Fiat 500 oficjalnie. Ma 320 km zasięgu, ale tani nie jest

Aleksander Ruciński Aleksander Ruciński
Tak wygląda elektryczny Fiat 500. Różnic jest zaskakująco dużo

Tak wygląda elektryczny Fiat 500. Różnic jest zaskakująco dużo

Aleksander Ruciński Aleksander Ruciński